دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان

با اسقرار سامانه امحاء زباله در گیلان کابوس پسماند حل خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر علیرضا امیرتیموری اظهار امیدواری کرد: با اجرای این پروژه عظیم در استان گیلان ، علاوه بر درآمد زایی و کمک به تولید انرژِی برق، کابوس مشکل پسماند های سمی زباله در استان گیلان به طور کلی حل خواهد شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در هفتمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیأت امنای استان گیلان، تفاهمنامه اجرای پروژه امحای زباله با استفاده از دانش پلاسما در استان گیلان، توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، به امضاء teymoo_0629دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر محمد علی نجفی، استاندار گیلان رسید.
دکتر علیرضا امیرتیموری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ضمن گرامیداشت هفته وحدت، گفت: سرانه تولید پسماند در نقاط شهری استان گیلان از میانگین سرانه تولید زباله در کل کشور بیشتر بوده که حل مشکلات پسماند از جمله اولویتهایی بود که مسئولین استانی در جهت اهتمام کامل برای رفع این مشکل داشته باشند.
وی، ادامه داد: ساماندهی و بهسازی مراکز دفن بمنظور جلوگیری از انتشار بوی نامطلوب و پراکندگی میکروبی، طرح تفکیک زباله از مبدأ و قرارداد خرید چند زباله سوز از جمله حرکت هایی بود که برای ساماندهی و مدیریت پسماند در گیلان توسط مسئولین استانی انجام شد.
دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، افزود: با توجه به اهمیت و نقش محیط زیست عاری از پسماند در سلامت شهروندان و ارتقاء سطح زندگی آنان و با توجه به این موضوع اساسی ومهم دانش محوری، دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی آن را دارد تا نقش خود را در کمک به حل مشکلات و معضلات استانی و کشوری ایفا کند در نتیجه با پیشنهاد تأسیس شرکت دانش بنیان در استان گیلان جهت اجرای پروژه امحای زباله با استفاده از دانش پلاسما و موافقت استاندار گیلان، با امضای تفاهمنامه ای جهت اجرای این طرح کاملا داخلی و با استفاده از متخصصان دانشگاه آزاد اسلامی در استان، یکی از دغدغه های مهم مسئولین استانی را در آینده ای نزدیک حل نماید.
دکتر امیرتیموری، تصریح کرد: بر اساس مفاد این تفاهمنامه، مسئولین استانی در نظر دارند نسبت به تحقق راهبرد توسعه فنآوری در بکار گیری روش های نوین و کارآمد در مدیریت پسماند با تضمین ملاحظات زیست محیطی و بهره برداری از مزیت های مرتبط با امحاء و بازیافت زباله های شهری و صنعتی و در نهایت تبدیل آن به انرژی در راستای ارتقای سلامت شهروندان و محیط زیست، حسب تکالیف قانونی و تعهدات ملی خود در چارچوب قوانین و مقررات ، اقدام کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، با اشاره به بحران زیست محیطی حاصل از دفن زباله در استان گیلان، تأکید کرد: در راستای تحقق اهداف این تفاهمنامه شعبه ای از مرکز تحقیقات پلاسمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در واحد رشت ایجاد خواهد شد و با انجام مطالعات زیست محیطی در جهت بکارگیری روش های نوین و کارآمد در مدیریت پسماند اقدام خواهد کرد .
این مقام مسئول با برشمردن مزایای این طرح، بیان کرد: یکی از مزایای این روش ۱۰۰ درصد داخلی با استفاده از متخصصان دانشگاه آزاد کشور، استقرار سامانه امحاء زباله شهری و صنعتی عاری از هرگونه آلودگی زیست محیطی به روش پلاسمای حرارتی با ظرفیت ۱۳۰ تن در استان گیلان و همچنین تولید برق از تکنولوژی امحاء و بازیافت در چارچوب ضوابط زیست محیطی و بازیافت زباله شهری خواهد بود.
دکتر علیرضا امیرتیموری اظهار امیدواری کرد: با اجرای این پروژه عظیم در استان گیلان ، علاوه بر درآمد زایی و کمک به تولید انرژِی برق، کابوس مشکل پسماند های سمی زباله در استان گیلان به طور کلی حل خواهد شد .

Share