ورود داعش به استرالیا

گروگان‌گیری داعش در سیدنی و تهدید به انفجارهای زنجیره‌ای/تخلیه کنسولگری آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رسانه‌های استرالیایی از گروگان‌گیری در یک کافه در شهر «سیدنی» خبر داده و اعلام کرده‌اند که گروگان‌گیران پرچمی شبیه به پرچم گروه تروریستی «داعش» یا «جبهه‌النصره» را به همراه دارند.

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، رسانه‌های استرالیایی بامداد دوشنبه (به وقت تهران) از وقوع گروگان‌گیری در شهر «سیدنی» این کشور خبر دادند.

شبکه ۷ تلویزیون استرالیا گزارش داده است که مهاجمین با ورود به یک کافه واقع در منطقه «مارتین پلیس» (Martin Place) سیدنی، حاضران در این مکان را به گروگان گرفته‌اند.۱۳۹۳۰۹۲۴۰۰۰۰۷۷_PhotoL

این خیابان در منطقه تجاری شهر و در نزدیکی بانک مرکزی، پارلمان محلی و استودیوی شبکه‌های تلویزیونی واقع شده است. همین امر موجب شده تا خبرنگاران آشنا به منطقه، انتخاب این کافه و این منطقه را عمدی و با هدف جلب توجه بیشتر بدانند.

تصاویر منتشر شده از محل حادثه نشان می‌دهد گروگان‌گیران پرچمی مشابه پرچم گروه تروریستی «داعش» یا «جبهه‌النصره» را در دست دارند و آن را به سمت دوربین‌ها گرفته‌اند.

رسانه‌ها همچنین تعداد گروگان‌های حاضر در کافه «لیندت» (Lindt) را بین ۱۳ تا حتی ۵۰ نفر اعلام کرده‌اند. هنوز رسما اعلام نشده است که گروگان‌گیرها چه خواسته‌ای دارند، اما برخی منابع غیررسمی از جمله رادیوی محلی ۲GB گزارش داده‌اند که گروگان‌ها با ادعای بمبگذاری در مناطق مختلف شهر، خواستار ارتباط با «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا هستند.

استرالیا که از اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا و از جمله کشورهای حامی مخالفان مسلح دولت سوریه است، در ماه‌های گذشته از بیم حملات تروریستی اتباع تحت تأثیر تروریست‌ها، دست به عملیات‌های گسترده زده و ده‌ها تن را بازداشت کرده است.

در ادامه اخبار مربوط به این حادثه به صورت لحظه به لحظه با رعایت تاخر اخبار آمده است (تازه‌ترین تحول در صدر):

۱۴:۳۴ در حالیکه گروگانگیری وارد دوازدهمین ساعت خود می‌شود، کمیسر پلیس سیدنی اعلام کرده است که روز سه‌شنبه (فردا) تمامی بخش‌های این شهر به صورت عادی به کار خود ادامه می‌دهند و تنها بخشی که به دلیل گروگانگیری محاصره شده است، عملیات نجات ادامه دارد.

۱۲:۵۸ «اندرو سیپیون» کمیسر پلیس با برگزاری کنفرانس خبری به منظور ارائه جدیدترین جزئیات از حادثه گروگانگیری تأیید کرد که ۵ نفر از گروگانها موفق شده‌اند فرار کنند و تأکید کرد که هیچ‌یک از گروگانها زخمی نشده‌اند. او تأکید کرد که نمی‌تواند جزئیات تاکتیک‌هایی که به کار گرفته‌اند را فاش کنند اما تصریح کرد که در تلاش هستند که هرچه سریعتر این بحران را حل کنند.

۱۳۹۳۰۹۲۴۰۰۰۳۸۳_PhotoLسیپیون در خصوص خاموش شدن چراغ‌های کافه گفت که در زمان مناسب درباره این مسئله صحبت خواهد کرد.

