استاندار گیلان در همایش علمی بازشناسی نقش نهضت جنگل

نگرانی میرزا تنها استعمار و استبداد نبود بلکه دغدغه‌ی بزرگ او مبارزه با جهل مردم نسبت به حقوق خود بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان گفت : میرزا فقط با استعمار و استبداد داخلی مبارزه نمی‌کرد بلکه دغدغه‌ی بزرگ او مبارزه با جهل مردم نسبت به حقوق خود بود.

استاندار گیلان در همایش علمی بازشناسی نقش نهضت جنگل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان در همایش علمی بازشناسی نقش نهضت جنگل در تحولات فکری و اجتماعی ایران با اشاره به اینکه قیام میرزا مبتنی بر عدالتخواهی اسلامی بوده است گفت : میرزا فقط با استعمار و استبداد داخلی مبارزه نمی‌کرد بلکه دغدغه‌ی بزرگ او مبارزه با جهل مردم نسبت به حقوق خود بود.

استاندار گیلان در همایش علمی بازشناسی نقش نهضت جنگلدر ابتدای این همایش که با حضور دستیار ویژه‌ی رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و با قرائت پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری آن با بیان اینکه گیلان از سرمایه‌های غنی فرهنگی و تاریخی برخوردار است که میرزا کوچک یکی از ستارگان درخشان تاریخ این دیار است گفت : شناخت ابعاد اخلاقی، اجتماعی و مبارزات ضد استعماری و استبدادی او می‌تواند به عنوان الگویی برای گیلان و ایران و سایر ملت‌های آزادیخواه و عدالت جو قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بی تردید نهضت جنگل در گیلان از مهم‌ترین وقایع تاریخ ایران در آغاز قرن حاضر است خاطر نشان کرد : بررسی جنبش نهضت جنگل در گیلان به ویژه سلوک فکری و علمی رهبر آن میرزاکوچک از این جنبه دارای اهمیت است که این نهضت در یکی از خطیرترین برهه‌های تاریخ معاصر ایران شکل گرفت.
نماینده‌ی عالی دولت در گیلان افزود : میرزا باتوجه به فشارهای طاقت سوزی که از طرف دول استعماری و استبداد داخلی بر آن وارد شد توانست مردانه تاب بیاورد و از مسیر اصلی خویش و ارزشهای دینی خود منحرف نشود و هم چون مقتدای راستین خود امام حسین (ع) تکیه بر حق کرد و با یارانی قلیل در مقابل دشمنان کثیر که از هر طرف بر او و سرزمینش هجوم آورده بودند ایستاد و سرانجام در آستانه‌ی عشق سرباخت.
وی افزود : در مطالعه و بررسی مشی فکری میرزا دریافتم که نگرانی او فقط از استعمار و نفوذ بیگانه و وجود استبداد داخلی در کشور نبود بلکه دغدغه‌ی بزرگ او جهل و عدم آگاهی مردم نسبت به حقوق خود بود.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای تشکیل دبیرخانه کنگره‌ی میرزا تمام کمک و همت را در استان به خرج خواهد داد افزود : بررسی و تحلیل قیام جنگل و پی‌بردن به نقاط قوت و کاستی‌های آن می‌تواند در نگاه ما به آینده مفید و مؤثر باشد.
دکتر نجفی با اشاره به هنر میرزا در جذب افراد از طبقات مختلف جامعه و بکارگیری آنها و تشکیلات این سازماندهی افزود : باید مراکز تحقیقاتی برای بررسی تاریخ گیلان و رویدادهای این خطه جهت آگاه ساختن مردم و جوانان و گردآوری اسناد و گزارش‌های تاریخ شفاهی اقدام کنند.

وی افزود : شناسایی خانه‌های سرداران جنگل و مراکز رهبری قیام و احیاء آن با کاربری گردشگری و موزه‌ای، تدوین مجموعه‌ای از زندگی و شرح حال مبارزان نهضت جنگل، ساخت تندیس قهرمانان این نهضت و نصب آنها در زادگاهشان و نامگذاری معابر و خیابان‌ها از اقدامات دیگری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار گیلان همچنین شناسایی مقر جنگلی‌ها در سطح استان و درج روز آغاز جنبش جنگل در تقویم با هدف پاسداشت این قیام تاریخی مؤثر عنوان کرد و گفت : امیدوارم که با برپایی این همایش فصل تازه‌ای در آسیب شناسی نهضت جنگل گشوده شود و پژوهش‌گران تاریخی و اجتماعی با دستیابی به اسناد و مدارک و تحلیل و تفسیر داده‌ها به آنچه شایسته این قیام برگرفته از ذات عدالت خواهی اسلامی است بپردازند.

Share