مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در جمع خبرنگاران بیان کرد:

درصد نیترات آب گیلان بالاست/شکایت محیط زیست از شهر صنعتی رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدرضا برجی برجی از ایجاد سد سازی های مکرر در استان گیلان اظهار تأسف کرد و افزود: رشد قارچ گونه این سدها باعث نگرانی خواهد شد.و مجوز کلنگ زنی سد مخزنی لاسک صادر نخواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عصر امروز محمدرضا برجی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از فاکتور های اصلی حیات انسان هوا است اعلام کرد: امروزه از عوامل اصلی آلودگی هوا وسایل نقلیه موتوری ،کارخانه ها ،اقلیم و… است.

۱d-6به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از رشت, محمدرضا برجی سوخت استاندار مورد استفاده در جهان را سوخت یورو ۶ دانست و اظهار داشت: در کشور ما سوخت استاندار برای خودرو ها سواری یورو ۴ و برای خودروهای دیزلی یورو ۲ می یاشد که با استاندار جهانی فاصله زیادی دارد.
وی همچنین در خصوص آلودگی هوای شهر تهران اظهار نگرانی کرد و اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۳ تا ۱۵ دی ماه این سال فقط ۱۳ روز هوای این شهر پاک اعلام شد.برجی همچنان خاطرنشان کرد که از دهه ۵۰ هشدارهای آلودگی این شهر داده شد اما به علت عدم برنامه مناسب هیچ اقدامی انجام داده نشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص آلودگی هوایی در استان گیلان اعلام کرد: آلودگی هوای قابل سنجش و اندازه گیری در استان نداشته ایم و فقط در فصولی که کشاورزان کاه و کلش خود را آتش می زنند مقدار آلودگی در استان بالا می رود که تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خود دارند .
وی در ادامه بیان کرد: سال ۹۳ را یکی از بهترین سال ها درر کنترل کاه و کلش بوده است که در این زمینه جهاد کشاورزی ،دادگستری و صدا و سیما گیلان کمک های مناسبی انجام دادند.
برجی با بیان اینکه در سال ۹۲ ،۷۸ صنایع آلاینده در استان معرفی شدند اعلام کرد: در سال ۹۳ نیز به بررسی ۲۷۰ صنایع گیلان می پردازیم که در آینده نزدیک نتایج آن اعلام خواهد شد.
وی خط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست گیلان را سلامتی اکوسیستم دانست و بیان کرد: صنایع تازه تأسیس در صورت عدم رعایت استانداردهای محیط زیست به هیچ وجه از این سازمان مجوز نخواهند گرفت.
محمدرضا برجی با انتقاد شدید از شهر صنعتی رشت بیان کرد: شهر صنعتی رشت با ۴۰ سال قدمت تأسیس سیستم فاضلاب مناسبی ندارد که با وجود پیگیری ها و تذکرات مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اقدامی انجام نپذیرفت بنابراین از شهر صنعتی رشت شکایت صورت گرفت و ادامه پیگیری کارها بصورت قضایی ادامه پیدا خواهد کرد.
برجی در خصوص پسماندهای بیمارستانی نیز اعلام کرد: از ۲۲ بیمارستان دولتی موجود در استان گیلان تنها ۴ بیمارستان و از ۹ بیمارستان خصوصی در استان نیز ۴ بیمارستان سیستم دفع پسماند مناسبی برخوردار هستند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین از مکان های غیر اصولی و غیر استاندارد دفن زباله در استان گیلان و عدم توجه به فضای سبز در ساختمان سازی ها اظهار نگرانی کرد و عنوان کرد: با این وجود در آینده ای نه چندان دور در شهرنشینی به مشکل خواهیم خورد.
برجی از ایجاد سد سازی های مکرر در استان گیلان اظهار تأسف کرد و گفت: رشد قارچ گونه سدها باعث نگرانی خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیارمیرزا درخصوص درصد نیترات آب استان گیلان اظهار کرد: درصد نیترات آب استان گیلان به دلیل ورود مواد شوینده بیش از اندازه و غیر استاندار و سموم کشاورزی به آب های استان بسیار بالا است که همین موضوع باعث ایجاد خطر جدی برای تشدید سرطان در استان گیلان است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان از وجود بیش از ۵۰ برنامه در خصوص روز هوای پاک در استان خبر داد و اعلام کرد: حضور دکتر نجفی استاندار گیلان در مدرسه شهید همراه رشت،معاینه فنی رایگان ،رایگان بودن سیستم حمل و نقل عمومی از مهمترین این برنامه ها است.

ofخبرنگار:صابر عاشری 

Share