مرور روزنامه های صبح گیلان:

شهرداری رشت و یک تبلیغ ابتکاری!/کسادی بازار کنسرت گیلان/میلیون چندتا صفر داره؟

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اوضاع و احوال برگزاری کنسرت‌ها در گیلان زیاد جالب نیست و کنسرت‌ها در استان گیلان یا یکی پس از دیگری به دلیل عدم استقبال مردم لغو می‌شوند یا به اجرای یک سانس آن هم با بلیت فروخته شده‌ی اندک و البته حجم عظیم «میهمان» ختم می‌شوند!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این خبر به بررسی روزنامه های سیاسی اجتماعی صبح گیلان می پردازیم.

سوال جواب:شهرداری و یک تبلیغ ابتکاری!

در ستون «خروس بی محل» سوال جواب یکشنبه می خوانیم:روابط عمومی شهرداری رشت در یک حرکت ابتکاری و تبلیغاتی با استفاده از تصویر یک صندلی چوبی که یک پایه آن شکسته، تحت عنوان اینکه بافت های فرسوده اطمینانی ندارند! به شهروندان آگاهی داد تا در بازسازی و نوسازی این فضاها اقدام به عمل آورند. شاید مراد و مقصود روابط عمومی همان بافت قدیمی بازار رشت است که بخش عمده ای از آن به مرور زمان خراب شده است، شاید هم منظور واحدهای مخروبه مسکونی و کاروانسراهای قدیمی شهر باران اسست که در حال حاضر تجار عمده و خرده فروش از این فضاها به عنوان انبار کالاها استفاده می نمایند یا بعضی از خانه های فرسوده که تبدیل به کارگاه های تولیدی شده اند.
در هر حال نمی دانم ماجرا چیست، اما آن گونه که در ماهنامه شهرداری به آن اشاره شده ظاهرا میراث فرهنگی نمی تواند از تغییر بافت خانه های قدیمی ممانعت به عمل آورد و یادآور شده که در مناطقی از محله بازار که امکانات دسترسی سواره بهتری وجود دارد، رفته رفته خانه هایی که دارای معماری بافت کهن بودند نوسازی و بازسازی شده و مهمترین ضرورت توجه به سیمای کالبدی بافت بازار است که شاهد فرسودگی روزافزون آن می باشیم.
در این بافت عمدا ساختمان های قدیمی به علت قدمت بالا و عدم رسیدگی صحیح توسط مالکین و حوادث غیرمترقبه به صورت مخروبه درآمده اند و بعضی از همین ساختمان ها در معرض تخریب بوده و در واقع چهره شهر را زشت می نمایانند. یادمان باشد که ابنیه قدیمی، مثل بازار، تجسم عینی تمدن و فرهنگ این سرزمین می باشند که در مراقبت و استحکام بخشی آنها شهر رشت تاکنون غافل مانده است!
شهر باران شهری گردشگری است و مسافران در بازار رشت که به دنبال خرید سوغات و محصولات گیلان هستند از کاروانسراهای قدیمی و طاقی های بزرگ و کوچک آن نیز دیدن می کنند نقش بازار در رونق گردشگری بسیار پر اهمیت است بی گمان اگر شهر باران از یک شهردار توانمند در مدیریت شهری برخوردار باشد محله خواهر امام، ساغریسازان، کوزه گران، خمیران زاهدان و دیگر محله های قدیمی مانند آن صندلی چوبی و پایه شکسته نخواهند بود اما هنوز هم شهر باران با توجه به بافت های فرسوده زندگی را با نظم و آهنگ خاص جاری می سازد. راستی همه اینها یک طرف، بفرمایید شهردار چه وقت می آید؟!

