مرور روزنامه های صبح گیلان

دیگر در انزلی کشتی به گِل نمی‌نشیند/کاهش بودجه سازمان چای,اراضی را از بین می‌برد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمایت از تولیدات و صنایع داخلی از جمله وظایف خطیری است که متوجه دولت و ملت است. نباید از یاد برد که دریافت خدمات و خرید کالا از تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات داخل کشور راهکار قابل اهمیتی در کمک به حفظ و ارتقاء صنایع و تولیدات داخلی است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور مهمترین اخبار روزنامه های صبح گیلان در خدمت شما هستیم.

نسیم:کاهش بودجه سازمان چای اراضی را از بین می برد

روزنامه نسیم در شماره امروز خود با اشاره به بودجه ۴۵ میلیارد تومانی سازمان چای از قول عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس نوشته است: تخصیص ۴۵ میلیون تومان اعتبار به سازمان چای کشور درلایحه بودجه سال ۹۴ با توجه به آسیب های وارده طی سنوات گذشته به صنعت چای،بسیارناچیزاست.

رحمت الله نوروزی،درپاسخ به این سوال که دولت درحالی فقط ۴۵ میلیون تومان اعتباربرای سازمان چای درلایحه بودجه سال ۹۴ درنظرگرفته که درلایحه بودجه سال ۹۳ حدود ۵ میلیارد و ۱۸۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان اعتبار برای این سازمان پیشنهاد داده بود، همچنین خرید تضمینی چای از ۱۶۰ میلیارد تومان درسال ۹۳ به ۱۰۰ میلیارد تومان درسال ۹۴ رسیده است به طوری که۷۰ میلیاردتومان اعتبار برای ردیف هزینه ای و ۳۰ میلیاردتومان اعتبار برای ردیف تملک دارایی ها و سرمایه ای تخصیص شده است. آیا کاهش اعتبارسازمان چای و بودجه در خرید تضمینی برگ سبز چای باعث تغییر کاربری باغات چای کشور و به دنبال آن افزایش میزان واردات چای خارجی و بی کیفیت به کشور نمی شود؟گفت: توجه مسئولان درخصوص حمایت از تولیدبه ویژه چایکارانی که با مشکلات عدیده دراستان های شمالی از جمله گیلان به کشت چای پرداخته اند،بسیارضرورت دارد به همین دلیل دولت باید با تخصیص نقدینگی کافی،خرید تضمینی مناسب برگ سبز چای و تسهیلات بانکی از چایکاران به منظور عدم تغییرکاربری باغات چای حمایت عملیاتی کند.

نماینده مردم علی آبادکتول درمجلس،تصریح کرد: تخصیص این میزان اعتبار به سازمان چای کشوردرلایحه بودجه سال ۹۴ با توجه به آسیب های وارده طی سنوات گذشته به صنعت چای کشور،بسیار ناچیز است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهارداشت: یکی ازمشکلات موجود درصنعت چای کشور،توزیع فله ای چای است،که هرچه سریعتر باید با ایجادصنایع تبدیلی و بسته بندی از سوی بخش خصوصی و دولتی این مشکل مرتفع شود که تحقق این امر نیازمندبه بودجه و اعتبار است.
۴۳۸۷۱

گیلان امروز:دیگر در انزلی کشتی به گِل نمی‌نشیند

مریم ساحلی در شماره امروز «گیلان امروز»به رهاورد تعمیر کشتی در انزلی اشاره داشته و در این زمینه نوشته است:حمایت از تولیدات و صنایع داخلی از جمله وظایف خطیری است که متوجه دولت و ملت است. نباید از یاد برد که دریافت خدمات و خرید کالا از تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات داخل کشور راهکار قابل اهمیتی در کمک به حفظ و ارتقاء صنایع و تولیدات داخلی است. انتخاب‌های ما در حوزه خرید کالا و دریافت خدمات می‌تواند به خودکفایی، رونق اقتصادی، تقویت غرور ملی، افزایش اشتغال و بهبود معیشت بسیاری از افراد بیانجامد. صنایع دریایی در استانی که به گستره آبی کاسپین تکیه داده است از جمله مواردی است که توسعه و تقویت آن نیازمند توجه و حمایت است.

تنها کارخانه کشتی سازی گیلان

کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر نیروی دریایی از بهمن ماه سال ۹۲ آغاز بکار کرده است. مدیر عامل سرویس‌های حمل و نقل نیروی دریایی به ما می‌گوید: کشتی وفای ۲ چندی پبش در این کارخانه تعمیر و به آب انداخته شد و هم اکنون دو کشتی نیلوفر آبی و ارکیده۱ در دست تعمیرند و این به سبب اعتمادی است که مالکان این دو کشتی به عملکرد این کارخانه داشته‌اند. امیر دریا دار «محسن بهزادفر» می‌افزاید: انجام تعمیرات در این کارخانه برای مالکان به مراتب مقرون به صرفه‌تر، عملیاتی‌تر و ایمن‌تر است. وی یادآور می‌شود: مالک کشتی نیلوفرآبی از فعالان مجرب و پیشکسوت در کشتی رانی دریای خزر به شمار می‌آید، بنابراین اعتماد ایشان به این کارخانه موجب اطمینان خاطر و مراجعه دیگر مالکان کشتی‌ها می‌شود. وی با تاکید بر رعایت کامل همه استاندارد‌ها در کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر و تلاش در راستای ارتقاء ضریب ایمنی و نظارت نماینده فرمانده نیروی دریایی بر انجام امور یادآور می‌شود: هم اکنون بخش غیر خصوصی نظیر کشتیرانی دریای خزر نیز برای انجام تعمیرات کشتی‌هایشان در این کارخانه، ورود کرده است.

