فرماندار شهرستان رشت خبر داد:

فرماندار رشت:اغلب پروژه های آب و فاضلاب شهرستان رشت مربوط به بخش حوادث است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مهدوی گفت: طی سال مالی امسال از محل دو درصد نفت و گاز و تملک دارایی ها ۲۴ پروژه در عرصه آب و فاضلاب شهرستان رشت تعریف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرماندار شهرستان رشت گفت: خطوط انتقال آب از تصفیه خانه سنگر و مخزن سراوان که آب رشت و خمام را تامین می کند، عمری ۴۵ ساله دارد.

سید عیسی مهدوی در جلسه ستاد حوادث شهرستان رشت که عصر سه شنبه در سالن اجتماعات فرمانداری رشت برگزار شد، با تقدیر از مردم ولایت مدار این شهرستان که در هشتم دی ماه حماسه آفرینی کردند، افزود: هشتم و نهم دی ماه نقطه عطفی در بصیرت و حمایت مردم از ولایت است.mahdavi_3407

وی با بیان اینکه گیلان از استان های حادثه خیز کشور است، اظهار داشت: شهرستان رشت نیز همواره در حوادث و بحران ها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده بر این اساس مسئولان این شهرستان پرجمعیت برای مقابله با این حوادث و بحران ها از آمادگی لازم برخوردار هستند.

فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر اینکه حوادثی مانند خشکسالی، سیلاب و آتش سوزی همیشه گریبانگیر مرکز استان است، ادامه داد: طی سال های اخیر بخش خصوصی در مواقع بحران و شرایط اضطراری، همواره یاری رسان دولت بوده تا خدمات بیشتر و بهتر به مردم ارائه شود.

اغلب پروژه های آب و فاضلاب شهرستان رشت مربوط به بخش حوادث است

وی با اشاره به اینکه اکثر پروژه های آب و فاضلاب شهرستان رشت مربوط به بخش حوادث می شود، گفت: سال گذشته اعتبارات این بخش کافی نبوده و امسال نیز از محل اعتبارات جاری بیش از پنج میلیارد تومان هزینه صرف لایروبی و بهسازی ۱۷۸ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهرستان رشت شده و تاکنون نیز مطالبات پیمانکاران مربوطه در این عرصه پرداخت نشده است.

مهدوی افزود : طی سال مالی امسال از محل دو درصد نفت و گاز و تملک دارایی ها ۲۴ پروژه در عرصه آب و فاضلاب شهرستان رشت تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال یک حلقه چاه از بخش لشت نشا با صرف اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی باید تجهیز شود، اظهار داشت : تجهیز و بازسازی شبکه های آب و فاضلاب چهار شهرستان رشت در دستور کار قرار دارد و برای تجهیز و بازسازی حلقه های چاه در این شهرها به ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

فرماندار شهرستان رشت ادامه داد : هم اکنون از محل اعتبارات بخش حوادث ، یک دستگاه بسته بندی آب خریداری شده تا در مواقع بحران ، مشکلی از نظر کمبود آب ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه بهسازی و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب شهرستان رشت به حداقل دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: امسال از محل اعتبارات جاری ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای بهسازی و تعمیر شکستگی لوله ها هزینه شده که تنها برای تعمیر شبکه های آبرسانی به ۵۰۰ مکیلیون تومان اعتبار نیاز است.

اتلاف ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه با اصلاح شبکه آبرسانی رشت

مهدوی افزود: با اصلاح شبکه موضعی آبرسانی و تعمیر نشتی ها در ثاینه از هدررفت ۱۵۰ لیتر آب جلوگیری می شود که باید به این مهم توجه ویژه ای داشت.

وی با بیان اینکه امسال ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار در بخش حوادث آب و فاضلاب روستایی  مصوب شده است ، اظهار داشت: این اعتبارات ناچیز بوده و این در حالیست که اعتبارات نگهداری شبکه ها قطع شده که برای رفع این مشکلات با افزودن بر بهای آب آشامیدنی و روستایی خدمات مطلوب تری به مردم ارائه خواهد شد.

فرماندار شهرستان رشت ادامه داد: در عرصه راه و شهرسازی نیز در مواقع بحران به چهار ایستگاه برف روبی نیاز بوده که برای تامین یک ماشین ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار باید صرف شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومان پروژه در عرصه راه و شهرسازی تعریف شده که ۹۵ درصد آنها اجرایی شده است، گفت: طی سال ۹۰ در منطقه پیربازار به هنگام بحران ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تعمیر راه این منطقه که در بارندگی های اخیر دچار آسیب شده به هزار و ۷۶۰ تن آسفالت و صرف هزینه ۲۶۰ میلیون تومانی نیاز است.

مهدوی با تاکید بر اینکه با گازدار شدن هر واحد مسکونی مبلغ شش میلیون تومان صرفه جویی می شود، افزود : در عرصه برق رسانی نیز طی ۹ ماه امسال دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده که در این بخش هنوز مطالبات پیمانکاران پرداخت نشده است.

امسال سه هزار و ۴۷۸ فقره عملیات آتش نشانی در شهر رشت انجام شد

وی اظهار داشت: همچنین طی ۹ ماهه امسال سه هزار و ۴۷۸ فقره عملیات آتش نشانی در شهر رشت انجام شده که از این میزان دو هزار و ۲۹۹ فقره عملیات برای مهار آتش سوزی انجام شده است.

فرماندار رشت ادامه داد: عمر ماشین آلات آتش نشانی با خروج شش دستگاه فرسوده با سه سال کاهش به ۱۹ سال رسیده و هم اکنون نیز ۲۵۰ میلیون تومان برای بازسازی و تعمیر سایر ماشین آلات نیاز بوده که امسال ۱۹۰ میلیون تومان برای تعمیر این ماشین ها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه باید چهار ایستگاه امداد و نجات هلال احمر در چهار منطقه زیباکنار ، حسن رود به خمام، سنگر به کوچصفهان و پیربازار مستقر شود ، گفت: با خرید زمین در جاده رشت به قزوین در سریع ترین زمان ایستگاه هلال احمر مستقر خواهد شد.

مدیرکل بحران استانداری گیلان نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به حوادث ایجاد شده طی سال های اخیر با پیگیری مسئولان استان و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش حوادث و بحران استان اختصاص یافت.

افشین عزیزی افزود: طی یکسال و نیم گذشته حوادثی در سطح گیلان رخ داده که این اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی تنها سخنگوی ۱۰ درصد حوادث و بحران های استان است.

وی با بیان اینکه برای مدیریت بحران گیلان سه برنامه در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: بازسازی خسارت های ناشی از حوادث ، اجرای پروژه های پیشگیری از وقوع حوادث و رفع مشکلات تامین آب زراعی سه برنامه مهمی بوده که در اولویت ستاد بحران گیلان قرار گرفته است.

در پایان این نشست مسئولان استانی و شهرستانی نظرات و پیشنهادهای خود را در عرصه مدیریت حوادث و بحران ارائه دادند.

/مهر

Share