نگاهی تحلیلی به سایت شورای شهر رشت

پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت تا چه اندازه به شهروندان احترام می گذارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در آغاز دومین سال فعالیت شورای شهر رشت و با توجه به آغاز به کار هیات رئیسه جدید این شورا ، همچنین تغییر و تحول در شهرداری رشت که منشا اصلی آن تصمیمات شورای شهر رشت است بر آنیم که سلسله مطالبی  در خصوص ، تخصص گرایی در شورای […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در آغاز دومین سال فعالیت شورای شهر رشت و با توجه به آغاز به کار هیات رئیسه جدید این شورا ، همچنین تغییر و تحول در شهرداری رشت که منشا اصلی آن تصمیمات شورای شهر رشت است بر آنیم که سلسله مطالبی  در خصوص ، تخصص گرایی در شورای شهر رشت را به رشته تحریر در آوریم.

گیل خبر با این مقدمه نوشت:در اولین مطلب با نگاه به فراگیری ، ارزان قیمت بودن، دسترسی آسان و نیازهای جامعه نوین جهانی همچنین با توجه به عقبه فرهنگی شهر رشت در حوزه رسانه  و ضریب نفوذ بالای اینترنت در این شهربه بررسی پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت می پردازیم.

شورای شهر رشت ، شورایی منتخب مردم است که می بایست بیش از هر چیز تمام تلاش خود را بر  توسعه ارتباط دوسویه با بیش از ششصد و نود هزار شهروند رشتی متمرکز کند. گرچه اعضای شورای شهر رشت خود را در حوزه های گوناگون متخصص می دانند ، اما آن ها صرفا یک عضو هستند و این مردم شهر رشت هستند که به آن ها اعتماد کرده اند و اعضای شورا می بایست به عنوان منتخبان مردم یک پل ارتباطی میان شهروندان و شهرداری رشت باشند، این در حالی است که با توجه به مشکلات متعدد پیشرو شهروندان و در مواقعی بدون توجه به  دغدغه ها و نارضایتی آن ها تصمیم گیری و تصمیم سازی می کنند و این است که حال رشت روز به روز بدتر می شود.

اولین وسیله ای که می تواند ارتباط دو سویه را تقویت و تضمین کند ، پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت است. کافیست به پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت و بخش های مختلف آن مراجعه کنید، موارد جالبی را در این پایگاه اطلاع رسانی پیدا کرده ایم که به آن می پردازیم:

۱-     بخش خدمات الکترونیک: این بخش از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر تقریبا غیر فعال است ، هیچ کدام از گزینه های آن حاوی محتوا یا لینک نیست و اگر محتوایی دارد صرفا برای خالی نبودن عریضه است.

پست الکترونیک : این قسمت  هنگامی که با مرورگرهای فایر فاکس، کروم و اینترنت اکسپلور باز می شود، پیغام خطا می دهد و غیر فعال است.
سامانه جلسات : در این بخش خبر از رونمایی سامانه جلسات در آینده می دهد ، این درحالی است که وجود گزینه های غیر فعال در یک پایگاه اینترنتی از بزرگترین معایب آن است و شورایی با این همه متخصص بعد از یک سال و نیم هنوز نتوانسته این سامانه را راه اندازی کند ، چگونه دنبال کارهای بزرگ تری است؟
سامانه جستجوی مصوبات : با رنگ قرمز به شما یاد آوری می کند که هیچ اطلاعاتی ثبت نشده ، شاید به من و شما شهروند ربطی ندارد چه چیزهایی در شورا مصوب می شود.این در حالی است که شورا موظف است صورتجلسات خود را به صورت دسته بندی شده برای آگاهی مردم بر روی سایت بگذارد تا دو فردای دیگر در زمان انتخابات کارهای نکرده رابه نام خود تمام نکند.
سامانه دبیرخانه : پورتالی بی لینک که صرفا فقط وجود دارد و هیچ کاربردی ندارد و هیچ لینکی برای آن تعریف نشده است.
سامانه ملاقات عمومی : این سامانه یعنی من به عنوان شهروند باید بتوانم با استفاده از آن از اعضای شورای شهر وقت بگیرم ، اما شما خودتان قضاوت کنید ، آیا چنین امکانی در این سایت دیده شده است؟
سامانه ارتباطات پارلمانی : این سامانه اگر یک سامانه داخلی است دیگر دلیلی برای حضور آن در بخش خدمات الکترونیک وجود ندارد ، اگر قرار است خدماتی را ارائه دهد که متاسفانه در آن چیزی یافت نمی شود!
سامانه نهضت آسفالت : این سامانه شاهکاری است که وقتی روی آن کلیک می کنید به سایت شورا بر می گردد، که احتمالا مقصود از سامانه نهضت آسفالت ، شورای شهر رشت است!
شبکه اجتماعی شهروند : تنها محتوای موجود در این بخش مقاله ای از دکتر کوثری است که با جستجو در موتورهای جستجوگر می توان مقالات به روز تری را در این حوزه یافت.
پخش مستقیم جلسات شورا : قضاوت در مورد این بخش را به شما به واگذار می کنم ، علیرغم غیر فعال بودن این بخش ، با توجه به اینکه در سه ماه اخیر یکی از کم کار ترین شوراهایی کلانشهرها بوده و اغلب جلسات آن حول محور استیضاح یا انتخاب شهردار بوده ، ضرورتی ندیده که این بخش را فعال نماید و حداقل امکانات فنی آن را تامین کند.
طرح تفصیلی شهر رشت: این بخش هم احتمالا ربطی به شهروندان ندارد و حالا چرا برای آن گزینه ای روی پایگاه اطلاع رسانی شورا در نظر گرفته شد باید از اعضای شورای شهر رشت پرسید.
با توجه به مطالب بالا قسمت خدمات الکترونیک پایگاه اطلاع  رسانی شورا یک بخش اضافه ، غیر فعال و بدون کاربرد این پایگاه است و به راحتی می توان آن را از سایت شورا حذف کرد.

