مدیر عامل شرکت گاز استان گیلان

گازرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان تا سال ۹۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر عامل شرکت گاز استان گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان تا سال ۱۳۹۵ از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر عامل شرکت گاز استان گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار گیلان تا سال ۱۳۹۵ از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.

صرفه جویی و درست مصرف کردن هنری است که به اذعان کارشناسان باید آن را آموخت البته دستیابی به این امر مهم هم مستلزم همکاری همه جانبه مردم و هم چاره اندیشی مسئولان  است.۷۲۴۰۸۱

در این زمینه جمشید ظهیری مدیر عامل شرکت گاز استان گیلان مقوله راههای عملی صرفه جویی در مصرف گاز را مورد بررسی قرار داد. آنچه می خوانید حاصل این گفتگو است.

 در حال حاضر شرکت گاز استان گیلان چند مشترک گاز طبیعی دارد و  مصرف سالانه یا روزانه گاز در استان چقدر است ؟

ظهیری: در حال حاضر  ۸۰۰ هزار مصرف کننده گاز طبیعی اعم از خانگی، تجاری و صنعتی در استان وجود دارد، این مصرف کنندگان روزانه  ۱۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند.

در حال حاضر بیش از نصف این مقدار گاز را سه نیروگاه بزرگ گیلان مصرف می کند. به طور متوسط هر خانوار گیلانی روزانه ۱۰ متر مکعب گاز مصرف می کنند.

اگر وسائل گازسوز  به گونه ای طراحی شود که با کمترین مصرف بیشترین بازدهی را داشته باشد گام مهمی در زمینه صرفه جویی برداشته شده است. وضعیت فعلی وسائل گازسوز در این زمینه چگونه است؟

ظهیری: متاسفانه بخاری های گازسوز  حداکثر در مصرف D هستند، پکیج های دیواری مصرف C را دارند.

وسائل گاز سوز در بازار  بیشتر در رده هایD  وC   هستند.

شوفاژها ( مشعل شوفاژ ) نیز مصرف بالایی دارند حداکثر ۳۰ درصد راندمان گازی داشته و  بقیه را تبدیل به پرت حرارتی می کنند.

 یکی از راههای اتلاف انرژی نادرست بودن عایق بندی حرارتی  اماکن عمومی و خصوصی است وضعیت فعلی را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

ظهیری: خوشبختانه در سیستم ساختمان سازی جدید این گونه مسائل رعایت می شود. در سیستم جدید در ساختمان ها از پنجره های دوجداره استفاده می شود،  دیوارها عایق بندی و از وسائل عایق بندی برای رنگ آمیزی استفاده می کنند. ولی ساختمان های قدیمی که قدمتی افزون بر ۱۰ سال دارند  متاسفانه این گونه مسائل در آنها رعایت نشده است.

 متاسفانه بیشترین پرت حرارتی در ساختمان های قدیمی مشاهده می شود.

 چقدر شیوه های مصرف فعلی گاز در  منازل را اصولی می دانید بفرمائید بخاری گازی ، شومینه ، شوفاژ ، پکیج و غیره کدام شیوه درست تر و به صرفه جویی نزدیک تر است؟

ظهیری: هرکدام از این وسائل گازسوزی که حضرتعالی نام بردید برای یک دسته از منازل به کار برده می شود  منازلی که دارای عایق بندی هستند نباید به هیچ عنوان بخاری در این گونه منازل استفاده کرد.

 منازلی که عایق بندی شده اند اگر بخاری در این خانه ها استفاده شود با توجه به اینکه بخاری مقدار زیادی اکسیژن مصرف می کند خود به خود اکسیژنی که باید برای تنفس انسان مصرف شود بخاری مصرف کرده و حالت مسمومیت ایجاد می کند  بنابراین در این گونه منازل بطور حتم باید از پکیج یا شوفاژ استفاده کرد.

 در منازل قدیمی استفاده از پکیج یک چیز بی موردی خواهد بود بنابراین باید از آبگرمکن دیواری و بخاری استفاده کرد. این گونه منازل را باید با استفاده از پرده های ضخیم، سقف های کاذب و غیره مصرف انرژی را کاهش داد.

