مرور روزنامه های صبح گیلان

جذب گردشگران خارجی به گیلان/فوت ۶۳ گیلانی بر اثر مصرف قرص برنج در سال جاری

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل پزشکی قانونی گیلان از مسمومیت ۶۳ نفر در اثر مصرف قرص برنج طی ۹ ماهه سال جاری در استان خبر داد.این تعداد فوت ناشی از قرص برنج نسبت به سال قبل ۲۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این خبر به برررسی مهمترین موضوعات مطرح شده در روزنامه های گیلان می پردازیم.

گیلان امروز:دفا‌تر خدمات مسافرتی در گیلان از پوسته فعالیت سنتی خارج شوند

روزنامه «گیلان امروز» در شماره امروز خود به حضور گردشگران خارجی و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی اشاره داشته و در این باره نوشته است:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: تورگردی به شیوه سنتی پاسخگوی نیاز گردشگری امروز نیست و دفا‌تر خدمات مسافرتی برای برپایی تور‌ها می‌بایست به گردشگری به صورت تخصصی روی آورند

«رضا علیزاده افزود:هدف گذاری تعیین شده در زمینه جذب گردشگران در افق ۱۴۰۴ از اولویت‌های این اداره کل است و برای جذب گردشگران خارجی و ورود به بازار بین المللی گردشگری، باید موضوعی‌تر و دقیق‌تر برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: دفا‌تر خدمات مسافرتی برای تقویت حضور گردشگران خارجی در استان گیلان به ضرورت باید از پوسته فعالیت سنتی خارج شده و حرفه‌ای‌تر عمل نمایند.

وی گفت: تکاپوی دفا‌تر خدمات مسافرتی استان گیلان نسبت به گذشته جدی‌تر و علمی‌تر شده است و بسیاری از فعالان این بخش روند فعالیت خود را تغییر داده و کار‌شناسانه و مدبرانه برنامه‌های تورهای خود را تعریف می‌کنند.

علیزاده، با تقدیر از زحمات سازمان‌های مردم نهاد در راستای بهبود فعالیت‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشارکت جویی را امری ریشه دار در فرهنگ و آیین گیلانیان دانست.

وی گفت: توجه دولت تدبیر و امید به تشکل‌های مردم نهاد فرصت خوبی را برای گسترش فعالیت سمن‌ها ایجاد کرده است.

وی، بر هدف گذاری و ساختارسازی در تشکل‌های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: رسمیت بخشی به این سازمان‌ها مستلزم آن است که چارچوب‌های آن‌ها مشخص و مدون باشد.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی این اداره کل حمایت از تشکلهای مردم نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، زیرا این تشکل‌ها سهم عمده‌ای در شناسایی و حراست از اماکن، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، احیا و ترویج صنایع دستی استان و همچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری گیلان دارند. ۵۶ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان فعال هستند.

همچنین اجرای یا عدم اجرا فاز سوم هدفمندی در سایه کاهش شدید قیمت نفت , موضوعی است که گیلان امروز به ان اشاره داشته است.
today

نسیم:فوت ۶۳ گیلانی بر اثر مصرف قرص برنج در سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان از مسمومیت ۶۳ نفر در اثر مصرف قرص برنج طی ۹ ماهه سال جاری در استان خبر داد.این تعداد  فوت ناشی از قرص برنج نسبت به سال قبل ۲۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی همچنین اظهارداشت: سال گذشته طی این مدت ۸۶ نفر در اثر مصرف قرص برنج جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: گیلان از حیث مسمومیت ناشی از قرص برنج بعد از تهران دومین استان کشور است.

وی افزود: این استان به لحاظ تعداد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نیز رتبه نخست کشور در خصوص فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج را دارد.

آیتی فیروزآبادی تصریح کرد: عمده موارد مسمومیت ناشی از قرص برنج با انگیزه خودکشی و درصد بسیار کمی مربوط به مباحثی همچون مصرف بدون آگاهی یا مصرف اشتباه و همینطور قتل می تواند تلقی شود.

وی اذعان داشت: قرص برنج با توجه به بوی تندی که دارد اغلب در قتل مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان گفت: طی ۹ ماهه امسال بیشترین مسمومیت ناشی از مصرف قرص برنج به ترتیب در شهرستان رشت (۲۳) مورد، لاهیجان (۱۱ ) مورد و لنگرود ( ۹ ) مورد اتفاق افتاده است.

وی افزود: خوشبختانه طی این مدت در شهرستان های رودبار، صومعه سرا، رضوانشهر و املش فوتی ناشی از مصرف قرص برنج گزارش نشده است.

