رئیس مرکز بازشناسی نهضت جنگل

مظلوم ترین سردار گیلانی در دیار خود غریب است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز بازشناسی نهضت جنگل از میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان مظلوم ترین سردار گیلانی یاد کرد که حتی امروز نیز در دیار خود غریب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز بازشناسی نهضت جنگل از میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان مظلوم ترین سردار گیلانی یاد کرد که حتی امروز نیز در دیار خود غریب است.715570

محمدحسن اصغرنیا عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت نود و چهارمین سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد، افزود: یونس انقلاب به عنوان فردی با بصیرت و ولایتمدار در زمان خود بوده که از کیان ایران دفاع کرد تا آنکه جان شیرینش را نثار استقلال و آزادی وطن کرد.

وی اظهار داشت: باوجود همه فداکاری های میرزا کوچک خان جنگلی و یاران باوفایش امروز نهضت جنگل آنچنان که شایسته است در کشور به ویژه گیلان در میان نسل جوان شناخته شده نیست و حق این سردار مظلوم به درستی ادا نشده است.

عضو مجمع توسعه گیلان ادامه داد: هم اکنون که مراسم بزرگداشت این روحانی شهید در حال برگزاریست حتی یک نفر از مسئولان استانی در جمع دوستداران نهضت جنگل حضور نیافته اند که جای بسی تاسف بوده و نشان از مظلومیت و غربت یونس انقلاب دارد.

وی با بیان اینکه برای شناساندن نهضت جنگل باید در سطح کشور اقدام های موثری مانند برگزاری همایش های ملی در راستای شناخت بیش از پیش ابعاد شخصیتی میرزا و قیام او انجام شود، گفت: بر این اساس نسل کنونی جامعه می توانند الگوبرداری مناسبی از این روحانی شهید در بعد مذهبی و بومی داشته باشند.

عضو انجمن مفاخر فرهنگ، تاریخ و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نهضت جنگل حاوی درس هایی عمیق بوده که با شناساندن آن می توان بصیرت و ولایتمداری را بیشتر از گذشته در سطح جامعه نهادینه کرد تا با تحقق این مهم گام های بلندی در رشد روزافزون ایران اسلامی برداشته شود.

وی اظهارداشت: میرزا کوچک خان در سال ۱۲۵۷ شمسی در محله استادسرای رشت به دنیا آمد تا در سال ۱۲۹۳ در برابر تعرض روسیه و انگلیس و مستکبران و خائنان داخلی به پاخیزد، از مال، جان و ناموس مردم گیلان دفاع کند و نگذارد خاک وطن در اختیار بیگانگان قرار گیرد.

عضو بنیاد جهت ادامه داد: سردار مظلوم گیلان برای ایجاد زمینه حرکت اسلامی گروه فداکار، موحد و مخلصی را برای مبارزه مسلحانه در جنگل‌های سربه فلک کشیده استان سبز گیلان تشکیل داد.

میرزا میراث فرهنگی و هویت ایرانی را از تاراج دشمنان در امان نگه داشت

وی با اشاره به اینکه میرزا فردی زیرک، چابک، با جاذبه و دارای نفوذ کلام در میان جامعه بود، گفت: دشمنان اسلام و ایران که خطر نهضت جنگل و نفوذ میرزا را احساس کرده بودند تصمیم گرفتند تا از نفوذ و محبوبیت او در جامعه با اقدام هایی فرهنگی بکاهند.

رئیس مرکز بازشناسی نهضت جنگل افزود: بر این اساس بازخوانی و بازشناسی شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی و قیام او ضرورتی انکارناپذیر است بنابراین همزمان با یکصدمین سال آغاز نهضت جنگل، نقش میرزا و یاورانش را در تحولات فکری و اجتماعی تاریخ معاصر ایران باید شناخت و یاد آیت‌الله سید عبدالوهاب صالح ضیابری و آیت‌الله شیخ علی علم‌الهدی به عنوان اعضای عالیقدر هیئت اتحاد اسلام در نهضت جنگل را گرامی داشت.

وی به درس‌هایی که از یونس انقلاب می‌توان آموخت اشاره کرد و اظهار داشت: جاذبه در حد اعلی و دافعه در حداقل ضرورت بود و از این‌جهت که باید نیاز جامعه را شناخت، یاران و همراهان اسلام و ایران را افزایش داد و از دشمنان کاست، با شهید دکتر بهشتی شباهت بسیار دارد.

اصغرنیا ادامه داد: میرزا کوچک خان و یارانش در ۱۰۰ سال پیش از پایگاه عبادت حق به ستیز با دشمنان خلق برخاستند و صفیر گلوله را برای نابودی ظلم و بی‌عدالتی به طنین الله‌اکبر درآمیختند تا برای زنده نگهداشتن اسلام، ایران و گیلان قیامی حسینی کنند و در این راه از همه چیز خود گذشتند تا در سایه مکتب محمدی برای وحدت ملی با فریاد الله‌اکبر در راستای رهایی عاشوراییان برای همیشه تاریخ در اهتزاز نگهداشته اند.

وی با تأکید بر اینکه میرزا با مظلومیت تاریخی خود در برابر حاکمان خائن داخلی و دشمنان خارجی از جمله روسیه و انگلستان ایستاد و راست قامت جاودانه تاریخ شد، گفت: میرزا کوچک خان جنگلی میراث فرهنگی و هویت ایرانی را از تاراج دشمنان در امان نگه داشت و با سر بریده خود مردانه ایستاد تا قامت ایرانی در برابر خائنان وطن فروش و دشمنان انگلیسی و روسی خم نشود./مهر

Share