وی خواستار حفظ آرامش شد و گفت که این حملات تلافی‌جویانه چیزی است که نباید رخ دهد. در این مرحله ما باید بگذاریم تا آرامش همه حفظ شود.

۱۲:۵۲ جامعه مسلمانان استرالیا بیانیه‌ای را منتشر کرده‌اند و ضمن ابراز شوک و وحشت به علت حادثه گروگانگیری در مارتین پلیس ابراز امیدواری کردند که هرچه سریعتر این وضعیت برطرف شود و همچنین خواستار آرامش و گزارش دهی مسوولانه درباره این حادثه شدند.

۱۲:۴۵ شبکه العربیه گزارش کرد که مفتی استرالیا اعلام کرده است که این گروگانگیری ربطی به اسلام ندارد.

۱۲:۳۳ خبرنگار «۷NewsSydney» گزارش کرد که تمامی چراغ‌های کافه لینت خاموش شده است و صدای گروگان‌گیر به گوش می‌رسد که داد و فریاد می‌کند.

۱۲:۲۷ مساجد، کنیسه‌ها و کلیساهای سراسر استرالیا از مردم این کشور دعوت کرده‌اند که امشب همگی جمع شوند تا برای یک راه‌حل صلح‌‌آمیز و آرام برای این حادثه گروگانگیری در کافه لینت سیدنی دعا کنند و اتحاد مذاهب مختلف را نمایش دهند.

۱۲:۲۲ روزنامه گاردین گزارش کرد در حالیکه گروگانگیری وارد یازدهمین ساعت خود می‌شود، مأموران پلیس فرد مسلح گروگانگیر را شناسایی کرده‌اند اما از رسانه‌ها درخواست کرده است که نام او را فاش نکنند. تاکنون تنها یک فرد مسلح تأیید شده است.

۱۲:۱۷ یکی از خبرنگاران مستقر در محل حادثه گزارش کرد که ظاهراً ۱۵ نفر به گروگان گرفته شده‌اند نه ۵۰ نفر و شامل زنان و مردان و جوانان و افراد پیر می‌شود اما در بین آنها کودک مشاهده نمی‌شود.

۱۲:۰۲ شبکه بی بی سی گزارش کرد که فرد گروگانگیر مدعی شده که چهار وسیله منفجره دارد که دو عدد از آنها در کافه و دو بمب دیگر در مکان دیگری در شهر است.

۱۱:۳۹ تصاویر ویدئویی منتشر شده گروگانها را در حالی نشان می‌دهد که مقابل پنجره کافه ایستاده‌اند و پرچم جبهه‌النصره را به دست گرفته‌اند.

۱۱:۳۷ یک منبع در پلیس استرالیا به المیادین گفت: پلیس تلاش می‌کند بدون خونریزی این حادثه تمام شود.

۱۱:۲۶: پلیس سیدنی تأیید کرد که تنها ۵ نفر از گروگانها و نه ۶ نفر آزاد شده‌اند و گفت مطلع شده‌اند که گروگانها، تقاضاهای گروگانگیران را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده‌اند.

۱۱:۱۷ کنسولگر لبنان در سیدنی اعلام کرد که تا الان نمی‌توان گفت که برخی از گروگان‌ها لبنانی هستند، بیشتر لبنانی‌ها در استرالیا در شرق سیدنی و دور از این کافه هستند.

۱۱:۱۳ پلیس «نیو ساوث ولز» اعلام کرد که مأموران پلیس به مذاکره با گروگانگیرها ادامه می‌دهند و تأکید کرد که از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه معذور است.

«کاترین برن» در اینباره گفت: من هیچ تاکتیک عملیاتی را در حال حاضر تشریح نمی‌کنم. مهم است که به خاطر داشته باشید که حادثه گروگانگیری همچنان ادامه دارند و افرادی وجود دارند که در دست گروگانها گرفتار هستند. خبر خوب این است که ۵ نفر از گروگانها از ساختمان بیرون آمده‌اند و ما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم.

