طلای سیاه بلای جان گیلانی ها

جنگ زباله در گیلان ; اعتبارات استانی معضل پسماند گیلان را تا ۲۰ سال آینده حل نمی‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با وجود حجم بالای تولید زباله در گیلان، زباله که امروز در دنیا به آن طلای سیاه می‌گویند به بلای جان گیلانیها تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با وجود حجم بالای تولید زباله در گیلان، زباله که امروز در دنیا به آن طلای سیاه می‌گویند به بلای جان گیلانیها تبدیل شده است.

zobale577 محمدرضا برجی اظهار کرد: روزانه بیش از ۲۰۰۰ تن زباله در گیلان تولید می‌شود که برای دفن به ۲۵ مرکز دفن زباله غیراصولی ارسال می‌شوند. اغلب مراکز دفن زباله گیلان در جنگل، حاشیه رودخانه‌ها و کنار سواحل استان قرار دارند.

 وی اضافه کرد: در گیلان روزانه ۱۲ تن زباله پزشکی تولید می‌شود که بی خطرسازی آنها در بیمارستانهای دولتی و خصوصی انجام می‌شود، اما در مطب‌های پزشکی برای بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی کاری صورت نمی گیرد. تفکیک زباله از مبدا می‌تواند در کاهش حجم زباله استان موثر باشد.

 برجی گفت: در حال حاضر با اجماع مدیریتی خوبی که در گیلان به وجود آمده است در ۶۰ درصد شهرهای گیلان امر تفکیک زباله از مبدا در حال انجام است. طبق مصوبه جلسه مدیریت پسماند استان تا پایان امسال در همه شهرهای استان باید طرح تفکیک از مبدا اجرایی شده باشد.

 اعتبارات استانی معضل پسماند گیلان را تا ۲۰ سال آینده حل نمی‌کند

 وی تاکید کرد: با تکیه بر اعتبارات استانی تا ۲۰ سال آینده هم نمی‌توان معضل پسماند استان را حل کرد و برای حل این مشکل نیاز به اعتبارات ملی داریم.

 حجت شعبانپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اینکه زباله به شیوه خطرناکی در گیلان دفن می‌شود، تصریح کرد: برای حل مشکل پسماند استان که خرید زباله سوز راهکار اصلی و برون رفت از این معضل است، نیاز به اعتبارات ملی داریم.

 وی اضافه کرد: تولید پسماند در گیلان به دلیل گردشگرپذیر بودن استان از متوسط کشوری بیشتر است. در حال حاضر برای جلوگیری از افزایش معضل پسماند در گیلان برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در استانداری در حال برنامه ریزی و اجرا در استان است.

 گیلان با جنگ زباله دست به گریبان است

 شفقی، فرماندار آستارا که شهرش یکی از مهمترین شهرهای توریستی ایران است، گفت: گیلان و جنگل‌های هیرکانی آن به همه ایران تعلق دارد و حل بحران زباله این استان نیز ملی است. ما با جنگ زباله دست به گریبان هستیم. امروز در دنیا به زباله، طلای سیاه می‌گویند اما در استان حجم زباله به اندازه‌ای است که این طلای سیاه به بلای سیاه در گیلان تبدیل شده است.

 جمع‌آوری زباله میلیون‌ها گردشگر نیاز به اعتبارات ملی دارد

 جوادپور، فرماندار لنگرود گفت: اگر در لنگرود فقط زباله‌های شهرستانمان را جمع می کردیم مشکلی وجود نداشت و با اعتبارات موجود می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم اما حضور میلیونی گردشگر در شهرستان و زباله‌هایی که از مسافران به جا می‌ماند به اندازه‌ای است که موجب می‌شود روزانه ۱۵۰ تن زباله در لنگرود تولید شود.

 وی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم فرمانداری شهرستان لنگرود این است که ما در میزبانی از میهمانان گیلان سربلند باشیم اما با توجه به حجم زباله‌ای که تولید می‌شود نمی‌توانیم از این میزبانی سربلند بیرون بیاییم.

 افزایش آلودگی به تالاب انزلی و دریای خزر آسیب می‌زند

 وی ادامه داد: همه جایگاه‌های موقت زباله لنگرود نامناسب هستند و این شهرستان برای حل معضل پسماندش نیاز به منابع ملی دارد.

 پورشعبان، شهردار بندر انزلی با بیان اینکه شهرستان انزلی یکی از شهرهای توریستی گیلان است، گفت: تفکیک زباله از مبدا در انزلی به ۷۵ درصد مجموع زباله‌ها رسیده است. تولید زباله در انزلی روزانه ۸۰ تا ۱۲۰ تن است. شهرستان انزلی بین تالاب و دریا قرار گرفته است و هرگونه افزایش آلودگی شهرستان به تالاب انزلی و خزر آسیب می‌زند.

 وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان امسال برای کنترل شیرابه‌های شهرستان به شرایط مناسبتری برسیم.
/ایسنا
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share