میلیون چند تا صفر داره؟
رضا صبوری در ستون بی منظور سوال جواب و در صفحه آخر این روزنامه نوشت:
دیروز ننه جان ما می گفت: تا همین چند وقت پیش این اسکناس های هزاری و پنج هزاری و ده هزار تومانی برا خودشون ارج و قربی داشتن ولی الان جوری شده که تراول چک های ۵۰ هزار تومانی هم پول تو جیبی بچه ها نمیشه! یه وقتی آرزو می کردیم ماهی صد و صد پنجاه تومان درآمد داشتیم که نداشتیم، الان خدا را شکر درآمدمون سه چهار برابر شده ولی یادمون نبود اگه آرزو می کنیم مثل آدم آرزو کنیم که اگه درآمدمون سه چهار برابر شده، خرج مون ده ـ پانزده برابر نشه، ولی خدا را شاکریم (به نقل از آقای قلعه نوعی) یه زمانی نه چندان دور آروزی خیلیا میلیونر شدن بود، ولی الان همه مردم میلیونرند، اگرچه درآمد ماهانه خیلیا میلیونی که هیچ، نصف میلیون هم نیست ولی خرجشون میلیونیه و از این لحاظ همه میلیونریم! نظرت چیه ننه جان؟ گفتم: با این نتیجه گیری که شما کردی همه ما ماهی یکی و دو میلیون خرج می کنیم، در حالی که نصف خرجمون درآمد نداریم و از این لحاظ میلیونریم، پیش بینی می کنم در آینده ای نزدیک میلیاردر هم خواهیم شد. پیش بسوی میلیاردر شدن …
چرا این قد شکایت می کنی پس؟
چرا بیهوده هی غم می خوریم ما؟

با این توضیح مبسوطی که دادی
بزودی جملگی میلیاردریم ما

بازی امروز تیم ملی ایران مقابل امارات در جام ملت های آسیا ,درخواست از شورای شهر برای داشتن تفکر عقلانی ,اظهارات جعفرزاده نماینده رشت درخصوص فساد و بابک زنجانی , عملکرد شورای شهر رشت طی یک و نیم سال گذشته بخشی از مهمترین عناوین روزنامه سوال جواب در شماره روز دوشنبه است.

jav-so

گیلان امروز:این روز‌ها بازار کنسرت در گیلان کساد است

لغو و عدم استقبال مناسب از کنسرت ها موضوعی بود که گیلان امروز بدان اشاره کرده است:اوضاع و احوال برگزاری کنسرت‌ها در گیلان زیاد جالب نیست و کنسرت‌ها در استان گیلان یا یکی پس از دیگری به دلیل عدم استقبال مردم لغو می‌شوند یا به اجرای یک سانس آن هم با بلیت فروخته شده‌ی اندک و البته حجم عظیم «میهمان» ختم می‌شوند!

در ابتدا کنسرت حمید عسکری بود که قرار بود در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ دی‌ماه در تالار شاندیز رشت برگزار شود که البته به یک روز و یک سانس تغییر پیدا کرد و در انت‌ها هم اصلا برگزار نشد که دلیل اصلی آن هم استقبال اندک و دور از انتظار مردم هنردوست رشت بود. البته کنسرت حمید عسکری در خردادماه امسال هم اصلا نفروخته بود اما خیلی‌ها آن اتفاق را به عدم زمان کافی برای تبلیغات محیطی ربط دادند اما به هر حال کنسرت دی‌ماه او اصلا برگزار نشد. متعاقب این امر چند روز بعد کنسرت «زانیار خسروی» هم در لاهیجان لغو شد که دلیل آن چیزی جز عدم استقبال مردم و فروش نرفتن بلیت‌ها نبود تا اینکه رسیدیم به کنسرت گروه مشکی‌پوشان و در راس آن‌ها «رضا صادقی» در روز پنج‌شنبه ۲۵ دی ماه که انتظار می‌رفت دو سانس در فقط یک روز شاید جوابگوی خیل علاقه‌مندان و طرفداران رضا صادقی در گیلان نباشد اما در کمال تعجب سانس اول کنسرت وی در تالار مجلل رشت لغو شد و در سانس دوم هم ده‌ها صندلی خالی که البته به لطف حضور «می‌ه‌مان»‌ها پر شد مشهور بود یعنی اینکه کنسرت رضا صادقی هم علی‌رغم تمام اسم و رسم خواننده‌اش نفروخته بود، آن هم در شرایطی که تبلیغات محیطی برگزاری کنسرت وی به شکل وسیعی از ده‌ روز قبل در سراسر رشت خودنمایی می‌کرد و نهایتا در یکی – دو روز آخر بنر چندین متری در پمپ بنزین گلسار رشت هم نصب شد که سابقه نداشت.

