توضیح مخابرات ایران درباره تعرفه تلفن ثابت

میانگین قبض‌ تلفن در کشور به اندازه یک آدامس خارجی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر ارتباطات‌و‌فناوری اطلاعات به‌تازگی با تکمیل طرح همکد‌سازی تلفن ثابت و کاهش درآمد‌های مخابرات این‌گونه اعلام کرده است که این شرکت می‌تواند پیشنهادات خود در زمینه افزایش تعرفه‌ها را برای تصویب اعلام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر ارتباطات‌و‌فناوری اطلاعات به‌تازگی با تکمیل طرح همکد‌سازی تلفن ثابت و کاهش درآمد‌های مخابرات این‌گونه اعلام کرده است که این شرکت می‌تواند پیشنهادات خود در زمینه افزایش تعرفه‌ها را برای تصویب اعلام کند. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که سال گذشته به دنبال تلاش‌های متعدد مخابرات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت در نهایت قرار بر آن شد که این شرکت به اجرای طرح همکدسازی تلفن ثابت و ایجاد تغییر در تعرفه‌ها بپردازد.

۷۲۲-۸با اجرای این طرح هزینه تماس‌های تلفن ثابت از حالت پالس‌محور به دقیقه‌ای تبدیل شده و هزینه‌ هر دقیقه مکالمه درون‌‌استانی معادل ٣٠ریال و هر دقیقه تماس بین‌استانی حدود ٣٣٠ریال محاسبه می‌شود.

 پیش از اجرای طرح همکد‌سازی در مکالمات شهری هر پالس معادل سه‌دقیقه محسوب شده و برای آن هزینه‌ای معادل ۴ /٧ ریال اعمال می‌شد؛ به عبارت دیگر با اجرای طرح همکدسازی اگرچه هزینه تلفن‌های بین‌استانی به نظر می‌رسد کاهش پیدا کرده، اما هزینه تماس‌های درون‌شهری که بخش مهمی از مکالمات مشترکان را تشکیل می‌دهد تا حدود سه‌برابر افزایش یافته است. با وجود تمام این تفاسیر به پایان‌یافتن اجرای طرح همکدسازی تلفن ثابت، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بر این نکته تاکید دارد که درآمد‌های این شرکت از محل تلفن ثابت با کاهش ١۴درصدی مواجه شده است. درهمین حال سخنگوی شرکت مخابرات ایران با تاکید بر ثبات تعرفه‌های تلفن ثابت طی ١١سال گذشته بیان کرد: لازم است پیشنهادات ما درباره تعرفه‌های جدید در اولین فرصت به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شود. به گفته داوود زارعیان در حال ‌حاضر هزینه قبض‌های تلفن به قدری پایین است که در هر دوره برای پنج‌میلیون مشترک قبض صادر نمی‌شود، چرا که هزینه‌های تهیه، چاپ و ارسال این قبض‌ها از رقم پرداختی آنها به مراتب بیشتر خواهد بود.

او در توضیح بیشتر این مطلب گفته است: اکنون هر خط تلفن ثابت در طول ماه حدود دو تا ٣٠٠٠تومان هزینه نگهداری دارد اما بیش‌از ١٠سال است که تعرفه‌های تلفن ثابت افزایش پیدا نکرده و با وجود اینکه طی این سال‌ها تورم از دیدگاه کارشناسان اقتصادی بیش از ٢٠٠برابر رشد داشته قیمت‌های ما همچنان ثابت بوده است. طی این سال‌ها هزینه‌های آب و برق و هزینه‌های پرسنلی ما چندین برابر شده، هزینه تجهیزات افزایش چشمگیری پیدا کرده و در کل مخارج مربوط به نگهداری شبکه‌، رشد قابل‌توجهی داشته اما تعرفه ما همچنان تغییری نکرده است.