۱۱:۰۵ عامل گروگانگیری در حال جابجایی گروگان‌ها درون کافه است و آنها را مجبور کرده که روبروی پنجره بایستند و پرچم داعش را به دست بگیرند.

 ۱۱:۰۲ «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس نیز در حمایت از استرالیا گفت: «نیمه‌ شب از این حمله در سیدنی مطلع شدم. این واقعاً نگران کننده و تمام فکر و ذهن ما با آنهایی است که گروگان گرفته شده‌اند».

۱۰:۵۹ شبکه خبری اسکای نیوز از فرار ششمین گروگان از کافه محل گروگانگیری خبر داد که البته هنوز تأیید نشده است.

۱۳۹۳۰۹۲۴۰۰۰۱۲۵_PhotoJ

۱۰:۵۶ روزنامه گاردین گزارش کرد بعد از آنکه نخست‌وزیران کشورهای کانادا و نیوزلند پیام‌هایی را در حمایت از استرالیا ارسال کردند، دیگران رهبران جهان نیز اعلام حمایت خود از استرالیا در این حادثه را اعلام کردند.

۱۰:۴۰ شمار زیادی از خبرنگاران و رسانه‌ها از جمله‌ رسانه‌های خارجی در مقابل محل گروگانگیری تجمع کرده‌اند تا اخبار لحظه به لحظه این حادثه را پوشش دهند.
۱۰:۳۴ کانال ۱۰ استرالیا گزارش کرد در حالیکه گروگانگیری وارد نهمین ساعت خود می‌شود، یکی از گروگانگیران مدعی شده است که دو بمب درون کافه در سیدنی وجود دارد.

۱۰:۲۹ نخست‌وزیر استرالیا برای دومین بار کنفرانس خبری برگزار کرد و گفت: «جای حیرت است که مردم بی‌گناه توسط افرادی به گروگان گرفته شده‌اند که مدعی هستند که انگیزه سیاسی دارند».

۱۰:۲۵ پلیس سیدنی در نظر دارد ساعت ۱۸:۳۰ به وقت سیدنی (۱۱:۰۰ به وقت ایران) با برگزاری کنفرانس خبری، آخرین جزئیات از حادثه گروگانگیری را ارائه دهد.

۱۰:۱۹ کانال ۱۰ استرالیا سویمن رسانه‌‌ای است که می‌گوید با گروگانها در کافه لینت تماس برقرار کرده‌اند. گروگانها می‌گویند که گروگانگیرها دو خواسته دارند: اول آنکه، خواستار صحبت با «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا هستند و دوم اینکه، می‌خواهند یک پرچم داعش به کافه برده شود.
۱۰:۱۵ سخنگوی بیمارستان «وینسنت» تأیید کرد که یکی از گروگان‌ها که یک مرد است هم‌اکنون در اورژانس بیمارستان «دارلینگ هرست» است و البته وضعیت او مطلوب است.

۱۰:۰۸ با نزدیک شدن پایان روز کاری، جمعیت عظیمی از مردم در محل گروگانگیری تجمع کردند. صدها نفر در محل حادثه تجمع کرده‌اند و می‌خواهند از ماجرا خبردار شوند که به گفته مقامات سیدنی این مسئله احتمالاً عملیات پلیس را با مشکل مواجه می‌کند.
۰۹:۴۵ وویس آف لبنان گزارش کرد که منابع استرالیایی اعلام کردند که احتمالاً فرد گروگان‌گیر، اصالت لبنانی داشته باشد.

۰۹:۴۱ شبکه حمل و نقل ریلی در سیدنی به دلیل حادثه گروگان‌گیری فعالیت خود را متوقف کرد.

۰۹:۳۷ یک منبع مطبوعاتی به المیادین گفت: این اولین بار است که استرالیا شاهد چنین حادثه‌ای است/ چند گروگان در نتیجه مذاکره با گروگان‌گیرها آزاد شدند.