۲-     بخش هفته نامه شورا: این بخش شامل هفته نامه های شورا است ، آخرین تاریخ این هفته نامه به ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ باز می گردد، در این مدت یا شورا هفته نامه ای تهیه نکرده ، یا تهیه کرده و صلاح ندانسته در پایگاه اطلاع رسانی شورا منتشر کند ، یا اصلا ضرورتی به ارائه اطلاعات به مخاطبین خود احساس نمی کند و احتمالا شهروندان هرچه کمتر بدانند بهتر است.

۳-     بخش فصل نامه شورا : این بخش نیز همانطور که ظاهرش پیداست با رنگ قرمز می گوید که «اطلاعاتی جهت نمایش موجود نمی باشد.»

۴-     بخش مناسبت ها : با اینکه در ماه صفر هستیم اما همچنان میلاد امام حسین (ع) را در سوم شعبان به مخاطب تبریک می گوید و ایام تعزیت سید و سالار شهیدان زیاد مورد توجه شورای شهر رشت و مسئولین این پایگاه اطلاع رسانی نیست.

۵–     بخش آب و هوا : گذشته از میزان ضرورت وجود این بخش در پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت ، پس از یک ساعت اتصال به اینترنت با مرورگرهای کروم ، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر این بخش بارگذاری نمی شود و یک بخش غیر فعال دیگر سایت محسوب می شود.

۶-      بخش پیوندهای تصویری : این بخش قسمت سمت راست پایگاه اطلاع رسانی شورا را تشکیل می دهد و با نگاه اجمالی بر این پیوندها می بینیم:

گزیده مصوبات سایر کلان شهرها : این بخش به ما یادآوری می کند که تنها یک کلانشهر در ایران وجود دارد و آن شهر مشهد است.
گزارش صد روزه : آخرین و تنها گزارش مندرج در این سایت مربوط به تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ است و شاید که شورا لزوم ارائه گزارش به شهروندان را احساس نکرده است.
میزگرد مدیریت شهری : میزگردی که هیچ محتوایی جز یک پوستر در آن دیده نمی شود و مسئولین پایگاه اطلاع رسانی شورا دلیلی بر درج محتویات بیشتر در این بخش ندیده اند.
اولین همایش تجلیل از مفاخر و مشاهیر گیلان : که آخرین خبر منتشر شده در این بخش به ۲۹ تیرماه ۱۳۹۳ باز می گردد و احتمالا  در این حوزه نیز فعالیت قابل توجهی از آن تاریخ صورت نپذیرفته است.
بخش فراخوان ایده : در این بخش تنها یک پوستر منتشر شده است، از اینکه این پوستر در چه تاریخی در پایگاه اطلاع رسانی شورا منتشر شده است اطلاعاتی در دسترس نیست. اما خوب بود اگر پاسخ یا ایده ای از سوی مردم و متخصصین ارائه شده بود جهت تشویق و احترام به آن ها عنوان و چکیده آن در این بخش نیز منتشر می شد.
به این ترتیب ستون سمت راست پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر رشت نیز کاملا غیرکاربردی بوده و به راحتی قابل حذف است.

۷-     بخش اخبار : این بخش اما بخش مهمی است به این دلیل که تنها قسمت فعال پایگاه اطلاع رسانی شورا است. احتمالا دلیل فعال بودن این است که بالاخره باید عکس اعضای شورای شهر رشت در جایی درج شود بالاخره هر کدام از آن ها برای خود آینده اجتماعی و سیاسی متصور هستند و از آن جایی که حافظه تصویری انسان ها قوی است در این بخش در انتشار عکس های خود رقابت بسیار خوبی دیده می شود.

با بررسی پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رشت چند نکته قابل ذکر است :

یا اعضای شورای شهر دلیلی بر اطلاع رسانی  مناسب فعالیت ها از طریق پایگاه اطلاع رسانی رسمی شورا نمی بینند یا ترجیح می دهند این اطلاع رسانی را در سایر رسانه های مربوط به خود یا دوستان خاص خود انجام دهند.
از اینکه چه هزینه هایی صرف پشتیبانی و تولید محتوای این سایت می شود اطلاع خاصی در دست نیست اما با توجه به خدماتی که توسط پایگاه اطلاع رسانی شورا به مخاطبین ارائه می شود به راحتی می توان از سرویس های رایگان ارائه خدمات وبلاگ به جای سایت بر زرق و برق اما غیر فعال کنونی ، مانند پرشین بلاگ ، بلاگفا یا بلاگ اسکای استفاده نمود تا در هزینه های شورا صرفه جویی شگرفی صورت گیرد.
از آن جایی که اعضای شورای شهر رشت خود را از متخصصین شهری می دانند و در دنیای امروز و بر اساس تعاریف یونسکو سطح سواد هر فرد بر اساس میزان دانش و توانایی وی در استفاده از وب و ابزارهای نوین ارتباطی سنجیده می شود ، اعضای شورای شهر رشت علی رغم تمامی تخصص هایی که دارند برای عقب نماندن از دنیای رو به رشد بهتر است تمرکز بیشتری بر ارتقاء کمی و کیفی ارتباطات بر اساس معیارهای جهانی را داشته باشند.

shora1

Share