مدیرکل میراث فرهنگی گلان خبرداد

همایش باستان شناسی تالش و رضوانشهر برگزار می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رضا علیزاده از برگزاری نخستین همایش باستان شناسی تالش و رضوانشهر در اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با هفته میراث فرهنگی به میزبانی رضوانشهر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از برگزاری نخستین همایش باستان شناسی تالش و رضوانشهر در اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با هفته میراث فرهنگی به میزبانی رضوانشهر خبر داد.

reza alizade (1)رضا علیزاده در جلسه هماهنگی و تمهید مقدمات همایش باستان شناسی مناطق غرب گیلان در رضوانشهر بیان کرد: این همایش به میزبانی رضوانشهر می تواند حوزه مناسبات فرهنگی ایران با کشور های همسایه را گسترش دهد.

وی با اشاره به جغرافیای فرهنگی کشور پهناور ایران اسلامی گفت: دایره نفوذ جغرافیای فرهنگی رضوانشهر و تالش در مناطق غرب گیلان در سطح بسیار بالایی قرار دارد و دارای ارزش می باشد که کاوشهای متعدد باستان شناسی بخشی از دست یافته های تمدن قوم تالش را به رخ می کشد.

علیزاده افزود: قصد ما از برگزاری این همایش رسیدن به ریشه های عمیق فرهنگی و هویت گمشده غنی تاریخی است که ارائه مقالات متعدد به آشکار سازی زوایای پنهان این تاریخ غنی و ناشناخته های مواهب خدادادی این منطقه کمک می کند.

وی در ادامه با قدردانی از فرماندار و اعضای ستاد اجرایی سفرهای نوروزی این شهرستان به جهت ارائه خدمات بسیار ارزنده به میهمانان گفت: تأثیر این خدمات موجب رضایتمندی مردم شده و از این رو برگزاری جشنواره های متعدد نیز توانمندی فرهنگی این شهرستان را نشان می دهد.

علیزاده با اشاره به آداب و رسوم مردم رضوانشهر در برپایی مناسبت های مختلف افزود: رضوانشهر همواره در اعیاد و سوگواری هایی که برای ائمه اطهار(ع) برگزار می کند در سطح استان گیلان از درخشش بالایی برخوردار است.

فرماندار رضوانشهر نیز در این نشست افزود: این همایش در سطح ملی با هدف معرفی آثار تاریخی و باستانی بر جای مانده از گذشته دور در این شهرستان برگزار می شود.

‘حمیدرضا امام پناهی’ با برشمردن پیشینه تاریخی منطقه تالش دولاب (نام قدیمی رضوانشهر) بیان کرد: آثار تاریخی شناسایی شده در این منطقه ناشی از برخورداری این دیار از مردمانی با فرهنگ و متمدن است که مهمترین هویت میراثی مردمان این مناطق محسوب می شود.

وی گفت: کشور ایران با تمدن هفت هزار ساله ثابت کرده که در سطح دنیا یک کشوری دارای ریشه های تاریخی ارزشمند است که حفظ و نگهداری این امتیاز امروز بر عهده ما نهاده شده و برگزاری جشنواره های بومی و محلی در راستای همین امر مهم می باشد.

امام پناهی افزود: شهرستان رضوانشهر اکنون در سطح کشور با جشنواره های بومی و محلی شناخته می شود که دارای مردمانی با فرهنگ غنی و متمدن است.

وی بیان کرد: برگزاری جشنواره های بومی و محلی و همایش هایی از این دست با هدف جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار امروز در دستور کار ما قرار گرفته و وجود آثار قدیمی همچون مسجد قدیمی اسپیه مزگت، پل خشتی پونل و غیره نشان از فرهنگ کهن و بالنده این مناطق دارد.

رییس مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی گیلان نیز در ادامه این نشست گفت: رضوانشهر از جمله شهرستان هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۰ عملیات کاوشگری های باستان شناسی در آن آغاز شد که مسجد اسپیه مزگت بعنوان قدیمی ترین بنای گیلان در این شهرستان واقع شده است.

‘ولی جهانی’ افزود: با بازسازی های انجام شده در پیرامون و فضای اصلی بنای اسپیه مزگت توانستیم این بنای تاریخی و کهن را در فهرست بناهای میراث فرهنگی کشور ثبت کنیم و از طرفی وجود پل خشتی بر روی رودخانه شفارود نیز از دیگر آثار تاریخی این شهرستان است.

وی با اشاره به تعیین کمیته علمی این همایش گفت: تا کنون با توجه به فراخوان های انجام شده بیش از ۵۰ مقاله علمی متعدد در این زمینه دریافت شده است که همین امر نشان از عزم جدی ما و علاقه مندی دوستداران میراث کهن کشور دارد.

شهرستان رضوانشهر در غرب مرکز استان گیلان واقع شده است که در گذشته های دور بنام تالش دولاب معروف بود.

کاوش های علمی صورت گرفته از سوی میراث فرهنگی طی سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳ در مناطق مختلف رضوانشهر منجر به کشف حدود ۳۰۰ قلم اشیای تاریخی و فرهنگی گردید که بدلیل نبود موزه در این شهرستان،هم اکنون این اشیا در موزه رشت نگهداری می شود.

/ایرنا

Share