کمبود نقدینگی و مطالبات عقب مانده برخی از مشکلات قطعه سازان

مشکلات شرکتهای سازنده قطعات خودرو در گیلان بررسی شد+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اعضای انجمن قطعات خودرو استان گیلان ضمن معرفی اعضا و اهداف انجمن ، اهم مشکلات شرکتهای سازنده قطعات خودرو گیلان را برای دکتر نجاری و هیئت همراه تشریح کردند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست مشترک انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو گیلان با مدیرعامل بزرگترین شرکت تامین قطعات خودرو کشور برگزار شد.
Untitled67اعضای انجمن قطعات خودرو استان گیلان در این نشست ضمن معرفی اعضا و اهداف انجمن ، اهم مشکلات شرکتهای سازنده قطعات خودرو گیلان را برای دکتر نجاری و هیئت همراه تشریح کردند.
رییس انجمن با طرح این این موضوع که سازندگان استان گیلان جز اولین قطعه سازانی بودند که با ساپکو شروع به همکاری نموده و عمر این همکاری در حال حاضر به بیش از دو دهه می رسد افزود:هم اکنون قطعه سازان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.
وی با بیان اینکه مشکلات نقدینگی و طولانی بودن زمان پرداخت مطالبات از سوی خودرو ساز اکثر سازندگان این صنعت را در شرایط دشواری قرار داده است افزود: لذا کوتاه تر کردن زمان پرداخت مطالبات شرکتهای سازنده قطعات خودرو گیلان اولویت اول برای رفع این قبیل از مشکلات است.

علیجانی پور با بیان اینکه  واردات بی رویه قطعات خودرویی بدون کیفیت توسط بازرگانان تهدیدی جدی برای تولید کنندگان داخلی است اضافه کرد: با توجه به بهبود نسبی شرایط تحریم ها حجم واردات افزایش یافته و این مسئله می تواند تهدیدی جدی برای صنایع داخلی باشد .

وی با تاکید بر اینکه قوانین بایستی به نفع تولید کننده باشد تا بازرگان ، درخواست کرد که با توجه به نفوذ و ارتباطاتی که شرکت ساپکو و ایران خودرو با مقامات تصمیم گیرنده دارند،رایزنی های مقتضی را در رابطه با تصویب قوانین حمایت از تولید کنندگان داخلی به اجرا گذاشته شود.
در ادامه ی این جلسه اعضای انجمن تولید کننده قطعات خودروی استان گیلان اظهار کردند:علی رغم طولانی شدن دوره دریافت مطالبات از خودرو ساز ،افزایش نرخ ارز ،کاهش نرخ تولید خودرو و بحران کاهش تقاضا(بویژه در سالهای ۹۱و۹۲)تولید کنندگان قطعات توانسته اند شرکتهای تحت مدیریت خود را از طریق مدیریت بحران نه تنها فعال و زنده نگهدارند ، بلکه حتی در سال ۹۳ موفق به توسعه این صنعت شوند و از این رو حداقل انتظار اعضای انجمن افزایش درصد سهم خرید ساپکو از این شرکتها می باشد و همچنین خواستار تجدید نظر سیاست شرکت ساپکو در افزایش تعداد تامین کنندگان در یک قطعه خاص شدند.

در ادامه این نشست و باتوجه به درخواستهای اعضای هیات مدیره انجمن قطعات خودروی گیلان ، مدیر عامل ساپکو ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای انجمن در خصوص دوره پرداخت مطالبات گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی شرکت ساپکو، این شرکت در شرایط ویژه و خاص قول همکاری و پرداخت مطالبات زودتر از زمان مقرر را می تواند بدهد.

نجاری در ادامه افزود: با اشاره به این موضوع که درهفت ماهه اخیر سال ۹۳ با وجود تولید نزدیک به ۴۰۰هزار خودرو در ایران خودرو ، هیچکدام از این خودروها کسری قطعه نداشته و این شاخص تاکنون بی نظیر بوده است .سال گذشته حدود ۸۰هزار خودروی ناقص یا خودروی کف در ایران خودرو وجود داشته است.
وی در ادامه اظهار داشت: هدف گذاری ساپکو در ماههای آینده کاهش واردات قطعه و تکیه بر روی ساخت داخل می باشد که متعاقبا منجر به افزایش تقاضا و توسعه صنعت قطعه سازی در کشور و استان گیلان خواهد شد .

نجاری ادامه داد: تعداد ۲۰ واحد تامین کننده قطعات که در سالهای ۹۰،۹۱و۹۲ تولیدات آنها کاهش یافته و درآستانه تعطیلی قرار گرفته بودند درسال ۹۳ فعال شده اند.

مدیر عامل شرکت ساپکو از شرکتها خواست: با ارتقا کیفیت،بهبود عمق ساخت داخل و ارائه قیمتهای رقابتی و صادرات بقای خود را تضمین نمایند.

حسین نجاری در پایان اظهار داشت : بدلیل ریسک های موجود شرکت ساپکو مجبور به افزایش تعداد تامین کنندگان یک قطعه خاص می باشد ولی در عین حال متعهد به افزایش تیراژ دریافت از تولید کنندگان داخلی خواهند بود.

گفتنی است در جلسه انتخابات انجمن تخصصی همگن صنایع تولید کننده قطعات خودرو که با حضورمدیران ارشد شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو استان گیلان در تاریخ  ۲۹آبان ۹۳ برگزار شده بود مهندس شاهین علیجانی پور بعنوان رئیس هیات مدیره ,حسن پور نصیر بعنوان نائب رئیس ,  نبی پور بعنوان دبیر انجمن , امیر پور نصیر بعنوان خزانه دار و نجفی بعنوان عضو هیات مدیره انتخاب شدند.

Untitled Untitled1 Untitled2 Untitled4 Untitled6

Share