در همین رابطه سید وحید فخر موسوی، معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: «ببینید بحث اشباع کنسرت‌ها در گیلان مطرح نیست. بحث زمان برگزاری، کیفیت و تازگی و فضا و مکان برگزاری کنسرت‌ها مطرح است که مطلوب نیست. خلاقیت و نوآوری وجود ندارد. مردم با تکرار کنسرت‌ها مخالف هستند چون خوانندگانی می‌آیند که در دو سال اخیر آلبوم جدیدی نداده‌اند.»

معاون هنری ارشاد گیلان ادامه داد: «دوستان ما در موسسات مختلف هم باید نیازسنجی کنند و شرایط جامعه را هم ببینند. مثل دی ماه که زمان برگزاری امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان است و معلوم است که وقتی برای رفتن به کنسرت ندارند.»

در شماره امروز «گیلان امروز» به تک نرخی شدن نرخ بیکاری , جزئیات طرح بیمه ای دولت , تجلیل از محمدعلی کشاورز اشاره شده است.
tod-28-gil
خزر:در جلسه عابدینی با بازیکنان داماش چه گذشت؟
روزنامه خزر در شماره امروز خود نوشت:امیر عابدینی مدیر باشگاه داماش که چند ماه بود به رشت نمی آمد، اواخر هفته گذشته به گیلان آمد و ضمن جلساتی که با برخی از مسئولان این استان داشت، با برخی از دست اندرکاران داماش و بازیکنان تیم آبی پوش نیز دیدار کرد. در این دیدار ابتدا حسین قلی زاده و عبدالله مرغوب به بیان مسایل داماش در نیم فصل اول مسابقات فوتبال دسته اول کشور پرداختند. سپس هادی سهرابی کاپیتان تیم داماش و مهدی کیانی به نمایندگی از طرف دیگر بازیکنان صحبت کرده و درباره مشکلات این تیم به خصوص مشکل مالی که در نیم فصل اول رقابت ها به شدت وجود داشت، سخن گفتند. آن گاه امیر عابدینی دقایقی حرف زد و عنوان کرد:«من قول می دهم که شرایط تیم داماش به این شکل نخواهد ماند و خیلی بهتر خواهد شد. برخی شرکت ها با موافقت قوه قضاییه قرار است کار خود را از سر بگیرند و در همین مسیر به تیم فوتبال داماش هم کمک می شود. من در این جا از امید هرندی که حتی یک ریال از داماش نگرفته و با تمام وجود برای تیم شهرش زحمت کشیده و همچنین از همکارانش تشکر می کنم. من می دانم که تیم جوانی را به هرندی داده ایم و او با درایت خود به طور نسبی نتایج خوبی گرفت و اگر مشکل مالی و اشتباهات داوری در چندین بازی و جوانی تیم نبود، حالا داماش چند رده بالاتر قرار داشت. شما در نیم فصل دوم تلاش کنید و ما هم حمایت خواهیم کرد. به مرور زمان مشکل مالی حل می شود و تمام مطالبات شما را تا آخر فصل خواهیم داد. این فصل داماش را در مکان خوبی نگه دارید تا فصل بعد تیم قدرتمندی برای صعود به لیگ برتر ببندیم.»
Pag18

در «گلچین امروز»روز دوشنبه به اظهارات عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار مبنی بر عدم تصمیم گیری برای انحلال برخی بانک ها, سخنان استاندار گیلان در نشست شورای برنامه ریزی استان گیلان مبنی بر حمایت از سرمایه گذاران ,آغاز آسفالت راه های روستایی در ۹ شهرستان گیلان و…, اشاره شده است.

gol-روزنامه «نسیم» نیز به گازرسانی به تمام روستاهای جلگه ای گیلان تا سال ۹۶ ,سفر معاون اول رییس جمهور به گیلان,درخئاست نماینده نوشهر از رییس جمهور برای توقف ساخت و ساز غیرمجاز در شمال کشور و…;اشاره کرده است.

۸۳۹۰۱

 

Share