او ادامه داد: سال گذشته ما پیشنهادی مبنی بر تغییر تعرفه و افزایش آن را مطرح کردیم و در نهایت وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه‌ای مبنی بر اجرای همکدسازی و تغییر ساختار تعرفه را ابلاغ کردند. در همان زمان برای ما مشخص بود که این طرح برای مخابرات سود‌ده نخواهد بود اما حال پس از گذشت مدتی از اجرای این طرح به طور عملی ثابت شد که اگرچه این طرح برای مردم و به‌ویژه ساکنان نقاط روستایی بسیار مثبت بوده اما در حوزه مخابرات باعث افت محسوس درآمد‌ها شده است. بنابر اظهارات زارعیان ما این موضوع را به وزیر ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اطلاع دادیم و در نهایت قرار بر آن شد که این موضوع در کمیسیون مجددا بررسی شود و تغییراتی در تعرفه ما صورت بگیرد. حال نیز ما هنوز پیشنهادی مطرح نکرده‌ایم و مشخص نیست که کمیسیون تنظیم مقررات با چه رقمی موافقت کند اما به هرحال برای ادامه توسعه در حوزه تلفن ثابت لازم است تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

او در پاسخ به این سوال که مخابرات تاکنون همواره به این موضوع متهم بوده که توسعه را جدی نگرفته، افزود: پس از خصوصی‌شدن شرکت مخابرات ایران، ما بیش از چهارمیلیون خط تلفن ثابت و همین تعداد خط ADSL واگذار کرده‌ایم که همین موضوع به معنای توسعه است. از سوی دیگر ما اکنون خط‌های تلفن ثابت را با هزینه‌ای معادل ۵هزارتومان در اختیار خریداران قرار می‌دهیم که همین خط‌ها بیش از ١٠برابر رقم فروش برای ما هزینه داشته است.

او ادامه داد: ما برنامه‌ریزی‌های خود برای توسعه را بر سرویس‌های ارزش افزوده متمرکز کرده‌ایم و شبکه را به گونه‌ای طراحی کردیم که روی خط‌های تلفن علاوه بر آنکه می‌توان ADSL گرفت در آینده نیز با ورود به حوزه تلویزیون‌های اینترنتی امکان ارایه این خدمات نیز وجود خواهد داشت. بر همین اساس با تغییر تعرفه‌ها ما می‌توانیم توسعه خود را ادامه داده و از فناوری‌های نوین روز استفاده کنیم. البته ما نیز مانند وزیر محترم این عقیده را قبول داریم که تورم در بخش ارتباطات نباید مانند سایر بخش‌ها باشد، چرا که استفاده مردم از این خدمات به نفع جامعه و خود شرکت خواهد بود.

سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین بیان کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند با تبدیل شیوه پالس‌محور به دقیقه‌ای، هزینه‌های مشترکان افزایش پیدا کرده، نکته درستی نیست؛ چرا که پیش از این اگر مشترکی به‌عنوان مثال سه دقیقه و یک ثانیه مکالمه می‌کرد برای او هزینه‌ای معادل دو‌پالس محاسبه می‌شد اما اکنون نحوه محاسبه براساس ثانیه است. از این رو مطالعاتی که ما انجام داده‌ایم گویای آن است که در حال حاضر تنها قبضی که مردم خیلی بابت پرداخت آن دغدغه ندارند، قبض تلفن است چرا که در اکثر مواقع رقم این قبض‌ها قابل توجه نیست.

زارعیان ادامه داد: اکنون میانگین مبلغ قبض‌ها در کشور با یک آدامس خارجی برابری می‌کند و در شرایطی که یک آدامس خارجی قیمتی حدود پنج‌هزار‌تومان دارد، میانگین قبض‌های تلفن کشور رقمی معادل شش‌هزار‌تومان است که این رقم در شهرهای بزرگ به ١١ تا ١٢هزارتومان افزایش پیدا می‌کند. به گفته او شرکت مخابرات ایران برای اجرایی‌کردن همکدسازی تلفن ثابت بیش از ٢٠٠میلیاردتومان سرمایه‌گذاری کرده و تنها در یک سال گذشته حدود ٨٠٠میلیاردتومان بدهی و ناوصولی‌های مردم و مشترکان تلفن ثابت داشته است.

Share