۰۹:۳۵ روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد که دو زن که احتمالاً دو نفر از گروگان‌ها هستند از کافه «لینت» خارج شدند و تعداد افرادی که توانسته‌اند از دست گروگان‌ها فرار کنند به ۵ نفر رسیده است. هنوز مشخص نیست که آیا این دو زن آزاد شده‌اند یا اینکه همچون سه گروگان دیگر فرار کرده‌اند.
۰۹:۲۹ «کاترین برن» معاون کمیسونر سیدنی در یک کنفرانس خبری تأیید کرد که پلیس با یکی از افراد مسلح داخل کافه تماس برقرار کرده است.

۰۹:۲۰ شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گروگان‌گیران را «افرادی بسیار آموزش دیده» توصیف می‌کند.

۰۹:۰۹ شبکه «News9» استرالیا در شبکه توییتر اعلام کرد که با دو نفر از گروگانها تماس‌ تلفنی برقرار کردند و همچنین اعلام کرد که در حال حاضر با پلیس همکاری می‌کند.

۰۹:۰۰ شبکه العربیه گزارش کرد که گروگانگیرها، گروگان‌ها را مجبور کرده‌اند تا پرچم تکفیری‌های «داعش» را به دست بگیرند و تکان دهند.
۰۸:۵۰ السفیر لبنان گزارش کرد برخی گروگانها لبنانی هستند اما رسانه‌های استرالیا هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

۰۸:۴۵ رسانه‌های استرالیا گزارش کردند که احتمالاً گروگانگیرها دو فرد مسلح بودند اما هنوز انگیزه آنها نامشخص است و تعداد دقیق گروگان‌ها هنوز نامعلوم است.
۰۸:۴۰ پلیس نیوسالت‌ولز می‌گوید که اطلاعاتی مبنی بر آسیب دیدن کسی در این حادثه در دست نیست و همچنین اعلام کرد که از تعداد دقیق گروگان‌های باقی مانده در کافه هم خبری در دست نیست.

۰۸:۳۸ برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مذاکره‌کننده‌های پلیس بالاخره توانسته‌اند با فرد گروگان‌گیر وارد مذاکره مستقیم شوند. پلیس هنوز هم می‌گوید نمی‌تواند تعداد مهاجمین و گروگان‌ها را مشخص کند.

۰۸:۲۸ معاون پلیس سیدنی پس از آزادی ۳ تن از گروگان‌ها، گفت پلیس پس از کسب اطمینان از سلامت کامل این افراد، تلاش خواهد کرد تا از اطلاعاتی که این افراد دارد، برای حل «مسالمت‌آمیز» این گروگان‌گیری، استفاده کند.
۰۸:۲۲ تلویزیون استرالیا گزارش داده است که به نظر می‌رسد نیروهای ویژه پلیس در حال حرکت به سمت ساختمان محل نگهداری گروگان‌ها هستند.

۰۸:۲۰ تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد ۳ نفر از گروگان‌ها توانسته‌اند از محل حادثه بگریزند. به نظر می‌رسد با خروج این افراد جزئیات بیشتری در مورد وضعیت محل گروگان‌گیری منتشر شود.
۰۸:۱۵ شبکه ۷ تلویزیون استرالیا در خبری فوری گزارش داد که به نظر می‌رسد دستکم ۳ نفر از گروگان‌ها از کافه به بیرون دویده‌اند. دیگر رسانه‌های استرالیایی هم اخبار مشابهی منتشر کرده‌اند.

۰۸:۱۳ «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رسما تائید کرد که کنسولگری این کشور در سیدنی، تخلیه شده است. وی این اقدام را یک حرکت «احتیاطی» توصیف کرده است.

۰۸:۱۰ کانال ۷ تلویزیون استرالیا گزارش داده است که رهبران جامعه اسلامی این کشور با صدور بیانیه‌هایی، این گروگان‌گیری را به شدت محکوم و با خانواده‌های گروگان‌ها اعلام «همبستگی» کرده‌اند.

