ظریف در جمع خبرنگاران

آماده‌ایم تا در سالگرد پیروزی انقلاب با ۱+۵ به نتیجه برسیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ظریف درباره‌ به نتیجه رسیدن مذاکرات تا پایان سال جاری گفت: پیش بینی این کار سخت است و در عالم سیاست کار خوبی نیست اما اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد ما هم کاملا آماده‌ایم تا در بهمن ماه به نتیجه برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) با استفاده از مترو به محل کار خود در وزارت خارجه در خیابان سی تیر رفت.

حیات رژیم صهیونیستی در ایجاد بحران و التهاب است

۱۴۲۱۶۴۵۶۵۱۴۱۲_zarif--1ظریف در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره‌ اقدام روز یکشنبه رژیم صهیونیستی در حمله به بلندی‌های جولان پرسید و نیز اوضاع منطقه در روزهای آتی گفت: رژیم صهیونیستی حیاتش در ایجاد بحران و التهاب بوده و همواره بر این اساس عمل کرده است و همواره از هر چه منطقه را به سمت آرامش ببرد نگران می‌شود. کما اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران بیشترین عامل نگرانی این رژیم بوده است و نتانیاهو مدتهاست که به در و دیوار می‌کوبد تا مانع موفقیت مذاکرات شوند. از این رو حرکتهای رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست ضمن این که ما هر تجاوزی را به شدت محکوم می‌کنیم و اقدام روز گذشته این رژیم نیز محکوم است.

وی با اشاره به سابقه‌ منطقه‌ای حضور رژیم صهیونیستی گفت: با توجه به این شرایط جز چنین حرکاتی از رژیم صهیونیستی انتظار نمی‌رود.

در داووس با کری دیدار می‌کنم

ظریف درباره‌ دیدار احتمالی‌اش با وزیر خارجه آمریکا طی هفته آینده با تایید این مطلب گفت: اواخر هفته جاری من و آقای کری و تعداد دیگری از وزیران خارجه‌ ۱+۵ در داووس خواهیم بود و در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنیم. البته هنوز برنامه ریزی قطعی صورت نگرفته است اما فرصتی است که در زمان حضور ما در داووس بتوانیم نه مذاکرات طولانی بلکه مذاکراتی کوتاهی با یکدیگر داشته باشیم.

احتمال برگزاری یک دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در مونیخ وجود دارد

وی درباره‌ حضورش در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد گفت که حداقل در سه میزگرد شرکت دارم و حضورم چندان طولانی نخواهد بود. بنابراین احتمال دیدار من با آقای کری و سایر اعضای ۱+۵ وجود دارد. بعد از اجلاس داووس همچنین کنفرانس امنیتی مونیخ است که بر اساس آنچه شنیدم اکثر قریب به اتفاق وزرای خارجه ۱+۵ در مونیخ هستند و احتمال برگزاری یک دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در مونیخ وجود دارد.

با خانم موگرینی در داووس دیدار می‌کنم

وزیر خارجه‌ کشورمان افزود: البته بر اساس هماهنگی که در سفر به بروکسل و دیدار با خانم موگرینی صورت گرفته است قرار شد تا یک دیدار دیگر با خانم موگرینی در داووس داشته باشم. البته محور تمام گفت‌وگو‌ها و مذاکرات من لزوما هسته‌ای نیست بلکه جلسه ویژه سوریه در داووس است که بنده نیز در آن شرکت می‌کنم. همچنین درباره‌ وضعیت ژئوپلتیک جهانی صحبت خواهم کرد که در این زمینه من و خانم موگرینی صحبت می‌کنیم.

روحانی در اجلاس داووس شرکت نمی‌کند

وی همچنین درباره‌ حضور رئیس‌جمهور در اجلاس داووس با رد این مطلب گفت: رئیس جمهور امسال در اجلاس داووس شرکت نمی‌کند. البته تا جایی که می‌دانم آقای نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور قرار است در اجلاس داووس شرکت کند.

ما با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم و نه لزوما با آمریکا

وی در پاسخ مبنی بر این که تاکنون سندی میان ایران و آمریکا تنظیم شده است که قابل ارائه به ۱+۵ در مذاکرات بعدی باشد؟ با بیان این که ما با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم و نه لزوما با آمریکا ، تصریح کرد: همانطور که ما گفت‌و‌گوهای خوبی با روس‌ها داشتیم و سفرهایی که من به اروپا داشتم و با مقامات این کشورها صحبت کردم تقریبا همان بحث‌ها را ما با آمریکایی‌ها هم مطرح می‌کنیم. چینی‌ها در وین پیشنهادهای خیلی خوبی آوردند و روسها در بحث همکاری با ایران در حوزه‌ غنی سازی و تولید سوخت نظرات جالبی دارند. فرانسوی‌ها نیز در این زمینه گداخت هسته‌ای نظرات خوبی دارند و زمینه‌های مختلفی از سوی همه کشورها مطرح شده است.

