نخستین کنگره شعر و ادب تالش برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هفته پژوهش نخستین کنگره شعر و ادب تالش در ۲۷ آذر۹۳ به وسیله موسسه تالش شناسی با همکاری فرمانداری رضوانشهر،شرکت چوکا و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رضوانشهر برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به مناسبت هفته پژوهش نخستین کنگره شعر و ادب تالش در ۲۷ آذر۹۳ به وسیله موسسه تالش شناسی با همکاری فرمانداری رضوانشهر،شرکت چوکا و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رضوانشهر برگزار گردید.

۱۰۸۴۶۳۴۶_۱۰۲۰۳۵۴۲۵۲۷۴۳۰۰۳۶_۶۱۲۴۳۵۵۶۱۶۷۱۹۰۹۶۰۴۷_nجایگاه شعر تالش در گستره ادبیات ملی ، نقد و بررسی شعر شاعران تالشی زبان ، نقش شعر و ادبیات تالش در فرایند توسعه فرهنگی ، بررسی مسئله زبان ادبی تالش ، بن مایه های اسلامی و انقلابی در شعرو ادب تالشی ، بررسی تطور تاریخی  تالشی و وزن و قالب آن ، شعر تالشی در مقایسه با شعر دیگر اقوام ایران ، شعر وپیوند های آن با زبان و فرهنگ عامه تالش ، محور های این هما یش برای نوشتن مقاله بود .

این همایش در چهارچوب یک مراسم افتتاحیه و سه نشست علمی برگزار شد . در هر نشست سه مقاله و سروده های تالشی و فارسی سه تا چهار شاعر ارایه گردید و در فواصل نشست ها نغمه ها سرود هایی به وسیله هنرمندانی چون صمد حبیبی و شفیع نوروزی اجرا گردید .

از دیگر برنامه های مهم و جالب توجه این همایش رونمایی از کتاب جدید الانتشار( تاریخ تالش ) تالیف علی عبدلی بود که به وسیله ناصر عاشوری نماینده مردم شفت و فومن و تنی چند از اساتید دانشگاههای گیلان ، با نمایش کلیپی از کوشش های ادبی این تات و تالش شناس نامور انجام گرفت.

ناصر عاشوری نماینده فومن و شفت ، امام پناهی فرماندار رضوانشهر و عاشورزاد معاون فرماندار سخنرانان برنامه افتتاحیه و محمود شکری نماینده مردم تالش بزرگ سخنران اختتامیه همایش شعرو ادب تالش بودند و هریک از این مسئولین در سخنان خود به اهمیت وضرورت پرداختن به  هنرو ادبیات بومی پرداخته و از هیئت مدیره موسسه فرهنگی و هنری تالش شناسی به پاس یک دهه تلاش مثبت و موثر درزمینه توسعه فرهنگی منطقه قومی تالش ، قدردانی نمودند .

در ابتدای برنامه افتتاحیه، علی عبدلی دبیر همایش شعرو ادب تالش با ارایه گزارشی کوتاه از فرایند برگزاری این همایش ، گفتند  : محققان موسسه تالش شناسی  با توجه به تاثیر و نفوذ عمیقی که شعر در جامع ایرانی دارد، بر این باورند که تقویت بنیه های ادبیات قومی،  در راستای توسعه فرهنگ ملی ست و عاملی موثر در تحکیم رشته های وفاق وهمگرایی و موجب  تامین رضایت روانشناختی در بین بخش های جامعه بزرگ ایران است .  بر اساس این باور طرح برگزاری همایش هایی  در زمینه شعر و ادب تالش را پیشنهاد دادند  و ما امروز شاهد برداشتن نخستین گام در امر اجرای آن طرح هستیم .

برای برداشتن این گام  جمعی ۳۰ نفره از اساتید دانشگاهها ، هنرمندان و نیروهای فنی و تخصصی متشکل در دو کمیته علمی و اجرایی ، از چند ماه پیش همکاری  خود را با دبیر خانه همایش  آغاز نموده و بدون هیچگونه چشمداشت مادی و حتی هزینه کردن از جیب خود ، صمیمانه تلاش کرده اند .

دبیر نخستین کنگره شعر و ادب تالش در ادامه افزودند : نخستین نمونه های شعر به زبان تالشی، از سده های هفتم و هشتم حجری – قمری برجای مانده است  . از غزلی در دیوان شمس مغربی تبریزی تا دوبیتی هایی از شیخ مهمان کشفی و شیخ صدرالدین کشفی ، شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله آن نمونه ها به شمار می آیند .

بنا به گفته علی عبدلی پس از آن زمان در فرایند سرودن شعر به زبان تالشی، یا وقفه ای بسیار طولانی رخ داده و یا آن فرایند ادامه داشته اما آثار پدید آمده در آن دوره از بین رفته و به دست ما نرسیده است . به این ترتیب مشخصا از اواخر قاجاریه  دوره جدید شعر تالشی به صورتی آرام و کم رنگ آغاز می شود  .

در این دوره شاعرانی مانند صدقى پونلى، میرزا فرهاد شهنازى و سید محمود شرفى به سرودن شعر تالشی تمایلی هرچند از سر تفنن نشان می دهند .

با وقوع برخی تحولات انقلابی در اوایل سده ۲۰ میلادی ، دقیقا  از سالهاى بعد از ۱۹۲۰ سرودن شعر تالشی به وسیله ى تالشان آنسوى مرز ادامه یافت  و در ایران  از سالهاى پس از۱۳۵۰ آن حرکت پى گرفته شد و با وقوع انقلاب اسلامی ناگهان به صورت نهضتی پویا در آمد و انبوهی از شاعران به سرودن شعر تالشی تمایل یافتند و پژوهش های مرتبط با زبان و فرهنگ و تاریخ تالش، اوجی چشمگیر یافت  .

این همایش که یک رویداد ادبی بزرگ و بی سابقه در منطقه تالش به شمار می آید، بدون هیچ حاشیه منفی ، برابر استانداردهای معمول برگزار گردید ، از ساعت نه بامداد آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه یافت و جالب اینکه هر ساعت بر شمارشرکت کنندگان در آن افزوده می شد .

در حاشیه همایش مذکور نمایشگاهی از صنایع دستی تالش و کتاب و مطبوعات و دیگر محصولات فرهنگی نیز دایر بود که با استقبال فراوانی روبرو شد .

از نکات قابل تامل غیبت بسیاری از مسئولین شهرستانی شهرستان رضوانشهر در این همایش بود.
شعرو-ادب-۲ شعروادب۱

Share