۰۸:۰۴ تصاویر منتشر شده از سیدنی، نشان می‌دهد بالگردهای پلیس در آسمان این شهر به پرواز درآمده‌اند. با این حال هنوز گزارشی از تغییر اوضاع میدانی در محل گروگان‌گیری منتشر نشده است.
۰۷:۴۸ شبکه ۹ تلویزیون استرالیا گزارش داده است که با طولانی شدن مدت گروگان‌گیری، احتمال دارد نیروهای ارتش برای نجات گروگان‌ها در محل مستقر شوند.

۰۷:۴۰ در حالی که نزدیک به ۵ ساعت از آغاز گروگان‌گیری می‌گذرد، هنوز هیچ خبر تائید‌شده‌ای مبنی بر ارتباط با گروگان‌گیران و یا در جریان بودن مذاکرات وجود ندارد. در حال حاضر خیابان‌های اطراف محل گروگان‌گیری مسدود و آپارتمان‌های نزدیک به نقطه حادثه تخلیه شده‌اند.

۰۷:۲۱ یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس به شبکه بی‌بی‌سی گفته است: «در جریان گروگان‌گیری سیدنی قرار داریم و با مقامات (استرالیا) در تماس هستیم.»

۰۷:۱۵ رادیوی ۲GB گزارش داده است که برای دومین بار تماسی از یکی از گروگان‌ها دریافت کرده است. این شبکه رادیویی هنوز جزئیات این تماس را منتشر نکرده است.
۰۷:۰۹ کارشناس امنیت ملی شبکه سی‌ان‌ان، آزادی زندانیان وابسته به گروه‌های تروریستی را یکی از خواسته‌های احتمالی گروگان‌گیران می‌داند و می‌گوید احتمال دارد مهاجم یا مهاجمین درخواست انتقال گروگان‌ها را ارائه کنند.

۰۷:۰۰ پلیس می‌گوید با وجود گمانه‌زنی‌های مختلفی که در مورد انگیزه‌های این حادثه صورت گرفته،‌ این گروگان‌گیری همچنان یک «حمله مسلحانه» به شمار می‌آید و فعلا در دسته‌بندی حملات تروریستی قرار ندارد.

۰۶:۴۵ روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گزارش داده است که با ادامه گروگان‌گیری در سیدنی، شاخص بورس استرالیا با کاهش مواجه شده است. همزمان شاخص‌های اغلب بازارهای بورس جنوب شرق آسیا کاهش یافته است.

۰۶:۲۹ «مایک بیرد» رئیس دولت محلی منطقه «نیو ساوث ولز» (New South Wales) که سیدنی در آن واقع شده با برگزاری نشست خبری، رخداد امروز را آزمونی برای استرالیایی‌ها خواند. در این نشست خبری، «اندرو اسکیپیون» کمیسر پلیس منطقه هم گفت حضور مهاجم یا مهاجمین مسلح را تائید می‌کند، اما مشخص نیست که چه تعداد گروگان در اختیار آن‌ها هستند. وی همچنین با بیان اینکه هنوز ارتباط مستقیمی با گروگان‌گیر برقرار نشده، گفت دستکم یک مهاجم در این حادثه نقش دارد.
۰۶:۲۵ شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف‌بی‌آی) برای بررسی این حادثه در حال همکاری با سرویس‌های امنیتی استرالیا است.

۰۶:۱۵ کانال رادیویی محلی ۲GB مدعی شده است که گروگان‌گیرها کمربندهای انفجاری دارند و خواستار ارتباط با شخص نخست‌وزیر استرالیا هستند.

۰۶:۱۳ شبکه اسکای‌نیوز گزارش داده است که یکی از گروگان‌ها موفق‌ شده با یک خبرنگار صحبت کند. این گروگان اعلام کرده است که گروگان‌گیران می‌خواهند با رسانه‌ها صحبت کنند.

