راه‌حل تهران و مسكو براي دور زدن تحريم‌ها؛

معامله بزرگ اقتصادی با روسیه در راه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاهمزمان با انتشار خبر تمدید توافق‌ ژنو یک خبر دیگر نیز بر روی خروجی خبرگزاری‌های قرار گرفت. خبری که در آن ساعت بی‌دلیلی منتشر نشده بود.

IMG22014122258413963926به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همزمان با انتشار خبر تمدید توافق‌ ژنو یک خبر دیگر نیز بر روی خروجی خبرگزاری‌های قرار گرفت. خبری که در آن ساعت بی‌دلیلی منتشر نشده بود.
معمولا رسم بر این است که پس از گفت‌وگوهای تلفنی سران دو کشور خبر آن بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد، مگر در دو صورت. اول: زمانی که گفت‌وگوهای تلفنی سران دو کشور حالتی تشریفاتی داشته و یا برای رایزنی‌‌های معطوف به آینده باشد. دوم: زمانی که گفت‌وگوی تلفنی درجه اهمیت زیادی دارد. آنقدر که دست کمی از دیدار ندارد. خبر گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین از دسته دوم بود. خبری که رفته رفته اهمیت آن نمایان می شود. آنطور که وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام می‌کند، ایران و روسیه در آستانه نهایی شدن توافق‌نامه اقتصادی مهمی هستند. توافق‌نامه‌ای که آمریکا آن را «دورزدن تحریم‌ها» ارزیابی کرده است.
بلافاصله بعد از انتشار خبر تمدید توافق، ایرنا به نقل از روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کرد که همان شب حسن روحانی با رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو خواهد کرد. گفت‌وگویی که خروجی آن را می‌توانیم در این جملات روحانی نظاره کنیم. روحانی بعد از این گفت‌وگو اعلام کرد: «گسترش مبالادت اقتصادی ایران و روسیه بویژه در حوزه های نفتی و تجاری، به زودی سطح همکاری های فیمابین را به بالاترین حجم همکاری های منطقه ای ارتقا خواهد داد.»
این گفت‌وگو البته بی‌دلیل نبود. اگر اندکی به قبل باز گردیم، خواهیم دید که روحانی این رویه را برای از سال گذشته آغاز کرده است. زمانی که توافق نامه ژنو در حال امضا بود. همان زمان اخبار مربوط به مذاکره ایران و روسیه بر سر معامله نفت در برابر کالا منتشر شد. خبری که حتی واکنش واشنگتن را نیز درپی داشت. وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی در گروه ۱+۵ و از معاونان تاثیرگذار وزارتخارجه آمریکا، در همان تاریخ به میان نمایندگان کنگره رفت تا درباره گفت‌وگوهای ایران و غرب توضیحاتی را ارائه کند. او در آن جلسه به نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره که درباره این مساله سئوال کرده بودند گفته بود: «صراحتا بگویم، چنین اقدامی نقض تحریم‌ها به شمار می‌آید… و دستیابی به توافق جامع را دشوارتر می‌کند.» (فارس ۱۶ بهمن ۹۲)
روحانی یکبار دیگر نیز نشان داد که نظرش به روسیه بیش از آن چیزی که غرب به آن فکر می‌کند. جایی که بعد از سفر نیویورک که در مهرماه ٩٣ انجام شد و دستاورد مطلوبی برای وی نداشت، مستقیم به قزاقستان رفت تا در دیداری که ساعت‌ها به طول انجامید با پوتین گفت‌وگو کند. دیداری که از بار دیگر نیز از نظر ناظران بین‌المللی دور نماند.
در این شرایط است که الکسی اولیوکایف، وزیر اقتصاد روسیه یک هفته بعد از تمدید توافق‌نامه ایران و ۱+۵ به ایران سفر می‌کند. وزیر اقتصاد روسیه روز یک‌شنبه (۹ آذر) گفت، کشورش امیدوار است که بتواند معامله تأمین غلات و تجهیزات در برابر دریافت نفت ایران را به زودی نهایی کند.
به گفته او این معامله پایاپای میان ایران و روسیه فهرست بلندی از کالاها را دربرمی‌گیرد و محدود به غلات نخواهد بود.دیارمیرزا
رویترز دی ماه سال گذشته (٩٢) گزارش داده بود که مسکو و تهران مشغول مذاکره بر سر معامله‌ای پایاپای به ارزش ۲۰ میلیارد یورو هستند که در صورت توافق بر سر آن مسکو تا سقف روزانه ۵۰۰ هزار بشکه از نفت خام ایران را دریافت کرده و در مقابل تجهیزات و کالاهای تولید شده در این کشور را روانه ایران خواهد کرد.
به گفته وزیر اقتصاد روسیه مذاکراتی میان مقامات مسکو و تهران در جریان است که بر اساس آن روسیه در برابر دریافت نفت٬ تجهیزات مرتبط با صنایع نفت و گاز٬ ماشین‌های کشاورزی٬ خودرو٬ هواپیما٬‌ ژنراتورهای الکتریکی و بسیاری کالاهای دیگر را در اختیار ایران قرار خواهد داد.
نعمت‌زاده وزیر صنعت و تجارت ایران نیز در این دیدار از سرعت عمل در «حذف موانع» سخن گفته بود: «برای تسهیل روابط تجاری و اقتصادی، مقامات دو کشور مصمم هستند، موانع پیش رو را به سرعت حذف کنند.»دیارمیرزا
الکسی اولیوکایف، همچنین «اسنادی که امضاء شد» را «برای تسهیل تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور» دارای «اهمیت زیاد» توصیف کرد.
همچین می‌توان به گفته‌های وزیر اقتصاد ایران در دیدار با اولیوکایف اشاره کرد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه سطح مبادلات دو کشور خیلی محدود بوده و متناسب روابط سیاسی دو کشور نیست، حجم این مبادلات را حدود یک میلیارد دلار در سال ذکر کرد که به گفته وی به سادگی و ظرف یک مدت کوتاه می تواند به طور چشمگیری افزایش یابد.
به این ترتیب می‌توان گفت که روحانی در حال برقراری رابطه موازنه مثبت میان شرق غرب است. از یک سو مذاکراتش را امیدوارانه با غرب ادامه می‌دهد و از سوی دیگر با بالابردن حجم مبادات با روسیه ظرف مدت زمان کوتاه، که وزیر اقتصاد آن را به بیش از ده برابر ارزش فعلی تخمین زده است، نگاهش را به شرق و قدرت‌هایی چون چین و روسیه معطوف می‌کند. نگاهی که بدون شک مورد پسند غرب و به ویژه آمریکا نخواهد بود. احتمال فراوانی می‌رود که آمریکا دراین‌باره و با بهانه دور زدن تحریم‌ها ایران و روسیه را متهم کند.
/مثلث

Share