رضا عليزاده

آسیب شناسی شورای شهر رشت;اپیدمی شعار ـ مرگ اعتماد شهروندان

آسیب شناسی شورای شهر رشت;اپیدمی شعار ـ مرگ اعتماد شهروندان وقتی روز ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۲ به لیست کاندیداهای شورای شهر رشت برای رأی دادن نگاه می کردم، علی رغم بدبینی جهت اتفاقات پیش آمده در شورای شهر قبلی، امیدواری بابت اقبال تحصیل کرده ها و متخصصین برای ورود به شورای شهر، وجودم را فرا […]

آسیب شناسی شورای شهر رشت;اپیدمی شعار ـ مرگ اعتماد شهروندان

alizade-وقتی روز ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۲ به لیست کاندیداهای شورای شهر رشت برای رأی دادن نگاه می کردم، علی رغم بدبینی جهت اتفاقات پیش آمده در شورای شهر قبلی، امیدواری بابت اقبال تحصیل کرده ها و متخصصین برای ورود به شورای شهر، وجودم را فرا گرفت و پس از اعلام نتایج خوشحالیم افزایش یافت. اما دیری نپایید یأس و هراس از تکرار تجربه عملی برخاسته از نظریات خوانده شده پیرامون کشورهای در حال توسعه دوباره به سراغم آمد و با گذشت یک سال و اندی از فعالیت شورای چهارم شهر رشت که خواست ها و مطالبات توسعه طلبانه شهروندان را به بن بست کشانید، تعبیر شد.
نگاهی به صفحات مجازی و سایت ها و سخنان بزرگان سیاسی و فرهنگی استان گیلان مؤید گفته نگارنده می باشد. شهردار آمد و رفت ، بدون آن که دقیقاً بدانیم این آمد و رفت برای چه بود؟ و پس از چند ماه از طرف اعضای محترم شورای شهر، شهردار جدیدی انتخاب گردید و با وجود اشکالات عمده در مدارک و ضوابط مدیریتی ایشان، اصرار بر ماندنش در لیست جدید نیز وجود دارد. اما در این میان آنچه مشهود است چهره درهم شهر ماست که چگونگی عملکرد دوستان شورای شهر را نمایش می دهد.
در این نوشته کوتاه سعی می کنم در قالب انجام بخشی از وظیفه شهروندی به عنوان فردی که به سرنوشت شهر خود علاقه مند است، نظر اعضای شورای شهر رشت را به چند نکته جلب نمایم؛ نکاتی بدیهی ولی فراموش شده:
۱ـ توسعه محوری و علم گرایی
شهر رشت به عنوان قلب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استان گیلان در طول سالیان متمادی به عنوان شهری آوانگارد شناخته شده است؛ اما اکنون دچار بیماری است و ما برای درمان آن به شما اعتماد کرده و رأی دادیم. رأیی مبتنی بر پیش فرض علمی و تخصص و چنانکه می دانیم، دنیای پیچیده امروز داشتن بینش و خرد علمی را برای مدیران الزامی کرده است. مدیران جامعه برای تصمیم گیری خود احتیاج به داده ها و تحلیل های علمی دارند، دوستان محترم شورا در میان لیست فعلی کاندیداهای شهرداری تا چه اندازه به تخصص و تجربه کاندیدا توجه کرده¬اند؟
ویژگی  مجموعه توسعه گرا توجه به نخبگان توسعه گرا است. توجه به نخبگانی که دارای تخصص بوده و از سیاسی کاری به دورند؛ کمتر به لابی های قدرت، ثروت و حواشی توجه دارند و مهم تر آنکه نسبتاً مستقل عمل می کنند. مجموعه ای که دارای تحصیلات بالاتر نسبت به شوراهای قبل بوده، باید به فردی رأی دهند که تخصص لازم در مسائل شهری را به همراه داشته باشد و خلاف تمام شعارهای انتخاباتی عمل نکند و با مقایسه های سطحی از وضعیت شهرهای دیگر اشتباه سابق خود را تکرار نکنند زیرا به یقین همه دلسوزان شهر رشت باور دارند این شهر لیاقت داشتن مدیری آگاه، شجاع، تحصیل کرده و متخصص را داراست.
