در نشست اعضای شورای اسلامی شهر بندرانزلی با اعضای جایکا عنوان شد:

تالاب بین المللی انزلی باید زنده شود / احیای رودخانه تیمز لندن می تواند یک الگو باشد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مشاور بحث اکوتوریسم پروژه اکولوژیک تالاب انزلی در این جلسه، مشکلات کنونی زیست محیطی استان گیلان و شهرستان انزلی را عموما مشابه به هم دانست و گفت : دفن غیرقانونی زباله، کاربری غیرمجاز اراضی، نبود آموزش زیست محیطی کافی و فعالیت های غیرمجاز نظیر شکار و صید بزرگترین معضلات پیش بینی شده برای محیط زیست گیلان و شهرستان بندرانزلی است .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسوول تیم آژانس بین المللی همکاری های ژاپن (جایکا) در پروژه اکولوژیک تالاب انزلی ، روز یکشنبه در دیدار با اعضای شورای شهر انزلی بهره برداری و حفاظت صحیح از تالاب را از طریق اکوتوریسم (طبیعت گردی) امکان پذیر دانست.
به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی , تومو آئوکی در ابتدا به عملکرد ۱۰ ساله خود در خصوص تالاب انزلی اشاره کرد و افزود : تیم جایکا از سال ۲۰۰۳ مرحله نخست پروژه احیای تالاب را به عهده داشت که این مرحله بیشتر شامل مطالعات حفاظت از محیط زیست بود و اکنون زمانی رسیده است که می تواد به بخش اجرایی وارد شود.
این پژوهشگر محیط زیستی تیم جایکا در سخنان خود یکی از نتایج برجسته مراحل قبل را تشکیل کمیته مدیریت تالاب انزلی به ریاست استاندار گیلان دانست و در مورد فاز دوم این پروژه مهم و حساس اضافه کرد : مرحله دوم این پروژه که از اردیبهشت سال جاری شروع شده است که اکوتوریسم، مدیریت آبخیز، مدیریت پساب ها و مدیریت زباله و آموزش زیست محیطی را در بر می گیرد.
IMG_0002

مشاور بحث اکوتوریسم پروژه اکولوژیک تالاب انزلی نیز به عنوان سخنان بعدی در این جلسه، مشکلات کنونی زیست محیطی استان گیلان و شهرستان انزلی را عموما مشابه به هم دانست و در این باره تصریح کرد : دفن غیرقانونی زباله، کاربری غیرمجاز اراضی، نبود آموزش زیست محیطی کافی و فعالیت های غیرمجاز نظیر شکار و صید بزرگترین معضلات پیش بینی شده برای محیط زیست گیلان و شهرستان بندرانزلی است .
ماسانوری شین تانی همچنین حفاظت ازاهداف کلی اکوتوریسم، رضایت گردشگران، آموزش زیست محیطی، سودمالی برای ساکنان و حمایت از جوامع محلی را از مهمترین برنامه های جایکا در زمینه گردشگری تالاب بین المللی انزلی دانست.

وی که عموم سخنانش از دید تحقیقات اکوتوریسم بود مشکلات بخش گردشگری را عدم فعالیت های گردشگری کافی، عدم وجود اشتغال کافی برای آژانس های گردشگری، عدم وجود راهنمایان حرفه ای در حد بین المللی و مدیریت نادرست اماکن خواند و در ادامه نیز به عنوان یک کارشناس محیط زیستی اذعان داشت : یکی از مشکلات در همه جای دنیا این است که جوان های روستایی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و تنها سالخوردگان به عنوان منبع فرهنگ بومی باقی می مانند.
.
مدت زمان فعالیت از تاریخ ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در اکوتوریسم تالاب انزلی دیگر برنامه ای بود که مشاور بحث اکوتوریسم پروژه اکولوژیک تالاب بین المللی انزلی در جلسه به آن اشاره نمود .

ماسانوری شین تانی در ادامه سخنان خود از شهردار انزلی درخواست یک هکتار زمین برای فعالیت های اصلی در مرکز بازدیدکنندگان تالاب را مطرح کرد که این مرکز شامل آموزش و ارایه اطلاعات به بازدیدکنندگان، ساختن و فروش صنایع دستی، محل فروش سوغات و کتابخانه ، فعالیت هایی نظیر پرنده نگری، آموزش زیست محیطی، تولید و نمایش صنایع دستی و هنرهای بومی می شود که شهردار بندرانزلی نیز با جدیت تمام در جواب به درخواست این کارشناس محیط زیستی افزود : هیچ محدودیتی در خصوص امکانات و ظرفیت ها موجود وجود ندارد و قطعا تمامی حاضرین در این جلسه با توام قوا در راستای اهداف بهبود شرایط تالاب بین المللی انزلی گام بر خواهند داشت و ما نیز آمادگی این را داریم که تیم جایکا همین امروز از زمین ها و امکانات تهیه شده بازدید کرده و هرچه زودتر ساخت و سازها آغاز شود.

