صدا پیشه «عمر مختار» و «حمزه» درگذشت+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد رسول‌زاده هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله که صدای وی برای شخصیت عمر مختار خاطرات زیادی در ذهن مخاطبان دارد، از دنیا رفت.

احمد رسول زاده درگذشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا احمد رسول‌زاده هنرمند پیشکسوت عرصه دوبله که صدای وی برای شخصیت عمر مختار خاطرات زیادی در ذهن مخاطبان دارد، از دنیا رفت.

احمد رسول زاده درگذشت این هنرمند که چند سالی بود از بیماری پارکینسون که رنج می‌برد صبح امروز ۱۹ دی ماه در منزلش درگذشت.

حمد رسول‌زاده سال ۱۳۰۹ در تبریز متولد شد. او از سال۱۳۳۲ به طور حرفه‌ای به کار دوبله مشغول گردید. وی همان گوینده‌ای است که نقش حمزه؛ عموی پیامبر اسلام(ص) را در فیلم محمد رسول الله (ص) گفته است.

او علاوه بر این اثر، در فیلم سینمایی عمرمختار به جای آنتونی کویین صحبت کرده است. این پیشکسوت دوبله به جای هنرپیشگانی مانند اورسن ولز در فیلم های« تابستان گرم و طولانی» و «مردی برای تمام فصول»،«لایونل باریمور»(جدال درآفتاب)، رالف ریچاردسن (دکترژیواگو) صحبت کرده است.

از جمله فیلم‌های ایرانی که وی در آن گویندگی کرده است به «آخرین تک سوار»، «تصویر آخر»، «مادیان» و «رسول پسر ابوالقاسم» می‌توان اشاره کرد.

این پیشکسوت دوبله، مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مطرحی چون «پدرخوانده»،«بن هور»، «تابستان گرم و طولانی» ،«جدال در آفتاب» ،«وداع با اسلحه» و«فراربزرگ » را برعهده داشته است. وی همچنین در تئاتر و سینما نیز نقش‌آفرینی کرده است.

رسول‌زاده اکنون بیشتر در عرصه‌ دوبله‌ آثار مستند مشغول و نام‌آشناست. رسول‌زاده چندی پیش در سخنانی با بیان این که در اوج حرفه دوبله قرار داریم خاطرنشان کرد: اما نیاز به نیروی کمکی و جوان داریم و این واقعیتی است که دوران ما می‌گذرد و جوان‌تر‌ها باید وارد حرفه دوبله شوند اما باید احترام و جایگاه پیشکسوتان حفظ شود.

به گفته‌ وی در سال‌های ۱۳۲۲ تا ۲۳ کار دوبلاژ با تعدادی از دانشجویان ایرانی مقیم استانبول به اتفاق آقای وکیلی و دکتر کوشان آغاز شد.
نخستین فیلم نیز «اولین قرار ملاقات یا همان دختر فراری» نام داشت. بعد از آن در استودیو ایران فیلم به سرپرستی رضاییان و مدیریت دوبله لطیف‌پور شروع شد. به موازات آن افراد دیگری از صنف‌های مختلف هنری از جمله تئاتر به دوبله آمدند.

احمد رسول زاده در فیلمهای فارسی دهه ۴۰ بجای رفیع حالتی صحبت کرده‌است. او گوینده نسبتا ثابت محمدعلی کشاورز در عمده آثارش بوده‌است . او همچنین بجای جمشید مشایخی هم در برخی از فیلمها صحبت نموده‌است . رسول زاده در سال ۱۳۵۹ در فیلم در محاصره ساخته اکبر صادقی ایفای نقش کرده‌است . ایشان شوهر خواهر خسرو خسروشاهی دوبلور معروف است.
/ایسکانیوز

Share