۰۶:۱۰ یک مقام آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته است تاکنون حضور دستکم یک گروگان‌گیر مسلح ثابت شده است. پیش از این تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نیز این مسئله را نشان داده بود.
۰۶:۰۱ کارشناس مسائل تروریستی شبکه ۷ تلویزیون استرالیا تائید کرده است که پرچمی که گروگان‌گیرها در دست دارند، عینا مشابه پرچم گروه تروریستی «جبهه‌النصره» است.

۰۵:۵۵ خبرنگار شبکه ای‌بی‌سی می‌گوید در پی حادثه سیدنی، تمهیدات امنیتی در دیگر شهرهای استرالیا از جمله «بریسبین» مرکز ایالت «کوئینزلند» افزایش یافته است.
۰۵:۴۰ شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از سوی مشاوران خود در کاخ سفید در جریان روند حادثه قرار گرفته است.

۰۵:۲۵ نخست‌وزیر استرالیا با تأخیری حدود ۳۰ دقیقه‌ای نطق تلویزیونی خود در مورد وضعیت گروگان‌گیری را ارائه کرد. وی در این بیانیه گفت هنوز از انگیزه گروگان‌گیرها اطلاعی ندارد و نمی‌داند که آیا این اقدام با انگیره‌های سیاسی صورت گرفته یا نه، «هرچند نشانه‌هایی» در این رابطه وجود دارد که نشان می‌دهد این گروگان‌گیری، حرکتی سیاسی باشد.
۰۵:۱۵ خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کنسولگری آمریکا در سیدنی تخلیه شده است. وزارت خارجه آمریکا همچنین به اتباع خود نسبت به تهدیدات احتمالی هشدار داده است.

۰۵:۱۳ گزارش شده است که یکی از گروگان‌گیرها توئیتری منتشر کرده و در آن به نیروهای پلیس توصیه کرده است که مراقب اقدامات خود باشد.

۰۵:۱۰ در حالی که تعداد گروگان‌ها در ابتدا ۱۳ تن اعلام شده بود، مدیر کافه «لیندت» می‌گوید احتمال دارد تا ۵۰ نفر شامل مشتریان و کارکنان، در زمان گروگان‌گیری در این محل بوده باشند.

۰۵:۰۲ خبرنگار کانال ۷ تلویزیون استرالیا می‌گوید یگان خنثی‌سازی بمب پلیس یک کوله‌پشتی مشکوک را در نزدیکی بیمارستان «سنت وینسنت» سیدنی مورد بررسی قرار داده‌اند. دقایقی بعد این کوله‌پشتی بی‌خطر اعلام شده است.
۰۴:۵۵ کانال ۹ تلویزیون استرالیا گزارش داده است که گروگان‌گیرها ادعا کرده‌اند که در چهار نقطه از شهر سیدنی بسته‌های انفجاری کار گذاشته‌اند.

۰۴:۴۵ نخست‌وزیر استرالیا تا دقایقی دیگر نطق زنده تلویزیونی خواهد داشت. انتظار می‌رود آقای ابوت در مورد آخرین تحولات و روند عملیات نجات گروگان‌ها توضیح دهد.

یکی از گروگان‌گیران
۰۴:۴۱ خبرنگار شبکه ۷ تلویزیون استرالیا می‌گوید به نظر می‌رسد مذاکراتی با گروگان‌گیرها در جریان است، اما هنوز هیچ جزئیاتی در این رابطه منتشر نشده و پلیس هم این مسئله را تائید نکرده است.

۰۴:۳۰ اداره حمل‌ونقل سیدنی اعلام کرد ایستگاه مترو منطقه «مارتین پلیس» به دلیل تهدیدات امنیتی تهدید شده است. همچنین پل و خیابان‌های منتهی به محل حادثه نیز مسدود شده است.

