شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر راه اندازی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسرور با بیان اینکه ایران با ۹ کشور تجارت ترجیحی ندارد،تصریح کرد:باید شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر را پیاده‌سازی و راه‌اندازی نماییم و تجارت ترجیحی را پایلوت و اجرا کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به مبادلات کشورهای اروپایی با کشورهای آسیای جنوب شرقی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز اشاره کرد و گفت: کریدور شمال – جنوب که ۵ هزار کیلومتر نزدیکتر است و از گیلان عبور می کند، در توسعه اقتصادی این منطقه بسیار نتیجه‌بخشIMG_6774 خواهد بود.

رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جلسه شورای اداری استان گیلان که با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار گیلان تشکیل شد با ارائه پیشنهاد تشکیل شورای همکاریهای مناطق آزاد دریای خزر، اظهار داشت: با تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه دریای خزر می توان از طریق اجرای تجارت ترجیحی به صورت پایلوت در سطح مناطق آزاد این کشورها، زمینه توسعه روابط تجاری در بزرگترین دریاچه جهان را مهیا نمود.

وی با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور کشور قزاقستان مبنی بر تشکیل منطقه آزاد مشترک، در اجلاس روسای جمهوری کشورهای ساحلی دریای خزر که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، افزود: اجرای این ایده به دلیل عدم وجود مرز زمینی میان کشورهای حاشیه دریای خزر امری بسیار دشوار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تشکر از حمایت های رییس جمهور و دولت تدبیر و امید از توسعه منطقه آزاد انزلی به ویژه مصوبه ارزشمند هیات دولت در خصوص افزایش محدوده این منطقه اضافه کرد: با توجه به حجم بالای مبادلات تجاری ایران وچین ،به دنبال تسریع و تسهیل تجارت کالا بین دو کشور از طریق مسیر چین، اکتائو  قزاقستان و انزلی است، کریدوری که زمان و هزینه تمام شده کمتری نسبت به مبادله کالا از مسیر بنادر جنوب کشور با چین را بهمراه خواهد داشت.

مسرور به مبادلات  تجاری کشورهای اروپایی با کشورهای آسیای جنوب شرقی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز اشاره کرد و گفت: با فعال شدن کریدور شمال-جنوب (نوستراک )که از این استان و منطقه آزاد انزلی می گذرد علاوه بر کاهش ۵۰۰۰ کیلومتری مسیر مبادله میان آسیا و اروپا، شاهد کاهش هزینه های حمل و نقل نیز خواهیم بود، مسئله ای که در توسعه مبادلات بین المللی بسیار حائز اهمیت است و با فعالسازی این کریدور موجبات افزایش درآمد ارزی برای کشور از محل دریافت عوارض ترانزیتی تا سالیانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار امکان پذیر است.

 مهندس مسرور با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیتهای ترانزیتی کریدورهای مزبور زمینه توسعه اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی استان گیلان و کشور فراهم میشود، اضافه کرد: میزبانی این سازمان ازاجلاس بین المللی اتاقهای بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در سال آینده ، مذاکره با سفیر چین، مدیرعامل منطقه آزاد اکتائو و سرمایه گذاران ایرانی،  تولیدکنندگان چینی و بازرگانان روسی بخشی از اقدامات و پیگیریهای ما در راستای فعال سازی این کریدورهای بین المللی است که در این خصوص حمایت  دولت بسیار تاثیر گذار است .

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به احداث مجتمع بندری کاسپین که حلقه تکمیل کننده زیرساختهای ترانزیتی شمال کشور در جهت فعالسازی کریدورهای بین المللی مذکور می باشد افزود: اتصال استان گیلان و منطقه آزاد انزلی از طریق مسیر ریلی قزوین- رشت- انزلی به دیگر زیرساخت حمل و نقلی کشور و افزایش ظرفیت ریلی در عرصه گسترش مراودات تجاری ایران با کشورهای حوزه خزر بسیار با اهمیت است، چراکه آذربایجان ،ترکمنستان و قزاقستان نیز در حال توسعه ظرفیت بنادر و زیرساخت های حمل نقل و ترانزیت خود هستند.

Share