استاندار در كارگروه مديريت پسماند

مدیریت پسماند در گیلان مطالبه ملی است/تاکید بر توجه بیشتر نسبت به احیای تالاب انزلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی در کارگروه مدیریت پسماند گفت : انتظار داریم همان میزان حساسیتی که نسبت به دریاچه ارومیه وجود دارد نسبت به احیای تالاب انزلی و مسائل زیست محیطی در گیلان اتفاق افتد تا این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گفت : با توجه به سفر میلیونها گردشگر به گیلان  کمک به مدیریت پسماند در استان مطالبه ملی است.

jpg2905دکتر محمد علی نجفی در کارگروه مدیریت پسماند که عصر امروز با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور و جمعی از مدیران در محل استانداری برگزار گردید با اعلام آمادگی گیلان در بحث مدیریت پسماند و اجرای طرح های مختلف زیست محیطی به عنوان استان پایلوت خواستار حمایت مسئولین در جهت تحقق این خواسته شد و افزود : انتظار داریم همان میزان حساسیتی که نسبت به دریاچه ارومیه وجود دارد نسبت به احیای تالاب انزلی و مسائل زیست محیطی در گیلان اتفاق افتد تا این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار نشود.

نماینده عالی دولت در گیلان  با اشاره به گردشگر پذیر بودن استان به اقامت بیش از  ۲۸ میلیون مسافر در سال گذشته در این استان اشاره کرد و افزود : گیلان همه ساله پذیرای سیل عظیمی از مسافران از اقصی نقاط کشور است که امیدوار هستیم در بحث ساماندهی پسماند به عنوان یک مطالبه ملی بنگرید .

نماینده عالی دولت در گیلان از احداث کارخانه زباله سوز در رشت خبر داد و افزود :  برای ساخت نیروگاه زباله سوز رشت ۱۴۰ میلیارد تومان نیاز است که با توجه به محدودیت های اعتباری ۱۱ میلیارد تومان برای آن اختصاص دادیم.

 وی خواستار در نظر گرفتن اعتبارات مناسب در بخش مسائل زیست محیطی برای  گیلان شد و افزود : استان گیلان تمامی امکانات و تجهیزات خود را برای تحقق اندیشه های محیط زیست به کار گرفته و با توجه به محدودیت اعتباراتی تا کنون اقدامات خوبی در این زمینه شکل گرفته است .

دکتر نجفی توجه به محیط زیست و مدیریت پسماند را از جمله اولویت های استان دانست و افزود : ساماندهی مکان های دفن زباله در شهرستان ها ، تشکیل کارگاههای آموزشی با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و سازمان مدیریت پسماند ، اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی ، آموزش ، توزیع جزوات آموزشی ،بروشور ،بنر و تهیه مقدمات لازم جهت تدریس در مدارس ، آموزش روستاییان جهت کاهش تولید زباله ، بهسازی محل دفن زباله سراوان ، تشکیل کارگروه شهرستانی به ریاست فرمانداران را از جمله اقدامات انجام شده در بخش مدیریت پسماند است.

استاندار گیلان از از اجرای طرح تفکیک زباله در بیش از ۷۵ درصد از شهرها با مشارکت بخش خصوصی بمنظور کاهش تولید زباله در استان خبر داد و افزود : اجرای طرح مسیر سبز با مشخص کردن وظایف شهرداریها ، فرمانداریها ، ادارات کل راه و شهرسازی و حفاظت محیط زیست استان در حال پیگیری است .

استاندار گیلان اظهار داشت :  فرهنگ غنی گیلان و گیلانیان بهترین پشتوانه برای اجرای طرح های زیست محیطی در گیلان است .

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این نشست با قدردانی از توجه‌ی ویژه‌ی استاندار گیلان به مسائل زیست محیطی گفت : وضعیت گیلان از لحاظ شاخص‌های زیست محیطی نسبت به یکسال گذشته بهتر شده است.

سعید متصدی  همچنین با اشاره به اینکه وضعیت پسماند گیلان و استانهای ساحلی دغدغه سازمان حفاظت محیط زیست است گفت : ۱۰ درصد عایدی صندوق توسعه ملی برای تکنولوژی و مسایل زیست‌محیطی در کشور هزینه میشود

وی خواستار مشارکت فعالانه مردم در بحث مدیریت پسماند و مسائل زیست محیطی شد و افزود : مسائل زیست محیطی موضوعی نیست که صرفاً بتوان از طریق اقدامات دولتی حل گردد بلکه باید با برنامه ریزی دستگاهها و مشارکت مردمی به نتیجه مطلوب دست یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این نشست  جمعیت استان را  ۲میلیون و پانصد هزار نفر عنوان کرد و افزود : از این آمار تعداد ۱حدود میلیون پانصد هزار نفر را جمعیت شهری و در حدود ۱ میلیون نفر را نیز جمعیت روستایی استان راتشکیل می دهند .

شعبانپور مجموع زباله تولیدی استان را ۱۸۰۰ تن در روز عنوان کرد و افزود : روزانه ۱۲۰۰ تن زباله شهری و ۶۰۰ تن زباله روستایی در استان تولید می گردد .

Share