گردهمایی استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی در گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در راستای سفر معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد به استان گیلان ، گردهمایی استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی در اداره‌ کل استاندارد استان گیلان برگزار شد. این گردهمایی که مدیران کل دفتر آموزش و ترویج ، دفتر امور تدوین استاندارد و دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در راستای سفر معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد به استان گیلان ، گردهمایی استانداردسازی و تدوین استانداردهای ملی در اداره‌ کل استاندارد استان گیلان برگزار شد.
IMG_6629این گردهمایی که مدیران کل دفتر آموزش و ترویج ، دفتر امور تدوین استاندارد و دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی نیز در آن حضور داشتند در جهت اطلاع‌رسانی برای تدوین و استانداردسازی و با حضور دست اندرکاران تدوین و آموزش استان اعم از شرکتهای آموزشی و بازرسی ، اساتید دانشگاه و کارشناسان حقیقی استاندارد برگزار شد.
در ابتدای مراسم مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به اینکه استاندارد، زیرساخت، زیربنا و مبنای توسعه‌ جامعه است گفت : تولیدکنندگان و صنعتگران ما باید بدانند که رعایت استانداردها عاملی برای ورود کالاهایشان به بازارهای جهانی است، بنابر این اگر می‌خواهند کالای تولیدی آنها قدرت رقابت با کالاهای دیگر کشورها را داشته باشد باید این اصول را رعایت کنند. یوسفی با بیان اینکه استاندارد زبان مشترک خریدار و تولیدکننده است گفت: با توجه به دستورات و تاکیدات مقام معظم رهبری همگان مسئول رعایت استانداردها در جامعه هستیم. وی با تاکید بر اینکه اگر یک بنگاه اقتصادی در تولیدات خود استاندارد نداشته باشد مورد توجه مردم نیست و استانداردسازیها، می‌تواند ایجاد ثروت کند.
IMG_6651در ادامه معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد طی سخنانی گفت: تاکید بر رعایت اصول استاندارد به وسیله‌ واحدهای تولیدکننده در کشور موضوعی است که سابقه‌ ای طولانی دارد ، اما هنوز به نتیجه‌ی دلخواه نرسیده‌ایم. اباذری افزود: استاندارد هر گونه دخل و تصرفی که مبتنی بر رعایت اصول استاندارد نباشد را حتی در طبیعت، آب و زمین جایز نمیداند و متاسفانه امروزه به دلیل استفاده‌ نابه‌جا از طبیعت، باید گفت که بشر دارد از استانداردها فاصله می‌گیرد. وی عنوان کرد: در جهان امروز رعایت معیارهای استاندارد دیگر چیزی نیست که اختیار افراد باشد ، بلکه رعایت آنها الزامی و اجبار است و همگان باید برای حفاظت از منابع و رونق اقتصاد آن را مد نظر داشته باشند. معاون سازمان ملی استاندارد کشور در ادامه گفت: برای اینکه محصولات تولیدی کشورمان در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد، صاحبان صنایع و بنگاهها و واحدهای تولیدی باید از ظرفیت و توانمندی سازمان ملی استاندارد به خوبی بهره ببرند و سازمان ملی استاندارد کشور هم تلاش می‌کند تا ظرفیت‌سازیهای لازم و فرهنگسازی برای رعایت استانداردها را در جامعه انجام دهد. اباذری با اشاره باینکه سالیانه بیش از ۳۵۰ هزار مورد آزمون ، بیش از ۶۰ هزار مورد آزمون نازل سوخت، ۵۰۰ هزار مورد پایش باسکول و ترازو و ۱۰ هزار مورد آزمون در زمینه‌ طلا و مصنوعات در کشور انجام می‌شود، اهداف، برنامه‌ها، جهتگیری و رویکرد سازمان استاندارد را بهره‌گیری و مشارکت دادن هر چه بیشتر بخش خصوصی در مسوولیتهای مربوط به کیفی‌سازی و رعایت اصول استاندارد دانست و گفت: رعایت اصول و معیارهای استاندارد برای همه‌ی محصولات داخلی الزامی است که البته هنوز در بسیاری از موارد باید این معیارها تدوین شوند. وی در پایان سخنان خود گفت: در پی این هستیم که مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی و صنعتی، مانند اساتید دانشگاه به عنوان کارشناسان استاندارد شناخته شوند، ضمن اینکه پیش از این استادان با درجه‌ تمام ، کارشناس استاندارد شناخته می‌شدند ، اما اکنون از دانشیاران دانشگاهها نیز به عنوان کارشناسان استاندارد بهره‌گیری می‌شود.
در ادامه گردهمایی معاون و مدیران کل حوزه تدوین و آموزش در جلسه پرسش و پاسخی به سوالات حاضرین پاسخ دادند.
IMG_6644 IMG_6659

Share