وزیر امور خارجه در صحن مجلس

مذاکرات هوشمندانه روند اجرای طرح های تصویب شده در محافل صهیونیستی را کند کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دستگاه دیپلماسی که وظیفه پیگیری سیاست خارجی را عهده دار است با مذاکرات هوشمندانه هسته ای اجرای طرح های تصویب شده در محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تولید و تصویب شده جلوگیری شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: برادران و خواهران عزیز قدرت ایران اسلامی از عوامل متعدد طبیعی، دفاعی، اعتقادی و انسانی و سیاسی نشأت می گیرد که برجسته ترین آن فرهنگ عزت مداری، اعتماد به نفس و نقش مردم امت اسلامی به یادگار امام راحل و تأکید مکرر مقام معظم رهبری می باشد.

zarif1_origوزیر امور خارجه ادامه داد: این قدرت همانا ابزارها و حربه ها علیه این ملت را ناکارآمد ساخته است و بجاست که اینجا به روان شهدای پاک انقلاب و جنگ تحمیلی که عالی ترین و والاترین نماد این قدرت عظیم است درود بفرستیم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که منابع قدرتی و نفوذی در جهان چند بعدی و متکثر شده است برخورداری از این منبع عظیم تمام حضور و نقش آفرینی موثر و جدی در صحنه منطقه ای و جهانی را به جمهوری اسلامی بخشیده است و عجیب نیست که بدخواهان ایران انقلاب و اسلام با هراس از این توانمندی برای اعمال این قدرت و نفوذ ایران مانع تراشی کنند.

ظریف افزود: آخرین ترفندی که برای این منظور برنامه ریزی و تا حدودی عملیاتی شده تهدیدانگاری به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بود که با دو هدف طراحی شده است اول ترسیم چهره ای ناامن و خطرناک از ایران که صلح و امنیت را به خطر می اندازد و دوم تضعیف توان دفاعی، اقتصادی و تحمیل فشار بر مردم از طریق تحریم های دو جانبه و چند جانبه شورای امنیت بوده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم ایران با مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری وپشتیبانی از رویکرد تدبیر و اعتدال زمینه ورود ایران را به مذاکرات فراهم کردند گفت: این مذاکرات از یک سو چهره تعامل گرا و قدرتمند ایران را نشان داد و از سویی دیگر از گسترش تحریم ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم ها خلل انداخت بنابراین با این ابتکار سیاسی آنهایی که در کوره ایران هراسی می دمیدند و با هدف مهار ایران اقدامات گسترده ای انجام دادند اکنون متوجه مسیر اشتباه خود شده اند.

 دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات دنبال نمی کند

وزیر امور خارجه افزود: ایران امروز به اقرار و اعتراف دوست و دشمن نه مشکل منطقه که بلکه عامل ثبات و امنیت می باشد و سیاست های بصیرت آمیز ایران اسلامی تحت حمایت مقام معظم رهبری سبب شد که حتی دولتمردان آمریکایی به نقش ایران در تحولات منطقه اذعان کنند.

وی تأکید کرد: از این منظر سیاست خارجی توانسته است با در نظر گرفتن توافقات در مذاکرات ژنو فضاسازی خصمانه و بهانه جویی های هر روزه علیه ایران اسلامی مقابله کند و سهم کوچکی در ارتقاء و امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند و این جزئی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.

ظریف گفت: همانگونه که در جلسه چندی پیش مقام معظم رهبری با سفرا ایشان فرمودند که یک دیپلماسی هوشمند می تواند دستاوردهای مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه آورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ های پرهزینه حاصل نمی شود و این واقعیت نشان دهنده وزن و جایگاه دستگاه دیپلماسی است که البته قدرت هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را تأمین کنند که ناکام ماندند اما کسانی با ظرافت منافع خود را تأمین کردند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: من به شما اطمینان می دهم که دولت و تیم مذاکره کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات دنبال نمی کند بنده با سه دهه مطالعه و تجربه در سیاست خارجی عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل بحث هسته ای بر مبنای فتوای روشن مقام معظم رهبری طراحی شد و به عنوان امر ملی پیگیری می شود و ما از همه منافع مردم دفاع می کنیم.

 وزارت امور خارجه به دنبال فرصت سازی به منظور ارتقاء اقتدار ملی است

وزیر امور خارجه در بخش دوم صحبت های خود گفت: سخنان خود را با نقل قولی از مقام معظم رهبری در جمع مجمع عالی بسیجیان عرض می کنم که ایشان فرمودند هیأت مذاکره ما حقا و انصافا پرتلاش وجدی هستند ایستادگی کرده و با منطق حرف می زنند و زیر بار حرف زور نمی روند این را همه می دانند و باید توجه کنند که همه جزئیات و آنچه را که در گفت و گوها و مذاکرات عنوان می شود شاید همه مردم مطلع نباشند.