آیتی فیروزآبادی اذعان داشت: بالاترین گروه سنی فوت ناشی از مصرف قرص برنج در استان مربوط به سنین ۲۱ تا ۳۰ سال با ۱۸ مورد گزارش شده است.

وی بیان داشت: گروه های سنی ۳۱ تا ۴۰ سال و ۵۱ تا ۶۰ سال در رتبه های بعدی مسمومیت ناشی از قرص برنج قرار دارند.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان تصریح کرد: از مجموع  فوت شدگان ناشی از مصرف قرص برنج امسال ۹۵ درصد دیپلم و پائین تر و تنها دو مورد لیسانس و بالاتر بوده است.

وی در ادامه با اعلام اینکه بیشترین محل فیزیکی اقدام به مصرف قرص برنج در منزل  مسکونی بوده است،افزود: متاسفانه طی این مدت ۸۹ درصد موارد فوت ناشی از مصرق قرص برنج در منزل مسکونی اتفاق افتاده است.

آیتی فیروزآبادی یادآورشد: از مجموع فوت شدگان مسمومیت با قرص برنج طی ۹ ماهه سال جاری  ۴۱ درصد زنان و ۵۹ درصد مردان را شامل می شود.

نسیم در شماره امروز خود به سهم کمتر از یک دردی تولید از هدفمندی یارانه ها در ۹ ماه اخیر , سفیدپوش شدن گیلان و…,پرداخته است.
۱۵۶۰۱
معین:​پایان دی ماه آخرین فرصت چایکاران برای بیمه باغهای چای

روزنامه معین به بیمه چایکاران اشاره کرد و از قول مدیر بیمه کشاورزی گیلان نوشت: چایکاران برای بیمه محصولشان تا پایان دی فرصت دارند.

کاظم صفار حمیدی گفت: چایکاران برای بیمه محصولشان تا پایان دی فرصت دارند به شرکت کارگزاری‌های بیمه و شعب بانک کشاورزی مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: تا امروز ۳ هزار و ۹۳۶ بهره بردار گیلانی ۲ هزار و ۳۶۶ هکتار از باغ‌های چای را بیمه کردند.

به گفته وی در فصل زراعی گذشته ۳۰ میلیارد ریال غرامت به چایکاران پرداخت شد. ۹۰ درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود.

امضای تفاهمنامه زیست محیطی استانداری گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی , همه پرسی تدبیر قانون اساسی برای برون رفت از مشکلات و…,از دیگر خبرهای روزنامه معین در شماره امروز است.
moein
سوال جواب:چطوری مردن خوبه؟

رضا صبوری در صفحه آخر روزنامه سوال جواب و در ستون B من زور نوشت:
از دفتر خاطرات ننه جانم:
وقتی از جلوی بیمارستان تازه تاسیس رشت رد میشی و ماشین های مدرن پارک شده جلوی درب بیمارستان و ساختمان شیک و تو دل بروی آن رو می بینی بی اختیار هوس می کنی همان جا جلوی در بیمارستان بمیری!(داخل آن برای از ما بهتران است)دیشب با خود فکر می کردم چطوری بمیرم خوبه!اولش گفتم تصادف,ولی فکر برخورد با یک کامیون چنان مرا ترساند که انگاز واقعا ماشین داره از روم رد میشه! بعدش اندیشیدم بیماری چطوره؟ولی فوری پشیمان شدم,آخه هر بیماری که فوری آدم رو نمی کشه!اینقده هزینه های جورواجور رو دست آدم میزاره که…
دنبال یه نوع مرگ کم خطر و ارزان مایه هر چقدر گشتم پیدا نکردم که نکرم!بعدش فکر کردم اصلا چرا به مرگ فکر می کنم,بالاخره یه شکلی آدم می میره دیگه!اصلا آدم وقتی به هزینه های مردن فکر می کنه ترجیح می ده زنده بمونه;این روزا مردن اصلا نمی صرفه!این روزا مردن بیشتر از عروسی خرج داره;مثلا خرج حمل متوفی ,کفن و دفن ,مرده شور…با این فرق که برای عروسی میشه یه سری چیزارو قسطی خرید ,چک مدت دار داد و…ولی به مرده شور میشه گفت این مبلغو فعلا نگهدار بعدا سری بعد از خجالتت در میام؟!
یا ارزونتر حساب کن مشتری بشیم؟!قبرها هم که ماشاا…یه طبقه و دو طبقه و سه طبقه ده…که به ما سوئیتش هم نمی رسه!
پایان – شنبه – یکی از روزهای خدا
مرگ یا زندگی کدامش را *** آرزو کردنش روا باشد؟
حالتی هست بین شان آیا؟ *** کاش می شد که ای خدا باشد
soal

Share