ناگفته های نشست غیرعلنی روز سه شنبه شورای شهر رشت:

باقری:نباید برای انتخاب شهردار عجله کرد;حتی یک ماه هم شده صبر کنیم/جمشیدی:کاظمی در حد معاون استاندار است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر رشت در حالی به صورت غیر علنی برگزار شد که در این جلسه طیف اکثریت شورای شهر رشت با انتقاد شدید از سایت های خبری , رسانه های استانی را به سیاهنمایی متهم کردند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر رشت در حالی در تالار شورا با حضور اعضای شورا و به صورت غیر علنی برگزار شد که در این جلسه طیف اکثریت شورای شهر رشت با انتقاد شدید از سایت های خبری , رسانه های استانی را به سیاهنمایی متهم کردند و همزمان از بقیه اعضا خواستند که از انتقادها بیم نداشته باشند و بدان توجه نکنند. تاکید اعضای شورا بر قانونی بودن صورتجلسه انتخاب شهردار رشت و انتقاد از فرمانداری شهرستان رشت بابت عدم تائید مصوبه انتخاب شهردار دیگر موضوع مطرح شده در نشست غیرعلنی روز سه شنبه بود.در این نشست برخی از اعضای شورا بر این مسئله تاکید داشتند که وضعیت رشت بحرانی نیست و انتخاب شهردار حتی می تواند تا یک ماه به تاخیر بیفتند و بهتر است که با آرامش و فرصت کافی شهردار جدید رشت انتخاب شود.

 مشروح سخنان اعضای شورا در هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر رشت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت در ذیل آمده است:

صابر: انتخاب شهردار طبق آیین نامه مصوب شورا و همانند دوره های گذشته صورت گرفته بود؛ و از نظر ما اشکال نداشت

saber19363740در ابتدای جلسه شب گذشته، عباس صابر، ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه ، گفت: امروز چون ناطقی ثبت نام نکرده است، مستقیم وارد دستور جلسه می شویم، دستور جلسه امروز چگونگی انتخاب شهردار و اعلام وصول نامه ها و بررسی لوایح رسیده از کمیسیون های شوراست.

وی با اشاره به اشکاره وارده فرمانداری به مصوبه ۷۴ شورا گفت: در جلسه علنی گذشته اعضا اشکال وارده را پذیرفته و ما باید برای چگونگی انتخاب شهردار بحث نموده و به نتیجه واحدی برسیم.

رئیس شورا افزود: هرچند در جلسه ۷۴  انتخاب شهردار طبق آیین نامه مصوب شورا و همانند دوره های گذشته صورت گرفته بود؛ و از نظر ما اشکال نداشت اما  به احترام نظر فرماندار تصمیم برآن شد که در یک جلسه مجزا صلاحیت نامزدهای انتخاباتی  با حضور همه اعضای شورا بررسی نموده و صورتجلسه آن را که به امضای همه می رسد به فرمانداری ارسال نماییم.

مهندس صابر ضمن نمایش رزومه افرادی که برای تصدی پست شهرداری از قبل ثبت نام کرده بودند، گفت: امروز باید تصمیم بگیریم صلاحیت همین نامزدها بررسی شود و یا افراد جدیدی به لیست اضافه شوند. بنابراین اگر قرار است فرد جدیدی اضافه شود، باید با نظر همه به جمع بندی برسیم.

رفیعی: همانطور که در جلسه قبل گفتم می توانستیم اشکال شکلی را برطرف کنیم

رفیعی عضو حقوقدان شورا گفت: جلسه قبل هم من تاکید کردم تنها می توانستیم اشکال شکلی را برطرف کنیم ، من اعتقادی ندارم که از نو شروع کنیم. بخش اول کار ما درست بود، اشکال به نحوه رای وارد شد که می توانیم روش رای گیری را اصلاح نماییم.

رجبی:باید روز یکشنبه برای رفع اشکال شکلی به نتیجه می رسیدیم

rajabi-مهندس رجبی، عضو هیات رئیسه شورا نیز گفت: می بایست روز یکشنبه برای رفع اشکال شکلی به نتیجه می رسیدیم، شورا تصمیم گرفت مصوبه خود را کان لم یکن  تلقی نماید، مصوبه ملغی شد و ما هم به رای جمع تمکین کردیم.

وی افزود: با این توضیح می باید برای انتخاب شهردار پروسه را از اول شروع نماییم. زیرا جلسه قبل رای گیری نکردیم، لزومی ندارد به لیست قبلی افراد جدیدی اضافه شود.

