سام سکوتی

نان را از هر طرف که بخوانی نان است!؟

نان را از هر طرف که بخوانی نان است!؟ این روزها دیگر نان را از آن طرف که بخوانی بلای جان است تا نان، برخی از خانواده ها حتی در تأمین بهای نان هم به مشکل برخورد کرده‌اند و با افزایش ۳۰ درصدی قیمت آن، نان هم پا جای پای گوجه گذاشته است و سیر […]

نان را از هر طرف که بخوانی نان است!؟
sokotiاین روزها دیگر نان را از آن طرف که بخوانی بلای جان است تا نان، برخی از خانواده ها حتی در تأمین بهای نان هم به مشکل برخورد کرده‌اند و با افزایش ۳۰ درصدی قیمت آن، نان هم پا جای پای گوجه گذاشته است و سیر صعودی در سبد کالای خانوار در پیش گرفته است که خبر چندان خوشایندی برای مردم و دولت نیست!
بررسی علل و عوام موثر در تصمیم دولت چندان بر مردم روشن نیست اما اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم می توان گفت که دولت خیلی نگاه پوپولیستی به موضوع نداشته است و ترس از ریزش آرای حامیان دولت در انتخابات مجلس پیش رو در تصمیم گیری دولت دخالتی نداشته است و تصمیم سازان بر اساس پارامترهای موجود و ادله‌ای که بر روی میز پیش روی خود داشتند و همچنین ان شا الله با بحث های کارشناسی و یارشناسی به این تصمیم رسیده‌اند و نگاهی به آینده نزدیک داشته‌اند که چنین حکمی را صادر کرده‌اند.
اما فارغ از درستی یا نادرستی این تصمیم از نگاه کارشناسان و تیم اقتصادی دولت، بنده به عنوان یک شهروند از رئیس جمهور و کابینه تدبیر و امید انتظاری به مراتب ببشتر از این داشتم و این افزایش قیمت را بزرگترین اشتباه دولت می‌دانم و بر این باورم حتی اگر امروز دولت از این تصمیم خود برگشت کند، پیروزی بزرگی محسوب می شود.
در زمانیکه دولت سعی در تشویق مردم به انصراف از یارانه می‌کرد، نگارنده از آنجایی که از اعضای ستاد آقای دکتر روحانی بودم از دریافت یارانه انصراف دادم تا به دولت در پیشبرد اهداف متعالی خود کمک کرده باشم و انتظار داشتم دولت، یارانه انصرافی بنده و امثال بنده را برای کمک به افراد کم بضاعت جامعه مصرف کند نه در بوروکراسی های اداری. با طرح تحول سلامت که البته تا قسمت عمده ای از شاهکارهای دولت است که هزینه درمان را تا حد ممکن پایین آورده است اما بخش عمده ای از آن بودجه به جیب پزشکان می‌رود و خود دلیل دیگری بر شکاف طبقاتی و شغلی است که حتی خود پرسنل‌های وزارت بهداشت هم از این شکاف ناراضی هستند.
دولت بهتر است توان و انرژی بیشتری برای هل دادن چرخ زندگی مردم مصرف کند که با افزایش قیمت کالایی که قوت غالب مردم کشورمان است، جامعه را نسبت به دولت بدبین نکند و یارانه بنزین را کاهش دهد که حداقل منافع چندگانه دارد، جمعیت مبتلا به آن، کمتر و یا گرسنه نخواهند ماند، به محیط زیست کمتر آسیب می‌رسانیم، رگ های مردم از بنزین های … در امان خواهند بود و دلارهای کمتری بابت آن به بیگانگان پرداخت خواهیم کرد.
معمولا دولت های پوپولیستی تصمیمات هزینه آور و سخت را در دور دوم دولت اجرایی می کنند تا به رأی آوری خود در چهار ساله دوم خدشه ای وارد نکنند اما تدبیر گران بهتر است با یک تفاوت ساده در حرف نان (‌نان گران ن می شود) نان را بلای جان خود و ملت نکنند و از سفره فقرا دریغ نکنند.
اگر دولت قصد افزایش قیمت نان را داشت بهتر بود قبل از اجرایی کردن آن، تصمیمی برای حذف دهک های بالا می‌کرد و از در آمد حاصل از حذف آنها به اقشار آسیب پذیر، یارانه بیشتری پرداخت می‌کرد و نه اینکه قبل از تغییر در میزان یارانه دریافتی، مهم‌ترین بخش سفره‌های مردم را هدف بگیرد و تنها نان را با افزایش ۳۰ درصدی در سفره های مردم کمتر و یا بعضا در کوره‌های نانوایی ها کوچکتر کند.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share