ماسانوری شین تانی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیارمیرزا که چرا شهر انزلی را برای این اهداف انتخاب کرده اید;اظهار کرد :دلیل انتخاب شهر انزلی برای ایجاد مرکز بازدیدکنندگان شمار بالای گردشگران ورودی به این شهر و علاقه بسیار زیاد مردم این منطقه از کشور به شهرشان است .
بعد از صحبت اعضای تیم جایکا اعضای شورای اسلامی شهر انزلی یک به یک سوالات خود را مطرح کردند.

jaika_0025

سعید آفتابی ، عضو جوان شورای شهر انزلی که ضمن خوش آمدگویی بخشی از دیدگاهای خود را به زبان انگلیسی برای تیم جایکا ارائه کرد , در سخنانی کوتاه به قسم نامه ی اعضای شورا در خصوص حفاظت از منابع طبیعی که تنها دارایی انزلی هستند اشاره و در ادامه نیز در خصوص هفته زمین پاک اضافه نمود: برای موفقیت باید قدرت و پشتوانه اجرایی دستگاهی مدیریتی هر چه قوی تر در این امور و در راستای دفاع از منابع به حق مردم ورود کند و بحث آموزش ، استفاده از تکنولوژی روز و طراحی و برنامه ریزی مهندسی شده در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین در ادامه سخنان خود از رودخانه تیمز لندن به عنوان یک الگو نام برد و تصریح کرد : این رودخانه که روزی منفور ترین در طبیعت لندن بود ،نسبت به تالاب انزلی وضیعت بسیار بدی داشت اما امروزه میبینم که پس از احیا جز زیباترین های لندن به شمار میرد و این موضوع نشان میدهد که میشود تالاب بین المللی انزلی را نیز احیا کرد و نفس را به آن بازگرداند .

امیر احمدی فرد دیگر عضو جوان شورای اسلامی شهر بندرانزلی نیز با بیان اینکه هیچ وقت نباید تالاب بین المللی انزلی تبدیل به مرداب شود افزود : متاسفانه دو مشکل اساسی گیاه سرخس آزولا و ریختن ۳۰ میلیون متر مکعب فاضلاب شهرهایی چون رشت و صومعه سرا ، تالاب بین المللی انزلی را با چالشی جدی روبرو کرده است که این مهم توجه ای ویژه از سوی مسئولان استانی و کشوری را خواستار است.

شعبان جعفری دیگر عضو شورا در ادامه با دیدگاهی انتقادی از اهداف اکوتوریسم مطرح شده از سوی تیم جایکا تاکید کرد : به نظر بنده باید احیای دوباره تالاب انزلی در اولویت قرار گیرد.

وی همچنین در سخنان خود به طومار تهیه شده از سوی مردم انزلی برای دکتر ابتکار ، ریاست سازمان محیط زیست کشور نیز اشاره نمود و تصریح کرد : تهیه این طومار وزین نشان از نگران بودن مردم و مسئولان انزلی نسبت به تالاب است .

آموزش همگانی از طریق ادارات مربوطه ، جلو گیری از ریختن زباله و فاضلاب های صنعتی و شهری به تالاب دیگر موضوعاتی بود که جعقری در سخنان پایانی خود به آن اشاره کرد .

دیگر عضو شورای شهر انزلی ، مه سیما نصیری با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی بیمار است خاطر نشان کرد : زنده کردن دوباره تالاب باید در اولویت باشد .

وی همچنین افزود : آسیب ها را می شناسیم ، مهم این است اگر اقدامی نکنیم و جلو آسیب ها را نگیریم وضیعت تالاب مظلوم بندرانزلی بدتر خواهد شد و مردم انزلی اعتقاد دارند که باید هر چه زود تر وضیعت تالاب بهبود یابد .

بدیعی فر به عنوان ریاست شورای اسلامی شهر بندرانزلی در پایان جلسه تاکید کرد: باید همچون دریاچه ارومیه به تالاب انزلی توجه ی ویژه ای شود و قطعا نمایندگان استان گیلان در شهرستان می توانند در بهبود وضیعت این تالاب نقش به سزایی ایفا کنند و در خصوص نام های جعلی این تالاب نیز اضافه کرد : نامی که مد نظر جهانیان است ، تالاب بین المللی انزلی بوده نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر .
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share