رقابت تنگاتنگ طالع ماسوله با ثابت قدم

نخبگان شهر رشت به نامزدهای شهرداری رشت نمره دادند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تیر ماه ۱۳۸۸ و بعد از سفر استانی رییس دولت وقت، محمود احمدی‌نژاد به گیلان بود که رشت به عنوان نهمین کلان‌شهر ایران معرفی شد. از آن روز به بعد چیزهای زیادی در رشت تغییر کرد، از سربرگ‌های شهرداری، بنرهای اطلاع‌رسانی‌، نشانه شهرداری، عوارض‌ ساختمانی، مالیات‌ها، تعداد اعضای شورای شهر و… اما آن‌چه تغییر نکرد، رفتار بازیگران این عرصه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تیر ماه ۱۳۸۸ و بعد از سفر استانی رییس دولت وقت، محمود احمدی‌نژاد به گیلان بود که رشت به عنوان نهمین کلان‌شهر ایران معرفی شد. از آن روز به بعد چیزهای زیادی در رشت تغییر کرد، از سربرگ‌های شهرداری، بنرهای اطلاع‌رسانی‌، نشانه شهرداری، عوارض‌ ساختمانی، مالیات‌ها، تعداد اعضای شورای شهر و… اما آن‌چه تغییر نکرد، رفتار بازیگران این عرصه بود. گویا شورای چهارم که زیر سایه سنگین شورای سوم و در فضای تردید و بی‌اعتمادی با نفراتی که سوابق و مشخصات قابل‌توجهی داشتند کار خود را آغاز کرد.اوایل آذر ۱۳۹۲ بود که پای محمدابراهیم خلیلی بعد از کش‌و‌قوس‌های بسیار به رشت باز شد تا شصت و سومین شهرداری باشد که کلید عمارت میدان شهرداری را تحویل می‌گیرد. مشکلات منتخب یازده عضو شورای چهارم کمی بعد از صدور حکمش از وزارت کشور آغاز شد و در نهایت با کش‌و‌قوس‌هایی بیشتر از زمان آمدنش، با ده رای مخالف در دهمین ماه حضورش در شهر باران، برکنار شد. شهر بارانی که حالا در رسانه‌های کشوری به عنوان کلان‌شهری با شهرداران فصلی شهرت پیدا کرده است.

 فرهیختگان گیلان در ادامه نوشت:این پیش‌زمینه در کنار حساسیت‌های عمومی مردم رشت و مسوولان دولتی و گروه‌های ذی‌نفوذ جامعه و نیز معطوف شدن توجه کشوری به مساله شهردار رشت، کار را برای شورای چهارم سخت و معادلات را برای تحلیل‌گران پیچیده کرده است. شورای چهارم در آزمون سختی قرار گرفته و هر اقدامش که با مذاق عده‌ای خوش نیاید با نهیب و نقد روبه‌رو می‌شود.  گویی ساکنان امروز خانه حاج‌میرزا خلیل‌آقا رفیع مامور سخت‌ترین انتخاب شهردار تاریخ رشت هستند. ماموریتی که البته ناممکن نیست.

 با هدف ارتقای گفتمان انتخاب شهردار و شفافیت و سلامت این فرآیند در کلان‌شهر رشت و حتی استان گیلان و در راستای انجام وظیفه به عنوان رسانه‌ای توسعه‌گرا و تحول‌خواه، در مقابل هرگونه اعمال و اقوال ناصواب و ناظر به منافع شخصی یا گروهی و حاکمیت دلالان سیاسی اقدام به جمع‌آوری نظرات صاحب‌نظران و فرهیختگان جامعه پیرامون شاخصه‌های مطلوب آنان در انتخاب شهردار نمود. این فرآیند به صورت پرسش‌نامه‌های تلفنی و مکاتبه اینترنتی و حضوری به صورت فردی از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ آذر‌ماه در اختیار پنجاه نفر شامل اساتید دانشگاه‌های دولتی، آزاد و علمی-کاربردی، مدیران دولتی و فعالین بخش خصوصی و فعالین سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مرتبط با مسایل شهری و همچنین اهالی رسانه، هنرمندان و ورزشکاران قرار گرفت. تلاش شد افراد پاسخ دهنده از طیف‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی انتخاب شوند؛ به نحوی که تا حد امکان نتیجه حاصله منعکس کننده نظرات عموم باشد. تنها با یک شرط که حضور در محدوده جغرافیایی شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان است. شهری که بی‌شک تاثیر‌گذاری‌هایی هم بر سایر شهرهای استان دارد و به همین میزان مناسبات و عوامل موثر خاصی بر فرآیند انتخاب شهردار در آن نقش دارند. ضمن اعلام این نکته که قطعا با توجه به قالب رسانه‌ای این اقدام و محدودیت‌های زمانی و مادی برای انجام نظرسنجی‌ با جامعه آماری گسترده‌تر و نیز اختلاف نظر تئوری و علمی با شاخص‌های تنظیمی، نظرسنجی ارایه شده را نمی‌توان کاملا قطعی و غیرقابل خدشه دانست، اما باور داریم که انجام چنین تحقیقاتی می‌تواند فارغ از فضای جانبدارانه و ناشی از ملاحظات خاص فردی و گروهی، و در فرآیندی متفاوت از نظرسازی‌های برخی رسانه‌های مجازی، به ارتفای فرهنگ و گفتمان انتخاب مدیران شهری کمکی هرچند کوچک نماید.

ده شاخص ذیل پس از تحقیق و مشورت با کارشناسان حوزه‌های مرتبط با نگاهی به آیین نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار مصوب سال ۱۳۷۷ هیات وزیران، توسط تحریریه فرهیختگان گیلان تنظیم و برای نمره دهی بر حسب اولویت از صفر (کمترین) تا پنج در اختیار پاسخ‌دهندگان قرار گرفت. همچنین امکان استفاده از اطلاعات و اظهارات افراد جهت انجام پژوهش‌هایی با اهداف جزئی‌تر نیز وجود دارد که به دلیل محدودیت‌های فضای رسانه قابل طرح نیست.
shahrdarrasht

Share