مشروح اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت محمد فرهادی وزیرپیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد. رای مثبت به فرهادی عبور از خط قرمز پیشین مجلس است/ فرهادی با مصداق های گذشته فتنه گر است علی مطهری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذر) مجلس شورای اسلامی و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت محمد فرهادی وزیرپیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

رای مثبت به فرهادی عبور از خط قرمز پیشین مجلس است/ فرهادی با مصداق های گذشته فتنه گر است

motahari4_origعلی مطهری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مخالفت با وی گفت: گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است از آن دفاع کنم و با منطق اکثریت مجلس در انتخاب وزیر علوم صحبت کنم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم با بیان اینکه فرهادی براساس معیار فتنه که  خط قرمز ما است، رد شده است، گفت: گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده است و لازم است از آن دفاع کنم و می‌خواهم با منطق اکثریت مجلس در انتخاب وزیر علوم صحبت کنم و حیثیت و از اعتبار مجلس دفاع کنم، چرا که اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می‌بیند.

مطهری گفت: مجلس در جریان استیضاح وزیر سابق علوم و رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی مهمترین معیار و ملاک خود را عدم همراهی با فتنه سال ۸۸ اعلام کرد و گفت که فتنه خط قرمز ما است و نامه‌نگاری و تحصن مبنی بر تظلم و دادخواهی با به معنی فتنه اعلام کرد و گفت ما به چنین کسی رأی اعتماد نمی‌دهیم.

وی افزود: نیلی احمدآبادی را به جرم امضای تظلم به ۸۸ استاد دانشگاه از مقام رهبری به خاطر حمله عده‌ای به دانشکده فنی دانشگاه تهران و ضرب و شتم بازداشت دانشجویان فتنه‌گر نامیدیم و به او رأی اعتماد ندادیم و دانش آشتیانی را به جرم امضای نامه انتقادی در جریان حوادث سال ۸۸ فتنه‌گر نامیدیم و هر چه گفت اطلاعی از آن نامه ندارم و اسم مرا بی‌خبر در لیست امضاکنندگان قرار دادند از او نپذیرفتیم و گفتیم الان دیر است و همان موقع باید تکذیب می‌کردید.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه دانش آشتیانی را به دلیل همکاری با حزب مشارکت ضد نظام دانستیم و گفتیم صلاحیت وزارت را ندارد، گفت: دکتر فرهادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است در حالی که در کارنامه سیاسی خود نامه‌ای را به همراه موسوی، کروبی و خاتمی و استاد دانشگاه و فعال سیاسی دیگر خطاب به مراجع تقلید در اعتراض به نحوه برخورد ماموران امنیتی و انتظامی با مردم معترض دارد.

مطهری بخشی از متن این نامه را که در مرداد ۸۸ در برخی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده و هنوز موجود است، را قرائت کرد و گفت: در این نامه نوشته شده که همزمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موج وسیعی از دستگیری‌ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیردولتی و شهروندانی که در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده در قبل و بعد از انتخابات صورت گرفت افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم به ادامه قرائت متن نامه امضا شده پرداخت و افزود: بازداشت‌های انفرادی و گروهی از اقشار مختلف اجتماعی از جمله اساتید دانشگاه‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران که بدون صدور مجوزهای قانونی صورت گرفته به همراه برخوردهای خشونت‌بار و استفاده از شیوه‌های بازجویی که یادآور دوران سیاه ستمشاهی است. به هیچ وجه زیبنده نظام و کشوری که داعیه قسط و عدل دارد نبوده و نخواهد بود و چهره ایران را در روح ایرانیان و انظار جهانیان تیره و تار کرد.

وی گفت: در جای دیگری از این نامه آمده است به واسطه اعمال شکنجه‌های مکرر درباره کسانی که زیر لوای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه می‌توان با سکوت در قبال این همه خشونت دادا از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم آقای فرهادی نیز به موجب این نامه فتنه‌گر است و اگر بگوید از محتوای نامه یا قرار دادن نامم در پای این نامه خبر نداشتم و من آن را تکذیب می‌کنم، مطابق رفتاری که با دو وزیر پیشنهادی قبلی شده این عذر پذیرفته نیست چون می‌گوییم چراهمان موقع تکذیب نکردید، دیگر دیر شده است و اکنون که نیاز به رأی مجلس دارید تکذیب می‌کنید.

مطهری با بیان اینکه فرهادی سابقه همکاری با حزب مشارکت را دارد، گفت: با منطق اکثریت مجلس در انتخاب وزیر علوم، فرهادی صلاحیت وزارت را ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اگر مجلس به فرهادی رأی اعتماد بدهد متهم به منطق دوگانه و یک بام و دو هوا می‌شود و مردم خواهند پرسید که آیا مجلس از خط قرمز خود عبور کرده و دیگر فتنه را خطر قرمز نمی‌داند یا همچنان فتنه را خط قرمز می‌داند اما دیگر اقداماتی مانند امضای اینگونه نامه‌ها را فتنه‌گری نمی‌داند و یا خدایی نکرده معامله‌ای در کار است که در این صورت مجلس از معیار و رویه قبلی خود عدول کرده است.

وی افزود: درست نیست مجلس اصولگرا احیاناً به خاطر قول‌هایی که برای انتصابات همکاران وزیر دریافت کرده است از اصول و مبانی خود عدول کند که در این صورت معلوم می‌شود درد مجلس فتنه نیست و این است که وزارت علوم باید تحت تسلط باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه با رأی اعتماد به فرهادی مجلس اصولگرایی به معامله متهم می‌شود افزود: مجلس نباید دچار تناقض در رفتار شود چرا که جایگاهش نزد مردم تنزل می‌یابد.

