نوبخت در حاشیه همایش بزرگداشت هفته شوراها

منع استخدام در آموزش و پرورش نداریم/۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال جوانان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار خاص برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان در بودجه سال ۹۴ اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار خاص برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان در بودجه سال ۹۴ اختصاص یافته است.

nobakht0محمدباقر نوبخت امروز در حاشیه همایش بزرگداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان به تعداد سال‌هایی که خدمت صورت می‌گیرد، است و جزئیات آن را وزیر آموزش و پرورش پیرو بخشنامه صادر شده بیان می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش بیان کرده است از لحاظ کمی حدود ۵۰ هزار نیروی نسبت به شاخص‌هایی که وجود دارد، بیش از تعدادی است که می‌شود آموزش و پرورش را اداره کرد.

نوبخت افزود: البته مشکلی را وزیر آموزش و پرورش بیان کرده‌اند که قابل تأمل است و آن این است که پراکندگی و توزیع فرهنگیان به شکلی است که ممکن است در برخی از مناطق با کمبودی مواجه باشند و قطعاً در مناطق دیگر همراه با افزایش است.

* دانشجویان دانشگاه فرهنگیان متعهد خدمت هستند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یادآور شد: امیدواریم بند «ج» ماده ۲۴ خدمات کشوری اجرایی شود و بتوانیم به ازای هر سه نفری که بازنشسته می‌شوند حداقل یک نفر وارد آموزش و پرورش شود.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش در حال حاضر برای نیروهایی که قرار است وارد این تشکیلات شوند، چه کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند و چه کسانی که قرار است در مراحل آموزش عالی قرار گیرند، برنامه دارد و آنها باید در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را ببینند.

نوبخت تصریح کرد: برای کسانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شوند، هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا آنان تعهد خدمت داشته باشند و ما نیز بعد از فارغ‌التحصیلی آنان نسبت به جذب و اشتغال در وزارت آموزش و پرورش اقدام کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص «استخدام مربیان پیش‌دبستانی و اینکه مصوبه مجلس نیز در این خصوص وجود داشت اما مجوزی داده نشد»، افزود: قطعاً قانونی در این رابطه نیست که باید این کار صورت می‌گرفت، ضمن اینکه باید بپذیریم وزارت آموزش و پرورش برای این مأموریت بزرگ، میزان نیازش به نیروی انسانی لازم محدود است.

وی تصریح کرد: در حالی که رشد منابع عمومی ۶ درصد است و رشد اعتبارات جاری ۱۱ درصد، رشد اعتبارات جاری وزارت آموزش و پرورش ۲۳ درصد است و در شرایطی که رشد اعتبارات عمرانی ۱۶ درصد است، رشد اعتبارات عمرانی در آموزش و پرورش برابر ۳۸ درصد است.

نوبخت بیان داشت: با توجه به محدودیت منابع، دولت تلاش می‌کند نیازهای فرهنگیان را واقع‌بینانه ببیند و تا جایی که می‌تواند، منابع را توزیع کند تا آنها رضایت شغلی داشته باشند، اما وزارت آموزش و پرورش اگر بیشتر از نیاز خودش مجبور شود نیرو بپذیرد، قطعاً از رفاه و منابع کسانی که الان در آموزش و پرورش خدمت می‌کنند، کاسته خواهد شد.

* منع استخدام در آموزش و پرورش نداریم

به گزارش فارس، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یادآور شد: ما هیچ منع قانونی برای استخدام نه در آموزش و پرورش بلکه در هیچ دستگاهی نداریم و ماده ۲۴ در بند «ب» و «ج» قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه استفاده و استخدام را داده است، اما این استخدام مراحلی دارد.

نوبخت بیان داشت: وزیر آموزش و پرورش مطرح کردند در شرایط برابر، اولویت با فرزندان فرهنگیان باشد و این در دولت پذیرفته شده است و هر استخدامی که داشته باشیم، در شرایط برابر، اولویتی را فرزندان فرهنگیان خواهند داشت.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای جذب نیروهای لازم، هیچ محدودیتی از لحاظ قانون ندارد و این نیاز به تأمین منابع است و آموزش و پرورش بر اساس نیاز خود و منابع مالی که در اختیار دارد، هر زمان که اراده کند می‌تواند نسبت به استخدام و جذب نیرو به صورت دائمی، موقت و حق‌التدریس در چارچوب مدیریت خدمات کشوری انجام دهد.

* نمی‌توانیم بار سنگینی به انبوه‌سازان وارد کنیم

نوبخت در خصوص قانون انبوه‌سازی و ساخت فضای آموزشی توسط انبوه‌سازان اظهار داشت: در کمیسیون مورد بحث قرار گرفت و نمی‌توانیم بار سنگینی را به انبوه‌سازان وارد کنیم به جز اینکه منابع آن را در بودجه ببینیم و دراختیار انبوه‌ساز قرار دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: اعتقاد داریم همه تأسیسات زیربنایی و روبنایی که مجتمع مسکونی لازم دارد باید حتماً در نقشه‌هایی که برای احداث انبوه‌سازی تأثیر دارد، مورد لحاظ قرار دهیم.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش هر آنچه که کاستی‌هایی در مورد وزارت آموزش و پرورش می‌بینید به هیأت دولت بیاورد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای مصوبات هیأت وزیران نسبت به رفع آن اقدام می‌کند.

نوبخت در خصوص اشتغال جوانان خاطرنشان کرد: یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار خاص برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان در بودجه سال ۹۴ لحاظ شده است که این در تبصره قانون بودجه اختصاص داده شده است.

/فارس

Share