مهندس صابر، رئیس شورا در این رابطه گفت: بنده پایبند به تفکر شورایی هستم بهتر است هرچه سریعتر تصمیم واحدی بگیریم که فرد جدیدی اضافه شود یا نه.

مهندس علوی، دیگر عضو شورا گفت: اگر قرار است نفر جدید بیاید،طبق قاعده می باید  از فرد جدید برنامه بگیریم.

باقری خطیبانی:نباید از فشار سایت ها ترسید

۵۹۲۵۴۸_A1SgPeSPمحمود باقری، نایب رئیس شورا هم گفت: متاسفانه برخی سایت ها حرفهای اعضای شورا را باب میل خود تفسیر می کنند و برخی سایت های دلسوزتر از ما می شوند، مدیران این سایتها سن کمتری از ما دارند و بیش از ما دلسوز شده اند! در قهوه خانه ها می نشینند و برای ما تعیین تکلیف می کنند!

وی افزود: آقای رفیعی که حقوقدان است می داند چگونه قانون را تفسیر کند. نباید تحت فشار رسانه ها قرار گیریم، مردم بعد از ۴ سال از ما که عضو شورا هستیم می پرسند چه کار کردیم نه از آن مدیر سایت. به شخصه تاکید می کنم نباید از فشار سایت ها ترسید، متاسفانه در سیستم ما دین فروشی داغ ترین چیز شده است کسانی که ادعای رعایت کردن دارند، به راحتی به دیگران تهمت و افترا می زنند.

وی افزود: بنده از آقای کاظمی عذر می خواهم، ما مصوبه کردیم و مصوبه قانون نیست. باز در فرمانداری بازنگری می شود و اگر مطابق قانون نباشد، برمی گردد. هرچند  در دوران آقای خلیلی با همین روش  انتخابات برگزار شد و فرمانداری اشکال وارد نکرد، ولی این بار همان روش را اشکال وارد نمودند.

باقری خطیبانی:چرا برای انتخاب شهردار عجله نماییم/ یک ماه دیگر هم شده صبر کنیم و هرکس اصلح بود به او رای دهیم

باقری افزود: چرا برای انتخاب شهردار عجله نماییم، آیا واقعا شهر از بین رفته است؟ چه اشکالی دارد اعضای توانمند شورا در کنار مدیران شهرداری بنشینند و برای رفع مشکلات کمک کنند، نباید تحت تاثیر حرفهای نادرست برخی سایت ها قرار گرفت.

عضو شورا تاکید کرد: اگر ۱۵ روز هم دیرتر شود، بهتر است با آرامش و فرصت کافی و قانونی عمل نماییم.

باقری اذعان داشت: اکنون ما تلاش داریم اشکال شکلی وارده را برطرف نماییم، اگر فرمانداری اشکال شکلی دیگری آماده کرده باشد چه؟، نگذاریم سایت ها ما را در مقابل هم قرار دهند، درست است که از بیرون به ما فشار می آورند تا به گزینه خاصی رای دهیم. بنده از رئیس شورا تقاضا دارم این مرحله را کارشناسی عمل نماییم، ۱ماه دیگر هم صبر نماییم و هرکس اصلح بود به او رای دهیم.
حاجی پور:نباید پرونده باز باشد و هر روز یک نفر بیاید و برای شهرداری رشت اعلام آمادگی کند

حاجی پور نیز گفت: عزیزان همه وضعیت شهر را همه می دانیم، به نظر یکدیگر احترام بگذاریم، تک تک ما تحت فشاریم، اوضاعی شده که یک عده در شهرداری از این آب گل آلود ماهی خود را می گیرند.

وی افزود: درست است که نباید عجله کرد ولی لحظه آینده ما باید بهتر از گذشته باشد، بنده مخالف استیضاح خلیلی بودم و تاکید داشتم تا فرد توانمندتری سراغ ندارید، خلیلی را استیضاح نکنید. تعارف را کنار بگذاریم همین امشب تصمیم نهایی را بگیریم، اگر امشب شرایط فرآهم نیست، تا ۱۰ روز دیگر نهایی نماییم، اگر قرار است نفرات جدید وارد شوند، همین امشب نام ببرید، نه اینکه پرونده باز باشد و هر روز یک نفر بیاید و اعلام آمادگی نماید.

حاجی پور: ویروس خطرناکی است که بین ما افتاده و یکی می گوید چون گزینه فلانی است پس من رای نمی دهم

حاجی پور کارگرنیاحاجی پور تاکید کرد: اینگونه نباشد که مثلا فردی که مدنظر بنده است، با اینکه می دانیم، توانمند است، رای ندهیم.