تعمیر همزمان سه کشتی

بهزاد فر با اشاره به همکاری و رهنمودهای فرمانده نیروی دریایی ارتش در پا گرفتن این کارخانه و پیشینه ۸۰ ساله نیروی دریایی در حوزه تعمیرات کشتی که پشتوانه‌ای مهم محسوب می‌شود، می‌گوید: پیش بینی می‌کردیم که سال ۹۴ سال شکوفای این کارخانه باشد اما چون همیشه با عنایت حضرت پروردگار هم اکنون شرایطی فراهم است که بصورت همزمان می‌توانیم سه کشتی بزرگ در حال تعمیر داشته باشیم. وی می‌افزاید: بنا بر دلایل متعدد مالکان بسیاری این کارخانه را برای انجام تعمیرات کشتی‌هاشان ترجیح خواهند داد و بدین ترتیب ما برای توسعه و تجهیز آن باید تلاش کنیم.

بهزادفر اظهار در ادامه می‌کند: برای هر فروند کشتی که به این کارخانه سپرده می‌شود، ۴۰ تا ۵۰ کارگر به کار مشغول می‌شوند و این رقم با توجه به آماربالای بیکاری در گیلان و به ویژه در انزلی قابل ملاحظه است.

استفاده از شیوه‌ای که مرسوم نبود

رییس کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر با اشاره به زیر ساخت‌ها و امکانات لازم برای تعمیرات و همچنین از آبگیری و به آب انداختن شناور‌ها به روش استفاده از بالشتکهای هوا می‌گوید: استفاده از شیوه بالشتک‌های هوا برای از آب گیری و به آب انداختن کشتی‌ها تا پیش از این مرسوم نبوده و مالکان کشتی‌ها به سبب محدودیت عمق آب در سواحل جنوبی دریای خزر اطمینان لازم را نسبت به این روش نداشتند اما با انجام تعمیرات کشتی وفای ۲ مشتمل بر ۳۸۰ مورد تعمیرات و تعویض ۱۰۰تن ورق این اعتماد ایجاد شد. «حسین زندیان» می‌افزاید: هم اکنون می‌کوشیم تا کشتی‌های ایرانی برای تعمیرات به سمت کشورهای همسایه نروند و علاوه بر این جذب کشتی‌های آذربایجان و روسیه برای انجام تعمیرات را نیز در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم.

حمایت و توجه بومی‌ها

علیرضا حداد مالک کشتی نیلوفرآبی و مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریادلان سبز خزر با اشاره به تاثیر کارخانه کشتی سازی شهدای هفتم آذر در کاهش مشکلات فعالان عرصه کشتیرانی اظهار می‌کند: طبق قوانین معاینات و تعمیرات کلی هر ۵ سال و بررسی‌ها و تعمیرات میان دوره‌ای هر دو سال و نیم باید روی کشتی‌ها انجام شود و در این رابطه ما همیشه دچار مشکل بودیم اما وجود این کارخانه هم اکنون موجب کاهش هزینه‌ها و تسهیل امور برای مالکان کشتی‌ها شده که افزایش فرصت‌های شغلی در منطقه را نیز در پی دارد. وی با اظهار رضایت از تعمیرات انجام شده روی کشتی نیلوفرآبی می‌گوید: این کشتی با ۱۱۰۰تن ظرفیت حمل بار دارای عرض ۱۰م‌تر و طولی حدود ۶۰ متر و آبخور ۴ و نیم تا ۵ متر است و حدود ۴۰ آیتم تعمیرات طی مدت ده روز روی آن انجام شده که رو به تکمیل است. وی تصریح می‌کند: حمایت و توجه مالکان بومی کشتی‌ها موجب دلگرمی و توسعه صنایع کشتی سازی در گیلان خواهد شد.
Untitled
معین:تأکید وزیر علوم بر مشارکت دانشگاه گیلان در توسعه ی استان

روزنامه معین در شماره امروز خود به سفر محمد فرهادی وزیر علوم به گیلان اشاره کرده:نشست بررسی مسائل و مشکلات دانشگاه گیلان با حضور استاندار گیلان و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

 در نشست دکتر نجفی و دکتر فرهادی با هیئت رئیسه دانشگاه گیلان در مورد مهم ترین مسائل و مشکلات این دانشگاه و حمایت از طرح های پژوهشی و فناوری بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری شد.

وزیر علوم در این نشست تأکید کرد : دانشگاه گیلان باید از طریق اجرای طرح هایی نظیر مدیریت پسماند، کشاورزی و مقابله با خشکسالی بیش تر در خدمت توسعه استان قرار گیرد.

گفتنی است : ۱۷ هزار دانشجو در دانشگاه گیلان تحصیل می کنند. این دانشگاه ۵۰۲ عضو هیئت علمی دارد.
۱

Share