۲ـ همگرایی
یکی دیگر از فاکتورهای بسیار اثرگذار جهت پیشبرد برنامه ها ، همگرایی بین طیف های مختلف داخل شورای شهر رشت است. به هر صورت اعضای این شورا از طیف¬های مختلف سیاسی، قومیتی و فرهنگی گرد هم آمده اند. اعضای شورا با همه تنوع موجود به احترام مردم باید بر مفهومی تحت عنوان «نجات شهر رشت» اجماع و توافق نمایند و اینجاست که «خیر عمومی» شهروندان شهر رشت مدنظر قرار می گیرد.
این در حالی است که با نگاهی به تنش های موجود در درون شورای شهر، تردید و سؤال برای شهروندان پیش آمده و از خود خواهند پرسید ما افرادی را برای شورای شهر برگزیدیدم که «نخبگان علمی» و «اهل دانش» بوده اند، حال به چه کسی می¬توان اعتماد کرد؟ چه فرقی بین رفتارهای انسان های تحصیل کرده و رفتارهای قبیله گرایان صد سال پیش وجود دارد؟
به همین دلیل است که گفته می شود ایجاد اجماع مؤلفه بسیار مهم بین اعضای شوراست؛ اجماعی که «خیر عمومی» و «توسعه» شهر رشت در اولویت آن باشد.
۳ـ مدیریت زمان
به معنای هزینه کردن وقت می باشد؛ جامعه ای که افرادش به گذر زمان اهمیت می دهند، جامعه ای رشد یافته می باشد. یکی از متغیرهای مهم رشد یافتگی استفاده از زمان و فرصت است ، شهری که میانگین مدیریت شهری آن از استانداردهای کشوری هم پایین تر بوده و در دوره اخیر نیز فقط، ۹ ماه از شهردار برخوردار بوده است چگونه می تواند از تلاطم به ثبات برسد؟ فقدان ثبات مدیریتی در شهرداری معضلی بزرگ بوده پس زمان را دریابید زیرا فرصت از دست رفته در شورا در تعداد شهروندان ضرب می-شود و خسارت های ناشی از آن به تعداد تمام همشهریان عزیز هزینه می شود. بنابراین به وقت و زمان مردم احترام بگذاریم.
۴ـ مردم باوری
خصیصه مردم باوری هم به عنوان رکن مدرن و هم عنصری دینی بسیار سفارش شده و ما مسلمانان تحت عنوان حق-الناس از آن یاد می کنیم. نهادی که با رأی مردم روی کار آمده و مشروعیت خود را از رأی مردم گرفته است، حتماً باید پاسخگو، مسئولیت پذیر و اهل ترجیح دادن منافع جمعی و شهری بر منافع فردی باشد. اعضای شورای شهر با رأی مردم و تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای اختیارات لازم برای مدیریت شهری شده است، اما لازم به توضیح است که اختیارات با
مسئولیت پذیری همراه می باشد. شعارهای اعضای محترم شورای شهر از یادمان نرفته «شهر فردا»،
«ما می توانیم شهر فردا را بسازیم» و به سرعت زمان محک خوردن دوباره فرا می رسد و این سؤالات پیش روی شما خواهد بود. شما تا چه اندازه از نخبگان علمی استقبال کرده اید؟ تا چه اندازه از مردم شهر، گروه های تحصیل کرده و نخبه و برای تحقق توسعه شهری استفاده نموده اید؟ تا چه اندازه در انتخابات شهردار از موازین پیروی کرده اید؟ تا چه حد گزارش شفاف از عملکرد خود به مردم ارائه داده اید؟ در پایان با حدیثی از امیرالمؤمنان ( ع ) مطالبم را به پایان می رسانم :
«غنیمت بشمارید فرصت های خیر را که به درستی همانند گذشتن ابر می گذرد».

رضا علیزاده ـ دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share