وی تأکید کرد: بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه همواره دنبال فرصت سازی به منظور ارتقاء اقتدار ملی بودیم و سال گذشته که بنده در مجلس بودم که سخنم را با این نکته شروع کردم که ایران قدرتمند است و من هیچگاه نگفتم که این دولت و یا حتی دولت های قبلی برای ایران قدرت آور بودند.

وزارت خارجه به سهم خود حمایت از اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود دارد

ظریف تأکید کرد: قدرت ایران اسلامی نشأت گرفته از ایمان به خداوند و تلاش مردم و همه ارکان نظام اسلامی در طول ۳۵ سال گذشته است و من هیچگاه ادعا نکردم که اقدامات ما برای کشور قدرت آور و اقتدارآور بوده است اما ما توانسته ایم که موانعی که بدخواهان برای اعمال جلوگیری از این قدرت داشته اند را به لطف خدا و حمایت مقام معظم رهبری از سر راه برداریم.

وزیر امور خارجه گفت: نگاه به درون و اتکا به توان مردم و اقتصاد مقاومتی و توانایی های دفاعی حضور ایران در صحنه های منطقه ای و بین المللی را پر رنگ کرده که این موضوع انسجام ملی را نشان می دهد.

ظریف با تأکید بر اینکه حفظ عزت این مرز و بوم و مردم مستلزم دفاع از منافع مردم و مقابله با تهدیدات دشمن است افزود: ابعاد سیاسی و اقتصادی تحریم ها با هدف به زانو در آوردن ملت ایران طراحی شده است و همگان می دانند که هدف تحریم های ظالمانه تضعیف و فرسایش توان علمی و تحمیل هزینه های ناروا بر اقتصاد ایران اسلامی است که به لطف خدا و با درایت مسئولین و پیگیری سیاست های مقاومتی از آسیب های کشور در برابر فشارها و نوسانات بین المللی خواسته شده و وزارت خارجه هم به سهم خود حمایت از اقتصاد مقاومتی را در مهمترین اولویت کاری تمامی دستگاه ها و سفارتخانه های خود قرار داده است و در این زمینه سهم خود را هر چند کوچک ایفا نموده است.

 مذاکرات هوشمندانه هسته ای  روند اجرای طرح های تصویب شده در محافل صهیونیستی و آمریکایی را کند کرد

وی تأکید کرد: همزمان در کنار همه این اقدامات که به نظر من اقدامات مبتنی بر اقتصاد مقاومتی اصل کار ما است اما همزمان به عنوان دستگاه دیپلماسی که وظیفه پیگیری سیاست خارجی را عهده دار است با مذاکرات هوشمندانه هسته ای اجرای طرح های تصویب شده در محافل صهیونیستی و تندروهای آمریکایی که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران تولید و تصویب شده جلوگیری شد و بخشی از دارایی های به ناحق بلوکه شده ایران به کشور بازگردانده شد و به لطف خداوند فشارهای روانی ناشی از روند صعودی تحریم ها برداشته شد.

ظریف افزود: مردم ایران امروز در آرامش و فضای اقتصادی و روانی در جامعه زندگی می کنند و فضای منفی بین المللی که با استفاده از تحریم ها رو به گسترش بود امروز به میزان قابل توجهی برداشته شده و ساختمان تحریم ها متزلزل شده است.

بنگاه های کلان اقتصادی  پشت در خانه  ملت ایران برای تعامل صف کشیده اند

وزیر امور خارجه ادامه داد: کشورهای بزرگ اقتصادی و بنگاه های کلان اقتصادی امروز پشت در خانه این ملت بزرگ صف کشیده اند تا با ملت ایران تعامل کنند. امروز ایران اسلامی بستر آماده رشد و توسعه علمی و فناوری در عرصه کار و سرمایه گذاری و تولید است و امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران سخن نمی گوید و هیچ عاقلی از همه ابزارها روی یک میز است صحبت نمی کند بلکه بحث ما و بحث دنیا در مورد زمان و نحوه رفع تحریم ها است. البته به نظر بنده و کلیه حقوقدانان همه تحریم ها غیر قانونی بوده و به ناحق وضع شده اند و باید همگی برداشته شوند و سیاست ما در مذاکرات پافشاری بر همین نکته است.

وی افزود: امروز طرف های مذاکره کننده به این نکته دریافته اند که برای رسیدن به توافق باید همه تحریم های ظالمانه رفع شود چرا که تحریم میوه ای جز نفرت و کینه به بار نمی آورد و اما این موضوع هیچ خللی در عزم راسخ مردم ایران در پیگیری حقوق خود ایجاد نمی کند.

ظریف خطاب به همه نمایندگان گفت: امروز در مذاکرات هیچ کس و به هیچ وجه راجع به اصل غنی سازی صحبت نمی کند تنها موضوع راجع به میزان غنی سازی است که این مورد نتیجه مقاومت مردم و تلاش دانشمندان هسته ای و خون پاک این شهدا می باشد که در اینجا به روان پاک آنها درود می فرستیم./خانه ملت

Share