جعفرزاده در مراسم تجلیل از راهداران گیلان

راهداران سربازان خط مقدم جاده‌ها و البته مظلوم‌ترین آنها نیز هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صبح امروز در مراسم تجلیل از راهداران گیلان به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل و راهداری در سالن ورزشی شهید دهگان رشت برگزار شد.

راهداران سربازان خط مقدم جاده‌ها و البته مظلوم‌ترین آنها نیز هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،صبح امروز در مراسم تجلیل از راهداران گیلان به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل و راهداری در سالن ورزشی شهید دهگان رشت برگزار شد.راهداران سربازان خط مقدم جاده‌ها و البته مظلوم‌ترین آنها نیز هستند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت : درآذر ماه سال ۱۳۶۲ ، تعداد کشتی های منتظر تخلیه به حدود ۱۰۰ فروند رسید. که مشکلات زیادی را برای ترابری ایران به بار آورد که با فرمان امام (ره) کامیون ها و تریلی هازیادی برای تخلیه بارها اعزام شدند و ۱۴ سال پس از صدور این فرمان در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری روز ۲۶ آذر بعنوان روز حمل و نقل شناخته شد.

وی با اشاره به فرارسیدن روز راهدار گفت : راهداران سربازان خط مقدم جاده‌ها و البته مظلوم‌ترین آنها نیز هستند. کسانی که کمتر از آنها نام ‌برده می‌شود ولی حضورشان غیر قابل انکار است.

نماینده مردم رشت ادامه داد : باتوجه به اینکه پس از مدتی بهره‌برداری، به‌ تدریج عوامل جوی و طبیعی منطقه، حجم ترافیک، بار وارده بر محور و … باعث فرسایش سریع ساختمان راه می‌شود، راهداری و نگهداری راه‌ها به عنوان سرمایه ملی هر کشور مورد توجه ویژه کارشناسان و دست‌اندرکاران است تا وسائط نقلیه بتوانند با سرعت مناسب، راحت و مطمئن عبور کنند و عمر و دوام جاده افزایش و هزینه استهلاک و مخارج عبور کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه ۲٫۲ درصد سهم راههای کشور از آن گیلان  می باشد گفت : ارزش راههای ایران حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که معادی بودجه ۱۵۰ سال وزارت راه و شهرسازی  در صورت عدم وجود تورم خواهد بود.

جعفرزاده افزود : مطابق استانداردهای جهانی ۴ تا ۶ درصد ارزش راههای کشور سالانه برای نگه داری آنها اختصاص می یابد.

وی با اشاره به کمبود بودجه در این بخش گفت : سالانه ۸ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راهها نیاز است که تنها ۸۰۰ میلیارد بودجه یعنی ۱۰ درصد آن اختصاص داده می شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : در کشور ما اولویت تخصیص اعتبار با ساخت و احداث پروژه های جدید است و باقی مانده به ناچار به راهداری اختصاص می یابد.

بیش از ۱۴ هزار نیروی راهدار در طول جاده های کشور در ایام های خاص به طور شبانه روزی آراهداران سربازان خط مقدم جاده‌ها و البته مظلوم‌ترین آنها نیز هستندماده خدمت هستند که در ۹۸۰ راهدار خانه ثابت و سیار و حدود ۹۰۰۰ دستگاه در جاده های کشور به ویژه محورهای برفگیر مستقر هستند.

در کشور ما ۱۸ میلیون خودرو ، ۶ میلیون موتور سوار در ۸۰ هزار کیلومتر راه و ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی تردد می کنند.

۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده های تاشی از خطای انسانی است که با فرهنگ سازی و اعمال قانون باید آنرا کاهش داد.

مطابق برنامه پنجم سالانه ۱۰ درصد کاهش تلفات سوانح رانندگی جاده ای پیش بینی شده بود که عدد ۳٫۷ درصد در سال اتفاق افتاد.

جعفرزاده در پایان گفت : طرح نوسازی ناوگان جاده ای با همکاری وزارت نفت اجرایی خواهد شد که در شورای اقتصاد در دست بررسی است و امیدواریم مورد تصویب قرار گیرد./شاهد شمال

Share