سفیر ژاپن در بازدید از تالاب انزلی

پالایش تالاب انزلی تا ۵ سال ادامه می یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سفیر ژاپن گفت: در پروژه پالایش تالاب انزلی ما با سازمانهای همتا نظیر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان همکاری خواهیم داشت و در کمیته مدیریت تالاب انزلی فعالیتهای حفاظتی تالاب را بررسی و تصمیم گیری می کنیم.

۳۸۰۵۰به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سفیر ژاپن گفت: در پروژه پالایش تالاب انزلی ما با سازمانهای همتا نظیر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان همکاری خواهیم داشت و در کمیته مدیریت تالاب انزلی فعالیتهای حفاظتی تالاب را بررسی و تصمیم گیری می کنیم.

کوجی هاندا، سفیر ژاپن ، در خصوص هدف سفر خود به گیلان اظهار کرد: ما از طریق تیم کارشناسی جایکا در حفاظت تالاب انزلی همکاری داشتیم اما تا امروز فرصت دیدار از این منطقه زیبا را نداشتم و امروز به اینجا آمدم تا از فعالیت های پروژه بازدیدی داشته باشم.

وی با بیان اینکه این پروژه از اردیبشهت ماه سالجاری آغاز شده و تا ۵ سال ادامه خواهد داشت، افزود: در پروژه پالایش تالاب انزلی ما با سازمانهای همتا نظیر اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان همکاری خواهیم داشت و در کمیته مدیریت تالاب انزلی فعالیتهای حفاظتی تالاب را بررسی و تصمیم گیری می کنیم و از سال آینده فعالیت های عملیاتی را آغاز می نماییم.

در ادامه هیتوشی واتانابه، کارشناس اکولوژی حفاظت تالاب در پاسخ به این سوال که تفاوت حفاظت تالاب در ژاپن و ایران چگونه است؟ گفت: در کشور ژاپن تاکنون تقریبا نیمی از تالابها از بین رفته ولی نیمی دیگر با تکنولوژی های روز دنیا و علم مدرن در حال حفاظت است، در ایران حفاظت انجام می شود اما کافی نیست.
طرح پالایش تالاب انزلی تا پایان سالجاری تهیه و اعلام می شود

موئو آئوکی گفت: در پروژه حفاظت و پالایش تالاب انزلی جنبه های مختلف نظیر حفاظت و اکوسیستم تالاب، مدیریت آبخیز، مدیریت فاضلاب، مدیریت پسماند جامد، آموزش زیست محیطی و اکوتوریسم م۳۸۰۵۳دنظر است.

تموئو آئوکی، مشاور ارشد تیم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در حاشیه بازدید از تالاب انزلی  اظهار کرد: برنامه ما این است تا مرکز مطالعات در منطقه سلکه را برای فعالیتهای آموزش زیست محیطی و عملی پروژه آماده کنیم، در حال حاضر در فاز مطالعاتی هستیم و از سال آینده بطور رسمی فاز عملیاتی را آغاز می کنیم.

وی افزود: تاکنون در منطقه سلکه یک مرکز مطالعاتی و برجک دیده بانی پرندگان ایجاد کرده ایم تا علاوه بر مطالعات زیست محیطی، فعالیتهای اکوتوریسم نیز در آن انجام شود.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در پاسخ به این سوال که با توجه به خواهرخواندگی تالاب انزلی با تالاب کوشیرو ژاپن برنامه های حفاظتی دو تالاب یکسان خواهند بود؟ گفت: در بخش همکاری با تالاب کوشیرو دوره های آموزشی در ژاپن برگزار شد و شرکت کننده ها از دستگاه های مختلف از فعالیتهای حفاظتی تالاب کوشیرو بازدید کردند لذا فعالیتهای حفاظتی که اینجا قابل اجرا باشد، انجام خواهد شد.

 آئوکی گفت: در این پروژه جنبه های مختلف حفاظت تالاب نظیر حفاظت و اکوسیستم تالاب، مدیریت آبخیز، مدیریت فاضلاب، مدیریت پسماند جامد، آموزش زیست محیطی و اکوتوریسم مدنظر است.

وی در پاسخ به این سوال که علاوه بر فعالیت های آموزشی چه برنامه های عملی در برنامه دارید؟ بیان کرد: ما اکنون در حال بحث و مذاکره با همکاران مان در زیر کمیته های مختلف پروژه هستیم بر این اساس نمی توانم بگویم چه فعالیتهای عملی انجام می دهیم زیرا این فعالیتها تک تک در حال بحث و بررسی هستند، وقتی تک تک فعالیتها نهایی شد در پایان سالجاری طرح اجرایی پالایش تالاب تهیه می شود و لذا در پایان سال می توانم بگویم برای چهار سال آینده این پروژه چه برنامه هایی داریم.
۳۸۰۷۵ ۳۸۰۷۲
/ایسنا

Share