در ادامه حاجی پور ابراز کرد: سال نو در پیش است، اگر هم می خواهید فرد جدید اضافه کنید سریع تصمیم بگیرید، ظرف ۲۰ روز آینده حکم شهردار را بگیرید، خود استاندار هم قول داد کمک کند و تا ۱۰ روز دیگر حکم شهردار را بگیرد، پس همین امشب تعیین تکلیف کنید اگر قرار است فردی اضافه شود، همین امشب مشخص نمایید، همه ما از هجمه های وارده خسته هستیم.

وی تاکید کرد: این ویروس خطرناکی است که بین ما افتاده و یکی می گوید چون گزینه فلانی است پس من رای نمی دهم.

رئیس شورا هم افزود: بی تردید همه در فشاریم بنده به عنوان رئیس شورا بیش از همه مورد هجمه هستم، رئیس شورا بیش از دیگران درگیر مسائل است.

کارگرنیا:گفته اند اعضای شورا قانون نمی دانند/اشکال فرمانداری مبنای درستی ندارد

محمد حسین کارگرنیا نیز با ابراز تاسف از توهین برخی سایت های خبری بخصوص گیل خبر گفت: زمینه توهین را خود ما فراهم کرده ایم، جایگاهی ایجاد کردیم که دیگران سوء استفاده نمایند.

وی افزود: برخی پایگاه های خبری تمام صحبت های بنده را در جلسه گذشته ننوشتند، هدف آنها تخریب است و برای بنده هم ارزشی ندارد، گیل خبر در مقاله ای توهین آمیز تک تک ما را زیر سوال برده که قانون نمی دانیم، نوشته؛ ۱۵ جلد قانون را کپی کنید، بلند بلند بخوانید تا به وظایف خود آشنا شوید، اجازه ندهید به شانیت اعضا توهین شود.

کارگرنیا افزود: بنده در صحن شورا به تفسیر صحبت کردم و گفتم: فلانی که با مسعود کاظمی اختلاف شخصی و خانوادگی دارد، مسائل شخصی را وارد سیاست کرده است.

وی درباره اشکال فرمانداری گفت: بنده درباره اعتراض فرمانداری جلسه قبل صحبت کردم، گفتم که اشکال فرمانداری مبنای درستی ندارد. متاسفانه برخی سایت ها، واقع را غیر واقع جلوه می دهند،  اعضای شورا در واقع تمکین کردند به راه غلط فرمانداری و انتخاب قانونی خود را باطل اعلام کرد، باز تاکید می کنم به لحاظ ریاضی امکان ندارد ۱۵ برگ رای داشته باشید با حائز اکثریت ۱۶. ما می توانستیم طبق آیین نامه مصوب شورا، ۱۵ برگ رای با ۳۰ نام داشته باشیم، که برخی تک رای دادند و نتیجه شد ۲۴ . اکثریت مطلق معنا ندارد، وقتی تمکین کردیم به نظر فرمانداری، زمینه باز شد تا ما را زیر سوال ببرند. وقتی ما خودمان برای رای خود ارزش قائل نیستیم، باید در قلیان سراها برای ما برنامه بنویسند و در کامنت هایی هم که خود می نویسند به ما توهین کنند.

صابر:باید تصمیم بگیریم از انتخاب خود دفاع کنیم یا نه

 مهندس صابر، رئیس شورا  نیز ضمن انتقاد از برخوردهای مغرضانه برخی سایتها گفت: من هم معتقدم حرمت داری باید از خود شورا شروع شود . نباید وارد گذشته شد، بنده برای اشکال قانونی فرمانداری پاسخ مناسب تهیه کردم، هر دو شق را در جلسه گذشته توضیح دادم،  تاکید کردم هر بحثی را جمع پذیرفت، من هم  اجرا می کنم، اما حاصل جلسه پیش آن شد که اشکال فرمانداری را بپذیریم.

مهندس صابر اذعان داشت: امروز باید برای ادامه کار تصمیم بگیریم از انتخاب خود دفاع نماییم مگر آنکه اعضا تصمیم دیگری بگیرند، برای ادامه هم دو پروسه در پیش رو داریم، یا روش شکلی موجود را بپذیریم و یا اگر قرار است فردی اضافه شود، همین امشب اضافه کرده و رای گیری نماییم.، کمک کنیم به نتیجه برسیم، تلاش بنده این است که تفکر شورایی را پیاده نمایم.

جمشیدی:باید نیست به انتقادها بی توجه بود/ اصرار و نظر ما بر گزینه های داخل شورا موجب هجمه های موجود شده است

 رجبی جمشیدیدکتر جمشیدی،گفت: حال که پروسه طولانی شده باید تمامش کرد. از نظر من هویت افرادی که پشت تخریب برخی سایتهای خبری هستند مشخص است، هرکاری شورا انجام دهد باز برخی سایت ها انتقاد می کنند، باید بی توجه بود.

