سيد حجت مهدوي سعيدي

هوشیار به هشدار رهبری

پیام رهبر فرزانه انقلاب، خطاب به همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، پیامی کوتاه ، گویا ، دینامیک و مسئله محور است رهبری در این متن مرقومه گلایه نموده اند که چرا در کشور در برخورد با مسائل اساسی تنها به انعقاد سیمنار بسنده می شود و چرا اقدام قاطع ،اساسی و ملموس و فارغ از هر گونه ملاحظه در این خصوص شکل نمی گیرد؟!

هوشیار به هشدار رهبری

یارب این رخنه دوزخ ، به رخ ما که گشود

که زمین در تب و تاب است و زمان می سوزد «سایه»

پیام رهبر فرزانه انقلاب، خطاب به همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، پیامی کوتاه ، گویا ، دینامیک و مسئله محور است رهبری در این متن مرقومه گلایه نموده اند که چرا در کشور در برخورد با مسائل اساسی تنها به انعقاد سیمنار بسنده می شود و چرا اقدام قاطع ،اساسی و ملموس و فارغ از هر گونه ملاحظه در این خصوص شکل نمی گیرد؟! ، تحقیقاً ، هر دولتی می تواند به تدریج در حلقه معیوب فساد اداری و اقتصادی فرو افتد ! امّا اینکه چرا و چگونه و تحت چه شرایطی ، فساد در نظام اداری مملکت واقع می شود و آن را به دوزخ سوزان مبدل می سازد و یا اینکه چه مکانیزمی برای ممانعت از عوارض کریه و عریان مفاسد اداری و اقتصادی وجود دارد ، البته نکته ایست که ذکر علمی و عینی آن هفتاد من مثنوی می شود! ناگفته پیداست که امروز با همه مشکلات موجود ، فساد و تباهی مهمترین آسیب و تهدید جمهوری اسلامی به شمار می آید که بی عنایت و بی مبالات بودن نسبت به آن آثار هنجارشکنانه دارد . هر چند آغاز فساد در نظام اداری کشور را می توان خیلی پیشتر از این ردیابی کرد امّا باید توجه داشت که یکی از اصلی ترین عوامل ، رشد پیدایش برخی نهادهای خاص کشور است این نهادها در دولت نهم و دهم بر اثر شکل گیری و رشد سرمایه داری خویشاوند مالی ، صاحب سرمایه های بسیار بزرگی شده اند .

منشای اصلی تغذیه ثروت های نامشروع شکل گرفته همین درآمد های نفتی ۷۰۰ میلیارد دلاری است که به اشکال مختلف وارد بانک های خصوصی شده است . این نیروهای رانتی از منابع بانک های دولتی وام گرفته و با آن بانک خصوصی تاسیس کرده اند رقم ۸۰ هزار میلیارد تومانی که امروز جز دیون معوّقه بانک ها است خود بهترین شاخص برای روایت عمق فساد در این مقطع از زمان است. بر اساس اعلام رسمی رییس جمهوری ، ۲۲ میلیارد دلار ارز در اوایل سال۹۰ تا اواسط سال۹۱ از کشور با هدف برقراری توازن در بازار ارز از کشور خارج شده و به ترکیه ،دبی و قطر رفته تا پس از تبدیل آن به ریال به ایران برگردد ولی هیچگاه چنین نقدینگی کلانی به ایران باز نگشته است ! کدام نهاد و مرجع قانونی پاسخگو و پیگیر این قبیل از ماجراهاست ؟

امروزه روز در پروسه و پروژه ملی اقتصاد مقاومتی ، مسئله سیاست گذاری اقتصادی برای ما مسئله مرگ و زندگی ست . در نزد عالم و عامی این مسئله به هیچ وجه شوخی بردار نیست تا وضع معیشت سامان نیابد و تا نظام اداری شایان نگردد و تب و تاب ها فرو ننشیند هرگونه وعظ دینی و فراتر از آن کار فرهنگی ، تیر در تاریکی افکندن و سخن در هوا پراکندن است! بر مبنای ایستارهای دینی فقر، احتضار فضیلت است و شکم گرسنه به ایمان نمی گراید . پرپیداست که جامعه ما شکاف طبقاتی دارد و کثیری از مردم در آتش فقر می سوزند در واقع در کنار قلّه های ثروت ، درّه های فقر وجود دارد. امروز در بازار ایران در کنار خرابه مسکینان و زاغه نشینان ، امکاناتی چون خودروهای چند میلیارد تومانی و کاخ هایی با دستگیره های طلا داد و ستد می شود! وطبعاً این ماجرا جامعه امروز ایران را دچار نوعی روان پریشی اخلاقی و فرهنگی نموده است. هم اکنون در استان و شهرستان ما بعضاً افراد صاحب منصبی وجود دارند که در غالب مسئولیت های انتصابی و انتخابی و در پناه شعارهای فریبنده ! به ثروت های نجومی دست یافته اند ! فرض عین و عین فرض است که ردّّ پای امکانات و ثروت های بی شماری( که به مَدَدِ قدرت و ثروت) این دم جنبانک های فرصت طلب ، به جیب ریخته اند ، گرفته شود ، تا همه دریابند این سرمایه های بادآورده از کجاآمده است ؟ باید با اتکا به اهرم های قانونی و مردمی مسئولیت های انقلاب و نظام ، از این خائنین به اقتصاد مملکت ، ستانده و اموال و املاکِ نامشروعِ پنهان آنان ، به بیت المال بازگردانده شود .مایه تعجب و بلکه تاسّف است که در سپهر نظام معیوب اداری و اقتصاد رانتی و غیر شفاف ( با عنایت به نظر مرکز بین المللی شفافیت اقتصادی ) ایران به لحاظ فساد اقتصادی اداری در جایگاه ۱۴۴ از میان ۱۷۷ کشور قرار دارد ! اگر این آمار وثیق و درست باشد دیگر جای هیچ درنگ و ملاحظه ای نیست. باید سینه ای چاک کرد و تدبیری اندیشید و در چارچوب هشدار دیده گشای رهبری ، هشیارانه و قاطعانه ، دست به کاری زد تا قصه سرآید . این تنها راه نجات مملکت از بزنگاه های مهلک موجود است . پس سخن کوتاه باید والسلام

دکتر سید حجت مهدوی سعیدی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share