 چقدر به نقش آموزش و افزایش اطلاعات عمومی در زمینه مصرف درست انرژی معتقد هستید و برای این مهم چه برنامه ای دارید؟

ظهیری: در سال ۸۳، ۸۶، ۸۹ و ۹۲ در بحران های مختلفی که کمبود گاز پیش آمد گیلانی ها نشان دادند که فرهنگ استفاده از گاز را دارند و رعایت می کنند. در تمامی بحران ها گیلانی های فهیم و ولایتمدار با شرکت گاز استان همکاری داشته و دارند.

همگان شاهد هستند که با وجود این همکاری ها در هنگام بروز بحران های مختلف همچون بارش سنگین برف قطعی گاز در سطح استان بصورت گسترده نبوده بلکه جزئی بوده است. شرکت گاز استان گیلان در استای آموزش و فرهنگ سازی مصرف صحیح گاز برنامه های متنوعی در حال اجرا دارد. امضای تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان یکی از این برنامه هاست.

مطابق این تفاهم نامه آموزش های گسترده ای در هزار  واحد آموزشی مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان استان انجام خواهد شد. آموزش در بین دانش آموزان می تواند تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

همچنین در این ارتباط با سازمان بسیج نیز تفاهم نامه ای به امضا رسید. بر اساس این تفاهم نامه گروه های مختلفی از بسیجیان در شهرستان های استان آموزش های لازم را در زمینه مقابله با قطعی گاز و سایر موارد فرا می گیرند تا در هنگام بحران به مردم خدمت ارائه دهند.

 مصرف کنندگانی که مصرف غیر متعارف دارند جریمه می شوند؟

ظهیری: مصرف غیر متعارف بصورت پلکانی محاسبه خواهد شد و این خود بزرگترین جریمه است. کسانی که مصرف کمتری دارند فقط تقدیر نامه های به عنوان مصرف کنندگان برتر و نمونه خدمت این عزیزان تقدیم می شود.

مصرف در حد نرمال باشد قیمت مصرف گاز بسیار پائین خواهد بود و اگر از حد نرمال تجاوز کند خود به خود قیمت مصرف گاز بصورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

مشترکان در طول دوره مصرف چگونه می توانند از بهای گاز مصرفی خود مطلع شوند؟

 ظهیری: راه های مختلفی برای این کار از قبیل مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، سایت شرکت گاز،  سامانه پیامکی و غیره پیش بینی شده است.

خوشبختانه امروز با ۸۰۰ دفتر پیشخوان دولت در سراسر استان گیلان قرارداد منعقد شده است.

 چه تعدادی از روستاهای استان گیلان تاپایان سال جاری از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند؟

ظهیری: امسال گازرسانی به ۱۰۰ روستا و سه شهر فاقد گاز استان شامل جیرنده، بره سر و ماکلوان در برنامه کاری شرکت گاز استان گیلان بود. پروژه گاز رسانی به شهر جیرنده افتتاح و پروژه گازرسانی به شهر بره سر نیز در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

۶۰ در صد مردم دیلمان از نعمت گاز بهره مند هستند و عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به شهر ماکلوان نیز در حال اجرا است.

علاوه بر این پروژه گازرسانی به ۵۵ روستای استان گیلان در دهه فجر  امسال افتتاح می شود ناگفته نماند  در هفته دولت سال جاری مردمان ۴۳ روستای استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند.

تمامی گیلانی ها چه زمانی از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند؟

ظهیری: طرح بسیار خوبی از سوی مجلس شورای اسلامی با عنوان بند (ق ) تبصره (۲)  در قانون بودجه سال جاری مصوب شد.

 در این طرح اجازه داده می شود وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذی ربط برای اجرای طرح های نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، رشد صادرات فرآورده های نفتی و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و جایگزینی گاز داخلی یا وارداتی به جای فرآورده های نفتی ذی ربط تا سقف یکصد میلیارد دلار به صورت ارزی یا معادل ریالی آن با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(۴۴) قانون اساسی اقدام به سرمایه گذاری کند.

یکی از طرح های که در قالب این تبصره تعریف شده است گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار است.

 وزیر نفت این طرح را در اواخر خرداد ماه  سال جاری ابلاغ و خوشبختانه دستور العمل های اجرایی طرح مزبور مصوب و محل تامین اعتباری آن نیز مشخص شده است.

مصوبه شورای اقتصاد در خصوص اجرای طرح گازرسانی به روستای بالای ۲۰ خانوار هم دریافت شد.

اگر این طرح اجرایی شود تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گیلان تا سال ۱۳۹۵ از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند./مهر

Share