دکتر جمشیدی افزود: بنده هم در جلسه قبل تاکید کردم که از نظر ریاضی کسب اکثریت مطلق آرای ماخوذه … امکان ندارد، دور اول امکان نداشت آقای کاظمی با اکثریت مطلق رای بیاورد، باز اگر ۱۵ عضو به دو نفر رای می دادند باید کاظمی ۱۶ رای می آورد، تعداد آرای ماخوذه مهم است نه تعداد برگه ها.

عضو شورا براز کرد: اصرار و نظر ما بر گزینه های داخل شورا موجب هجمه های موجود شده است.مذاکرات ما با مقامات ارشد استان تایید این مدعاست.

جمشیدی:نباید انتخابی کنیم که از روی استیصال باشد

وی افزود:  تبصره ۱۰ به وزیر کشور و استاندار این اختیار را می دهد، می توانستیم همان یک ماه پیش نزد استاندار رفته و از رای خود دفاع نماییم و از وزیر کشور بخواهیم حکم صادر کند.

وی ابراز کرد: اشکال وارده به مدرک ایشان هم صحیح نیست، چگونه است که مدرک شهردار قبلی مورد سئوال واقع نشد. ولی قرار نیست بجنگیم … همه می دانیم آقای کاظمی در حد معاون استاندار است.

جمشیدی اذعان داشت:  انتخابی نکنیم که از روی استیصال باشد. استاندار هم که گفته ظرف یک هفته تاییدیه شهردار منتخب را می گیرم.

صابر، رئس شورا هم گفت: اگر قرار است همین افراد باشند، همین اسامی و رزومه را صورتجلسه کرده و یکشنبه موضوع را تمام کنیم. ضمن اینکه شما مختارید در نبود من جلسه تشکیل دهید.

شوقی:از فرمانداری انتظار اینگونه تفسیر از قانون را نداشتیم!/ نباید از رای خود کوتاه می آمدیم

شوقیفرهاد شوقی، ضمن تشکر از سخنان صادقانه دکتر جمشیدی گفت: درنظر داشته باشید که در شرایط بوجود آمده آبروی دوست و همکار خودمان را لحاظ نکرده ایم، حتی اگر شهردار نشود قرار است دو سال دیگر در کنار ما باشد، ما که از اول می دانستیم که فامیل ایشان مشکل ایجاد می کند از فرمانداری انتظار اینگونه تفسیر را نداشتیم!

وی افزود: ما که می دانستیم ، نباید از رای خود کوتاه می آمدیم و استقلال شورا را زیر سئوال می بردیم. باید بار دیگر به آقای کاظمی فرصت داد ، می توانیم از استاندار و وزیر کشور حکم بگیریم .

رفیعی، دیگر عضور شورا نیز در تایید گفت: در نظر بگیرید که در زمان استیضاح آقای خلیلی هم تحت فشار بودیم، اکنون هم اگر بخواهیم می توانیم حکم آقای کاظمی را بگیریم.

هرکس قرار است اضافه شود، حداقل رای مثبت ۵ عضو شورا را باید داشته باشد

فاطمه شیرزاد هم گفت: بهتر است تا فردا ظهر زمان بگذاریم تا اگر فردی آمادگی داشت، رزومه خود را به دبیرخانه شورا بیاورد.حاجی پور تاکید کرد: زمان را از دست ندهیم اگر اعضای محترم فردی مدنظر دارند، همین امشب معرفی نموده کار را تمام نمایند.رجبی هم گفت: ما قانون داریم، فرمانداری بر اساس قانون عمل می کند . فرمانداری به مصوبه شما رای نداد و باطل شد. از حالا زمان تعیین کنید هرکس قرار است اضافه شود، حداقل رای مثبت ۵ عضو شورا را باید داشته باشد، تا روز پنجشنبه هم موضوع تمام شده و صورتجلسه شود. اگر امشب مصوب کنیم کسی اضافه نشود باز فرمانداری اشکال وارد می کند.

پس از بحث و بررسی در نهایت مقرر شد تا ظهر روز بعد افراد جدید رزومه خود را به همراه کپی مدرک برابر با اصل به دبیرخانه شورا بفرستند تا روز پنجشنبه در جلسه غیر علنی برابر تبصره ۱۰ شرایط افراد جدید و افرادی که از قبل ثبت نام کرده اند، احراز صلاحیت نامزدهای تصدی پست شهرداری بررسی شده ، به رویت و امضای همه اعضای شورا برسد.
ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share