صبح امروز در سالن کنفرانس معاونت برنامه ریزی

مشکلات صنعت فرش در استان گیلان با حضور مسئولان و فعالان این صنعت بررسی شد+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مهندس غلامعلی جعفرزاده بیان کرد: در سال ۹۴ با بحران فروش نفت مواجه هستیم باید تمام سعی خود را برای افزایش صادرات غیر نفتی در کشور انجام دهیم بنابراین مانند کشورهای چین و کره از صنایع خانگی آغاز بکنیم و بدون شک بهترین صنعت خانگی با احترام به سایر صنایع در استان گیلان صنعت فرش بافی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنعت فرش در استان گیلان صبح امروز در سالن کنفرانس معاونت برنامه ریزی استانداری گیلان برگزار شد.
معضلات صنعت فرش بافی در گیلان
در سال ۹۴ با بحران فروش نفت مواجه هستیم/اعلام آمادگی دو دستگاه باری ارائه تسهیلات به فرش بافان

در ابتدای این جلسه فعالان صنعت فرش استان به بیان مشکلات خود پرداختند و از معضل بیمه و تسهیلات به عنوان معضلات جدی این صنعت نام بردند:فعالان این صنعت با بیان اینکه متأسفانه سازمان صنعت و معدن و تجارت به همراه تأمین اجتماعی برای بازدید به دریب منازل بافندگان مراجعه و بدون اینکه فرصتی به آنها داده می شود بیمه آنان را قطع نموده است که این موضوع با افزایش حجم فعالیت از طریق تغییر نوع فعالیت از تابلو فرش به قالیچه و زرع و نیم می باشد.

 فعالان این صنعت در ادامه اظهار داشتند: بهره بانکی تسهیلات ارائه شده بابت سرمایه در گردش به میزان ۲۱ الی ۲۲% بدون تنفس لحاظ شده و با توجه به اینکه تسهیلات به صورت مرحله ای پرداخت می گردد،لذا در همان پرداخت اول اقساط به میزان کل تسهیلات در نظر گرفته می شود که این موضوع در حالی است که مراحل دوم و سوم تسهیلات را دریافت ننموده اند.

همچنین نوع قرارداد أخذ تسهیلات پشتیبان بصورت قرارداد استخدام انجام کار معین می باشد که این در حالی است که افراد تحت پوشش عضو اتحادیه هستند نه شاغل در اتحادیه و بیمه آنها نیز بصورت مستقل در نظر گرفته می شود.

فعالات صنعت فرش گیلان در این جلسه خواستار بخشودگی جرائم دیر کرد برای اتحادیه های فرش دست بافت شدند.همچنین بانکها همچنان برای ارائه تسهیلات تا ۱۰ میلیون تومان اعلام می دارند که می بایست ۲ نفر ضامن را معرفی نماییم.
آمادگی  ارائه تسهیلات به فرش بافان

علی محمدی مدیرکل کمیته امداد استان گیلان با بیان باید فرش بافی و دار قالی را باید در منزل آورد تا افراد بتوانند هم وقت بیشتری را برای فرش بافی بگذارند و هم بتوانند به کارهای درون منزل برسند اظهارداشت : آمادگی  ارائه ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به فرش بافان را داریم.

نماینده صندوق مهر امام رضا (ع) استان گیلان نیز در این نشست از آمادگی این صندوق را برای ارائه تسهیلات ۵ میلیارد تومانی در زمینه تولید فرش در استان گیلان اعلام کرد مشروط به این که مجوز های لازم باید پیش از آغاز سال جدید صادر شود.

وی در ادامه افزد: بازپرداخت این وام ۴ درصد می باشد که آن هم نیز کارمزد است نه سود.البته باید در این زمینه پشتیبان ها معرفی شوند تا به آنها وام ارائه شود نه به هر فرد به صورت مختص.
باید تمام تلاش خود را برای افزایش صادرات غیر نفتی انجام دهیم

در بخش دیگری از مراسم غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه ,بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در سال ۹۴ با بحران فروش نفت مواجه هستیم اضافه کرد: باید تمام تلاش خود را برای افزایش صادرات غیر نفتی در کشور انجام دهیم و همانند کشورهای چین و کره از توسعه صنعت را از صنایع خانگی آغاز کنیم و با احترام به سایر صنایع استان گیلان بدون شک بهترین صنعت خانگی صنعت فرش بافی است.

نماینده مردم رشت در مجلش شورای اسلامی در ادامه یکی از مشکلات در صنعت فرش بافی را بازار فروش فرش اعلام کرد.

وی در پایان با اعلام آمادگی خود را در زمینه از پیگیری مسائل ملی و استانی این صنعت بیان کرد.

محمد حسین اصغریان معاون برنامه ریزی استانداری گیلان در پایان این جلسه به جمع بندی موضوعات پرداخت و با بیان اینکه افرادی که در حوزه ی فرش فعال نیستند را باید از پوشش بیمه خارج کرد تصریح نمود:باید افرادی که در این زمینه فعال و تازه کار هستند تحت پوشش قرار دهیم و مشکلات بیمه ای سازماندهی می شود.

خبرنگار:صابر عاشری

IMG_0967 IMG_0969IMG_0980

    IMG_0955

IMG_0946

 

IMG_0947 خIMG_0959

Share