مهدی خورسند

چالش قیمت نفت در عصر تمدید

چالش قیمت نفت در عصر تمدید بودجه سال ۹۴ به مجلس رسید. در ظاهر بودجه انقباضی ارائه شده برای سال آینده و کاهش ظاهری وابستگی به نفت در نگاه اول انتقاد کمی را به همراه داشت. اگر با عینک نقد به بودجه سال آینده نگاه کنیم، در نظر گرفتن قیمت ۷۰ دلار برای هر بشکه […]

چالش قیمت نفت در عصر تمدید
خورسندnamedبودجه سال ۹۴ به مجلس رسید. در ظاهر بودجه انقباضی ارائه شده برای سال آینده و کاهش ظاهری وابستگی به نفت در نگاه اول انتقاد کمی را به همراه داشت.
اگر با عینک نقد به بودجه سال آینده نگاه کنیم، در نظر گرفتن قیمت ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت مصائب زیادی را برای کشور در پی دارد. آخرین اخبار از سیر نزولی نفت خبر می‌دهد. کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در پی سیاسی‌کاری عربستان و آمریکا فضا را برای طلای سیاه نامفهوم کرده است. پس از اجلاس بی‌فایده اخیر اوپک که حتی وزیر نفت ایران هم نتوانست با حضورش در آن اجلاس در تصمیم‌گیری نهایی این کارتل نفتی تأثیری بگذارد؛ چند قدرت بزرگ نفتی دنیا در راستای خواست آمریکا و فشار به ایران سقف تولید خود را حفظ کردند تا قیمت این محصول به زیر ۶۵ دلار نیز نزول کند.
این روند با توجه به اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ در پیش‌رو است و طرف غربی برای اینکه فشار روی ایران حفظ و تشدید شود و ولنگاری گروه تروریستی داعش در فروش ارزان نفت عراق، بازار را تقریبا به صورت نزولی در سراشیبی افت قیمت قرار داده است. از دید غربی‌ها این فشار باید روی ایران حفظ شود. مذاکرات تا ۷ ماه آینده یا زودتر باید به یک توافقی برسد. حال چه بهتر که طرف ایرانی در یک شرایط بسیار سخت اقتصادی، شرایط طرف غربی را بپذیرد و مذاکرات به نفع غربی‌ها خاتمه یابد.
حمایت ایران از سوریه که به ذائقه عربستان خوش نمی‌آید، این غول عرب صاحب نفت را نیز وارد کارزار نفتی کرده است. عربستان که تقریبا ۲ دهه است که از هر اهرمی برای فشار به ایران استفاده می‌کند، بدش نمی‌آید از این طریق بتواند از مواضع سرسختانه ایران در قبال محور مقاومت در منطقه بکاهد.
با توجه به این شرایط ذکر شده توجیه اینکه دولت در بودجه، نفت را با قیمت ۷۰ دلار بسته است غیرقابل پذیرش است. در بودجه سال پیش که نفت را با بشکه‌ای ۱۰۰ دلار بسته بودند و آن را ۱۰۵ دلار می‌فروختند با کسری بودجه مواجه هستیم حال که با ادامه این روند احتمالا قیمت نفت تا ۵۰ دلار نیز کاهش می‌یابد، باید دید دولت با این کسری بودجه فاحش چه خواهد کرد. به همه اینها باید این موضوع را اضافه کرد که با توجه به فصل سرما و اوج نیاز دنیا به انرژی، شاهد کاهش قیمت نفت هستیم. در نظر بگیرید در فصل گرما که کاهش تقاضای انرژی است بسیاری مشکلات دیگر برای بودجه کشور به وجود می‌آید.
این درست است که در دوران نقاهت جراحی اقتصادی قرار داریم ولی باید کمی هم منطقی به شرایط دنیا نگاه کنیم. وابسته بودن به نفت ۷۰ دلاری که نه می‌توانیم پول نفت را به صورت کامل به کشور وارد کنیم و نه اینکه می‌توانیم نفت‌مان را به همان قیمت ۷۰ دلار بفروشیم، کسری بودجه ما را از همین ابتدا نشان می‌دهد.
در این شرایط بهتر است مجلس در تصویب جزئیات بودجه به این قضایا دقت کند تا کشور به شرایط کسری بودجه دچار نشود چون این کسری، آفت‌های زیادی را به دنبال دارد. نیمه‌کاره ماندن طرح‌های عمرانی، کاهش بودجه وزارتخانه‌های حساسی چون بهداشت، علوم و آموزش و پرورش و بسیاری از معضلاتی که وقتی بودجه در کشور نباشد کارها به کندی پیش می‌رود. ضمنا اگر بودجه را منطبق بر اقتصاد مقاومتی ببندیم، حربه اخیر غربی‌ها در تحت فشارقرار دادن ایران در مذاکرات را نقش برآب خواهیم کرد.
دولتمردان ما بدانند که این مردم برای آب و نان انقلاب نکرده‌اند که به خاطر شرایط سخت اقتصادی از حمایت خود از دولت و نظام دست بردارند. مردم ما شرایط سخت‌تر از این را تجربه کرده‌اند. در تمام ۳۵ سال عمر این انقلاب، شرایط برای ما سخت بوده ولی این مردم گلایه نکرده‌اند بلکه همیشه از دولتمردان خود خواسته‌اند در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان بایستند و خم به ابرو نیاورند. ما در کنار مقام معظم رهبری در کنار دولت هستیم تا این شرایط سخت را نیز پشت سر بگذارد. مبادا روزی به خاطر نان، آبرو و عزت این مردم مورد معامله قرار گیرد که آن روز، روز نابودی ارزش‌ها و نابودی انقلاب ما است.

مهدی خورسند
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share