تهیه متن مشترک با تمامی اعضای ۱+۵ است نه با آمریکایی‌ها

ظریف افزود: حتی به طور غیر رسمی نوشته‌هایی هم بین طرفین گاهی رد و بدل شده است درباره‌ی زمینه‌های همکاری که ممکن است وجود داشته باشد اما آن کاری که در نهایت باید صورت گیرد تهیه متن مشترک با تمامی اعضای ۱+۵ است نه با آمریکایی‌ها.

تنها جایی که می‌توانیم با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم در چارچوب ۱+۵ است

وی تاکید کرد: علت این که به نظر می‌رسد ما با آمریکایی‌ها بیشتر مذاکره می‌کنیم اول این است که تنها جایی که می‌توانیم با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم در چارچوب ۱+۵ است در صورتی که دوستان من وزیران خارجه و مقامات انگلیسی( کاردارترددی) ، آلمان و فرانسه و چین و روسیه را به دفعات ملاقات می‌کنیم. بنابراین باید بگویم زمانی که ما برای گفت و گو با آمریکایی‌ها صرف می‌کنیم بسیار کمتر از زمانی است که با روسها و چینی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. دوم این که بیشترین میزان تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران از سوی آمریکا و کنگره این کشور تصویب شده است و ضروری است با آنها درباره‌ی این که چگونه می‌توان این تحریم‌ها را پایان داد گفت و گو کنیم.

امروز تحریم ابزار و وسیله‌ای برای دعوای سیاسی در داخل آمریکا شده است

ظریف افزود: در این روند نکات بسیار ریز و تخصصی وجود دارد . زمانی گفته می‌شد آمریکایی‌ها خود را در یک تار عنکوبتی از تحریم‌ها گرفتار کردند که دست و پای خود را بسته‌اند. امروز به خوبی می‌بینیم که موضوع تحریم نه تنها ابزاری برای فشار به ایران شده است بلکه ابزار و وسیله‌ای برای دعوای سیاسی در داخل آمریکا شده است و این نشان دهنده‌ اشتباه محاسبه‌ای است که دولت آمریکا داشته است و ما تاکید می‌کنیم که اگر می‌خواهند این مساله به نتیجه برسد و سابقه‌ مثبتی در این زمینه ایجاد شود باید فشار علیه ایران را خاتمه دهند چرا که هیچ وقت این روش پاسخ نداده است.

یک هفته هم برای رسیدن به توافق کافی است

وزیر خارجه‌ کشورمان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که در آذرماه در وین از شما سوال کردم اگر طی چهار ماه مذاکرات برای رسیدن به توافق کلی به نتیجه نرسد چه راهی در پیش می‌گیرید و به نظر می‌آید پیشرفت قابل توجهی برای رسیدن به توافق کلی در این مدت به وجود نیامده است، خاطرنشان کرد:‌ معتقدم یک هفته هم برای رسیدن به توافق کافی است. چنانچه همه طرف‌ها به یک واقع بینی در این زمینه رسیده باشند که تحریم‌ها کارایی ندارد و برنامه‌ی هسته‌ای در ابعاد مختلف ادامه پیدا خواهد کرد. بهترین راه برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران این است که این برنامه ادامه داشته باشد و تحت نظارت آژانس باشد.

وی ادامه داد: همه به این واقعیت رسیده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت و تحریم‌ها باید برداشته شود. از نظر من ۴ ماه زمان کافی برای رسیدن به توافق کلی است اما چنانچه اراده نباشد ۴ سال هم می‌تواند کافی نباشد. کما این که با نگاه غلط آمریکایی‌ها ۱۰ سال هم می‌تواند به طول انجامد.

کاملا آماده‌ایم تا در بهمن ماه و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با ۱+۵ به نتیجه برسیم

ظریف درباره‌ به نتیجه رسیدن مذاکرات تا پایان سال جاری گفت: پیش بینی این کار سخت است و در عالم سیاست کار خوبی نیست اما اطمینان دارم جمهوری اسلامی ایران با هدف به نتیجه رسیدن در مذاکرات، حفظ دستاوردهای علمی ، همزمان با تامین منافع ملی، وارد کار شده است. بنابراین اگر طرف مقابل آمادگی این کار را داشته باشد ما هم کاملا آماده‌ایم تا در بهمن ماه و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نتیجه برسیم.
/ایسنا

Share