۰۴:۲۰ تلویزیون استرالیا گزارش داده است که پلیس این کشور یک نفر را به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی، در شهر سیدنی بازداشت کرده است. هنوز مشخص نیست که این بازداشت ارتباطی به حادثه گروگان‌گیری داشته یا نه.
۰۴:۱۲ شورای امنیت ملی استرالیا به دستور نخست‌وزیر این کشور تشکیل جلسه می‌دهد تا نحوه برخورد با حادثه سیدنی را مورد بررسی قرار دهد.

۰۴:۱۰ «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا، با صدور بیانیه‌ای اوضاع در سیدنی را «عمیقا نگران‌کننده» خواند، اما گفت: «همه استرالیایی‌ها مطمئن باشند که نیروهای انتظامی و آژانس‌های امنیتی ما به خوبی آموزش‌دیده و مجهز هستند و به نحوی حرفه‌ای و مناسب در حال پاسخگویی به این حادثه هستند.»

۰۴:۰۲ بنا بر گزارش‌ها، فرد گروگان‌گیر، در تماس با شبکه رادیویی مدعی شده است که بسته‌های انفجاری متعددی را در سرتاسر شهر کار گذاشته است. ساعتی قبل گزارش شده بود که ساختمان اپرای سیدنی به دلیل کشف یک بسته مشکوک، تخلیه شده است.
۰۳:۵۲ خبرنگار شبکه ۹ تلویزیون استرالیا گزارش داده است فردی که تصور می‌شود از گروگان‌‌هاست، در تماس تلفنی با یکی از شبکه‌های رادیویی این کشور، اعلام کرده گروگان‌گیران خواستار گفت‌وگوی تلفنی مستقیم با «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا هستند.

۰۳:۴۰ تصاویر منتشر شده از محل حادثه نشان می‌دهد ده‌ها نیروی پلیس و خودروهای زرهی اطرف محل حادثه را محاصره کرده‌اند. تلویزیون استرالیا تعداد نیروهای پلیس را دستکم ۱۰۰ نفر اعلام کرده است.
۰۳:۲۰ در پی حساسیت مسئله، رسانه‌ها از انتشار تصاویر زنده از محل حادثه منع شده‌اند. تاکنون بیش از ۹۰ دقیقه از آغاز این گروگان‌گیری می‌گذرد، اما هنوز خبری مبنی بر برقراری ارتباط با گروگان‌گیران یا انگیزه آن‌ها منتشر نشده است.

۰۳:۱۵ شبکه ۷ تلویزیون استرالیا گزارش داده است که آسمان سیدنی از بیم تهدیدات احتمالی به دستور نیروهای امنیتی بسته شده است. مقامات استرالیایی هنوز این خبر را تائید نکرده‌اند.
۰۳:۱۲ همزمان شبکه سی‌ان‌ان هم گزارش داده است که ساختمان اپرای سیدنی هم به دلیل کشف یک بسته مشکوک، تخلیه شده است. پلیس هم اعلام کرده است که در حال رسیدگی به «رخدادی» در ساختمان اپرا است.

۰۳:۰۷ «دیوید ریچاردسون» گزارشگر تلویزیون استرالیا در گزارش خود از محل حادثه، گفت: «این یکی از وخیم‌ترین اوضاعی است که من در ۳۰ سال دیده‌ام. یکی از گروگان‌ها را می‌بینم که به شیشه فشرده شده و پشت سر او یک فرد مسلح در حال راه رفتن است.»
۰۳:۰۲ خبرنگار تلویزیون استرالیا تعداد گروگان‌گیران را دو نفر اعلام کرده و در صفحه توئیتر خود نوشته است که آن‌ها گروگان‌ها را مجبور کرده‌اند تا پرچمی را به دست گرفته و در معرض دید قرار دهند.

۰۲:۵۸ در پی این حادثه پلیس کافه را محاصره کرده و عبور مرور در اطراف منطقه را ممنوع اعلام کرده است. رسانه‌های محلی همچنین گزارش داده‌اند که ساختمان‌های اطراف محل حادثه از جمله استودیوی کانال ۷ تلویزیون استرالیا تخلیه شده است./فارس

Share