در همایش یکصدمین سال نهضت جنگل عنوان شد

هنوز ۸۰ درصد اسناد نهضت جنگل رونمایی نشده‌اند+تصویر یادمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با نود و چهارمین سالروز شهادت میرزاکوچک خان جنگلی، از یادمان محله سیاه درویشان شهرستان صومعه سرا به عنوان قدمگاه سردارجنگل رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس ,همزمان با نود و چهارمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی، از یادمان محله سیاه درویشان شهرستان صومعه سرا به عنوان قدمگاه سردارجنگل رونمایی شد.

81411115-6116928حجت‌الاسلام مصطفی حائری فومنی عصر امروز در همایش یکصدمین سال نهضت جنگل در این شهرستان با گرامیداشت یاد و خاطره روحانی شهید میرزا کوچک، اظهار کرد: ۱۰۰ سال از حادثه مهمی که در روستای سیاه‌ درویشان صومعه‌سرا رخ داده است، می‌گذرد.

وی افزود: افرادی که از سنین بالایی برخوردار هستند می‌توانند حوادثی که در آن دوران بر جامعه ایرانی رخ داده را تشریح کنند در غیر این صورت باید به تاریخ مراجعه شود.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور نظارتی با اشاره به اینکه در مدت ۱۰۰ سال اسناد به طور کامل رونمایی نشده است، تصریح کرد : به همین دلیل محققان نتوانستند آنچه را که بر نهضت جنگل گذشته به صفحه تاریخ تدوین کنند.

وی اسناد موجود و رونمایی شده مورد مطالعه را تنها ۲۰ درصد ذکر کرد و یادآور شد: هنوز ۸۰ درصد اسناد نهضت جنگل رونمایی نشده‌اند و بسیاری از آنها در کشورهای همجوار ما قرار دارند.

حائری فومنی ادامه داد: امیدواریم این اسناد با همکاری کسانی که به دنبال تدوین حقایق تاریخ و بیان آن برای نسل‌های آینده هستند به کشور بازگردانده شود و مورد مطالعه محققان قرار گیرد. وی با بیان اینکه باید بنیاد میرزا راه‌اندازی شود، افزود: باید اسنادهای موجود در دنیا درباره نهضت جنگل جمع‌آوری و رونمایی شود و زمینه تحقیق و پژوهش برای مورخان و تاریخ شناسان فراهم آید.

دبیر کل همایش بازشناسی نهضت جنگل، بخشی از اسناد و مدارک مربوط به میرزا کوچک خان و نهضت جنگل را به زبان روسی دانست که در آسیای میانه وجود دارد.

وی روستای سیاه‌درویشان را یک مرکز برای رونمایی و برگی از تاریخ خواند و گفت: این روستا نقطه هسته اولیه تشکیل نهضت جنگل است.

حائری‌فومنی یادآور شد: میرزا کوچک خان جنگلی به همراه دکتر حشمت و پنج تن دیگر از اعضای اصلی نهضت در این مکان با هم پیمان بسته و بیعت کرده و قیام و حرکت خود را آغاز کردند.

وی به شرایط به وجود آمده از طرف استبداد داخلی برای مردم و جامعه در آن دوران اشاره کرد و افزود: شرایط به گونه‌ای بوده که مردم خسته بودند و زمینه اشغال ایران توسط دشمنان فراهم شده بود.

دبیر کل همایش بازشناسی نهضت جنگل با بیان اینکه شمال ایران توسط روسیه و جنوب آن توسط انگلیس تصرف شده بود، خاطرنشان کرد: هدف میرزا از قیام نجات ایران از اشغال دشمن و استبداد داخلی و خارجی بوده است.

وی افزود: میرزا و یارانش می‌خواستند ایرانی آباد و آزاد داشته و به همین منظور در مقابل دشمنان داخلی و خارجی قیام کرده و به این دلیل بود که انگلیس و روسیه به او پیشنهاد دادند اگر به آنها پناه ببرد با او کاری نخواهند داشت اما میرزا این ذلت را قبول نکرد.

حائری‌فومنی با اشاره به خیانت برخی از یاران میرزا کوچک، تصریح کرد: میرزا به خاطر این موارد بود که به جنگل و کوه‌های شمال پناهنده شد و بر اثر سرما جان خود را از دست داد و به شهادت رسید.

وی خاطرنشان کرد: میرزا با این عمل خود به مردم ایران درس مقاومت و ایستادگی در مقابل استبداد داخلی و خارجی را داد تا ایرانی آباد و آزاد و سرافراز داشته باشیم.

به گزارش دیارمیرزا همزمان با نود و چهارمین سالروز شهادت میرزاکوچک ، از یادمان محله سیاه درویشان شهرستان صومعه سرا به عنوان قدمگاه سردارجنگل رونمایی شد.

article
81411115-6116929
/ایرنا

Share