مصر ، شیری که نحیف شده است !

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزگاری مصر یکی از ستون های تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود. روزگاری که برای هر تصمیم بزرگ و جامع در منطقه باید ۴ نقطه قاهره، بیروت، بغداد و ریاض به هم متصل می شدند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزگاری مصر یکی از ستون های تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود. روزگاری که برای هر تصمیم بزرگ و جامع در منطقه باید ۴ نقطه قاهره، بیروت، بغداد و ریاض به هم متصل می شدند.

اما پس از انقلاب های عربی منطقه، به ویژه ۲ بار تغییر نظام سیاسی پیاپی در این کشور، پرسش اساسی این است که آیا قاهره بار دیگر به استوانه ای از استوانه های نظم منطقه ای تبدیل می‌شود؟

۲۳۳۲۲۹۱_۹۵۷این پرسش نافی اهمیت ماندگار این منطقه نیست. موقعیت ژئوپلتیک مصر، تسلط بر کانال سوئز، نفوذ در صحرای سینا و ویژگی هایی از این دست با تغییر حاکمیت سیاسی در این کشور تغییر نمی کند و مصر همچنان مهم و ارزشمند می ماند. اما مصر کنونی، چشم به راه دلارهای نفتی قطر یا عربستان، وابسته به وام های اروپا یا آمریکا، در حال صرف سرمایه سیاسی اش برای مشکلات اقتصادی است. مانند شیری که معتاد شده باشد. نحیف شده باشد. می شود طعمه ای ارزشمند و پرگوشت، برای کفتارهای جنگل! می شود جدالی که اکنون ترکیه و قطر و عربستان سعودی بر سر این کشور دارند. می شود رقابت روسیه و آمریکا بر سرنوشت مردم مصر. به نظر نمی رسد این شیر معتاد در کوتاه مدت درمان شود.

/خراسان

Share