در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت

نمایش دو فیلم کلاسیک از سینمای ایران در رشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فیلم های «مسافر» ساخته عباس کیارستمی و «اون شب که بارون اومد» ساخته کامران شیردل، روز جمعه در رشت اکران می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فیلم های «مسافر» ساخته عباس کیارستمی و «اون شب که بارون اومد» ساخته کامران شیردل، روز جمعه در رشت اکران می شوند.

رضا ثقتی ، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت ، ضمن اعلام این خبر گفت : نمایش این فیلم ها به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت و با همکاری مرکز تخصصی سینمای دیجیتال ( نمایندگی گیلان ) و شهر کتاب رشت برگزار می گردد.221244_orig

وی افزود : مسافر نخستین فیلم بلند عباس کیارستمی در مقام کارگردان است که با تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان در سال ١٣۵٣ ساخته شده است و موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران در سال ۱۹۷۴ و جایزه تلویزیون ملی ایران در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران  ، در همان سال ، شده است.

ثقتی گفت : پیش از این فیلم، کیارستمی با ساخت تیتراژ فیلم هایی چون « قیصر » و « رضا موتوری » ، هر دو اثر مسعود کیمیایی ، و هم چنین دو فیلم کوتاه ، نشان از ظهور استعدادی در سینمای ایران را می داد و با این فیلم برای اول بار تحت عنوان کارگردانی صاحب سبک مشهور شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت گفت : حسن دارابی ، مسعود زندبگله  و پرگل آتش جامه از بازیگران این فیلم ۸۳ دقیقه ای هستند.

این مسوول اظهار کرد : نخستین وجه فیلم که به چشم می آید تفاوت های گسترده ساخت فیلم با اتمسفر فیلمفارسی ها همزمانش است. عدم استفاده از بازیگران حرفه ای ، صدا برداری سر صحنه و پرهیز از دوبله های پر از اغراق آن دوره و مهم تر از همه انتخاب سوژه ای خاص ، فیلم را پس از ٣۵ سال هم چنان تازه نگه داشته است.

ثقتی گفت : دیگر فیلم کلاسیکی که نمایش داده خواهد شد « اون شب که بارون اومد » ، مستندی به کارگردانی کامران شیردل است که در سال ۱۳۴۷ تهیه شد.

وی افزود : داستان این فیلم روایتی است از اتفاقی که مشابه حادثه دهقان فداکار در روستایی در شمال کشور ( گرگان ) اتفاق افتاده و تحلیلی است بر گزارش واقعیت و جنبه نسبی و اسطوره‌سازی از آن.

این مسوول تصریح کرد : این مستند که همچون یک کار پژوهشی مردم شناسانه ساخته شده است، با نگاهی طنزگونه نشان می دهد که چگونه چندین روایت مختلف درباره ی یک ماجرای ساده به وجود می آید و افراد بر اساس منافع خود در رابطه با آن به موضع گیری می پردازند.

وی گفت : این مستند به خاطر قدمتی که دارد (بیش از چهل سال)  نیز حائز اهمیت فراوان است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت در پایان خاطر نشان کرد : فیلم های « مسافر » ساخته عباس کیارستمی و « اون شب که بارون اومد » ساخته کامران شیردل ، جمعه ۷ آذر ماه ۹۳ ساعت پنج عصر در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت ، پذیرای علاقمندان به هنر سینما خواهد بود.

Share