جعفرزاده و ندیمی پاسخ می دهند

طرح وزارت شدن سازمان میراث فرهنگی از دیدگاه دو نماینده گیلان در مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،۱۱۷ نفر از نماینده مجلس شورای اسلامی تلاش دارند، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارتخانه تبدیل کنند، تا دست مجلس در بحث نظارت در این حوزه بازتر شود. با این حال سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری اعتقاد دارد با وزارتخانه شدن این سازمان معجزه‌ای رخ نخواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،۱۱۷ نفر از نماینده مجلس شورای اسلامی تلاش دارند، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به وزارتخانه تبدیل کنند، تا دست مجلس در بحث نظارت در این حوزه بازتر شود. با این حال سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری اعتقاد دارد با وزارتخانه شدن این سازمان معجزه‌ای رخ نخواهد داد.

طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید تعداد وزارتخانه‌های خود را به ۱۷ وزارت کاهش دهد، این درحالی است که برخی فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از جمله برخی نمایندگان مجلس خواهان، وزارتخانه شدن، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند. عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری، تبدیل این سازمان به وزارتخانه را به شرط کم شدن نیروهای انسانی حرکتی درست می داند.jafarzadeG_6747 (2)

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، با اشاره به حکم قانون برنامه پنجم توسعه  مبنی بر کاهش وزارتخانه‌ها به ۱۷ عدد، تاکید کرد: کاش در قانون برنامه پنجم به جای اینکه به کاهش تعداد وزارتخانه‌ها تاکید می‌شد، به کاهش حجم بدنه دولت توجه شده بود. البته این تغییر را در قانون برنامه ششم توسعه حتما اعمال خواهیم کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به تجربه کشورهای دیگر در زمینه کاهش حجم بدنه دولت اشاره کرد و توضیح داد: برخی کشورها ۴۰ وزارتخانه دارند اما حجم بدنه دولت آنها ۳۰ درصد حجم دولت ایران است، اینکه بخواهیم به عدد وزارتخانه‌ها اضافه شود که بتوان بر آن نظارت داشت مخالف نیستم اما به شرط اینکه میزان نیروی انسانی آنها ۲۰ درصد شود.

وی تاکید دارد که طبق قانون اساسی، بهتر است سازمان‌ها به وزارتخانه تبدیل شود تا از بعد مطالبه‌گری و پرسشگری، دست مجلس باز باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعداد نیروهای خود را کاهش دهد، مخالفتی با وزارتخانه شدن آن ندارم. هر چند که رئیس این سازمان قبلا عنوان کرده است که می‌تواند سازمان را به نصف نیروهای کنونی بچرخاند.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار داشت: نه تنها با وزارتخانه شدن میراث فرهنگی موافق هستم، حتی با وزارت شدن مجموعه‌هایی مانند معاون ریاست جمهوری به شرط کوچک شدن حجم بدنه آن، موافق هستم. چرا که نمایندگان بهتر می‌توانند بر آن نظارت کنند.

بنابر این گزارش، ۱۱۷ نماینده مجلس خواهان تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه هستند و طرح آن را از اردیبهشت سال جاری در مجلس دنبال می‌کنند.

تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه دست مجلس در نظارت بر این حوزه را باز می کند
ابوذر ندیمی، عنوان کرد وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، مثال موش و جارو و سوراخ است.nadimi9256 (3)

نماینده مردم لاهیجان در ادامه توضیح داد: در حال حاضر اعتبار کافی برای اداره کشور نداریم و در این اوضاع برخی می‌گویند وزارتخانه‌ای جدید با ردیف بودجه‌ ایجاد شود؟ کشوری که ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، چطور می‌تواند وزارتخانه جدیدی داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بودجه کل کشور گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت درآمد کشور در سال ۹۴ ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که این موضوع جای بحث دارد.بنابراین  در این شرایط  صحبت کردن درباره ایجاد وزارتخانه‌ای جدید درست نیست.

وی تاکید کرد: در شرایطی که برخی از مردم در تامین مایحتاج زندگی روزانه خود مشکل دارند و  وضعیت زندگی جامعه مناسب نیست و جوانان مشکل اشتغال دارند، بحث وزارتخانه شدن میراث فرهنگی و ایجاد تشکیلاتی تازه دردی از مردم دوا نمی‌کند.

ندیمی با بیان اینک مجلس اصرار ندارد این سازمان وزارتخانه شود، افزود: عده ای از نمایندگان خواهان وزارت شدن سازمان میراث فرهنگی است که می‌توانیم این عده از نمایندگان را قانع کنیم تا در خواست خود را پس بگیرند.

تشکیل وزارت میراث فرهنگی مغایر قانون برنامه پنجم و اصل ۷۵ قانون اساسی است

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: همچنین وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است و بار مالی برای دولت دارد با این حساب شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد از سوی دیگر ایجاد وزارتخانه‌ای جدید با برنامه پنجم توسعه که تاکید دارد تعداد وزارتخانه‌ها ۱۷ عدد باشد نیز مغایر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نهایت تاکید کرد با وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی معجزه‌ای در حل مشکلات این حوزه رخ نخواهد داد.

/خانه ملت
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share