مطهری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی طبق ملاک مجلس فتنه‌گر است و نباید به او رأی بدهیم، گفت: به نمایندگان توصیه می‌کنم اگر راه خود را درست می‌دانید ثبات قدم خویش را حفظ کنید و به فرهادی رأی مخالف دهید تا فردی که به ایده‌آل مجلس نزدیک است سکان وزارت علوم را در دست بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: پزشک بودن دکتر فرهادی چندان با وزارت علوم سازگار نیست بلکه با وزارت بهداشت و درمان سازگارتر است اما این را توصیه می‌کنم برای حفظ منزلت مجلس به وزارت فرهادی رأی مخالف دهید.

گفتنی است دکتر لاریجانی رئیس مجلس در حین مخالفت مطهری با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: شما باید نقد وزیر را انجام بدهید و در نقد مجلس می‌توانید در نطق خود صحبت کنید.

فرهادی گزینه مناسب و معتدلی برای وزارت علوم است

rahbari-043_thumعضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قطعاً فرهادی مصداق بارز روش اعتدالی است و اگر بخواهیم کسی را به‌عنوان یک فرد معتدل معرفی کنیم، آن فرد محمد فرهادی است، گفت: قطعاً وی با برنامه‌های ارائه شده خود می‌تواند وزارت علوم را به سمت توسعه ببرد و در این جریان از نیروهای معتدل،‌ انقلابی و بسیجی استفاده کند.
محمدمهدی رهبری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موافقت با وی گفت: قطعاً فرهادی مصداق بارز روش اعتدالی است و اگر بخواهیم کسی را به‌عنوان یک فرد معتدل معرفی کنیم، آن فرد محمد فرهادی است. از طرف دیگر قطعاً وی با برنامه‌های ارائه شده خود می‌تواند وزارت علوم را به سمت توسعه ببرد و در این جریان از نیروهای معتدل،‌ انقلابی و بسیجی استفاده کند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس با دولت در جهت حفظ نظام در یک راستا است، تصریح کرد: قطعاً مجلس براساس فرمایشات معظم انقلاب از دولت حمایت می‌کند.

رهبری گفت: من حدود ۳۰ سال با فرهادی وزیر پیشنهادی علوم آشنایی دارم به طوری که وی از سال ۶۴ تا ۶۸ به‌عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود و ما در مجلس به وی رأی اعتماد دادیم. همچنین از سال ۷۶ تا ۷۹ به‌عنوان وزیر بهداشت معرفی شد.

وی ادامه داد: قطعاً مجلس به وزیری رأی اعتماد می‌دهد که از نظر اهلیت و امانتداری، صداقت، عدل و احسان شایسته باشد. همچنین وزیر پیشنهادی باید از تخصص و کارایی لازم برخوردار باشد. از این‌رو باید بگویم که فرهادی هر دو وجه و ویژگی را داراست.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه کشور هم‌اکنون در وضعیت فوق‌العاده‌ای است، گفت: به طور حتم باید مسئولان را کمک کنیم تا کارها را به خوبی انجام دهند. از طرف دیگر دولت در چند وقت اخیر وزرایی را به مجلس برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد کرد، اما نمایندگان نتوانستند به آن افراد مسئولیت بدهند.

رهبری تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون شاهدیم که دولت فردی را معرفی کرده که به نظر من در زمان رأی‌گیری بیش از ۲۰۰ رأی را کسب خواهد کرد. البته در این رابطه مخالفان وزیر پیشنهادی باید مخالفت‌های خود را بر یک اساسی مطرح کنند تا طرح موضوعات برخلاف واقع نباشد.

وی ادامه داد: مطهری امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی برخی مطالب را مطرح کرد که واقعیت نداشت، به طور مثال برخی موضوعات در مورد امضای نامه در فتنه ۸۸ مطرح شد که فرهادی در این رابطه گفته بود که من نامه را امضا نکردم و یک سایت چنین موضوعی را نوشته است همچنین وی اعلام کرد که در حزب مشارکت فعال نبوده، از این‌رو نباید مطالب خودمان را به دیگران تحمیل کنیم.

رهبری ادامه داد: هم‌اکنون وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری بدون وزیر است و یقیناً فرهادی با توجه به تجربه‌اش در وزارتخانه در سال‌های اول انقلاب می‌تواند بهترین فرد برای این حوزه باشد، زیرا ضمن شناخت کافی از موضوعات از لحاظ علمی در رشته دانشگاهی استاد تمام است و درباره مسائل دینی و شرعی هم فرد شایسته‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: فرهادی قبل از انقلاب هم از سال سوم دبیرستان به‌عنوان مقلد امام (ره) بود و بعد از آن هم در مشهد در گروه‌های اسلامی فعالیت می‌کرد. همچنین همواره در جهت انقلاب و ارزش‌ها حرکت می کرده است.

وی گفت: در زمان مسئولیت فرهادی در وزارت علوم، مسائل ضدانقلاب مانند فعالیت گروه‌های مارکسیستی و کمونیستی در دانشگاه‌ها وجود داشت و حز‌ب‌اللهی‌ها در غربت بودند که در آن زمان فرهادی در راستای ارزش‌های دینی و اعتقادی فعالیت می‌کرد. بعد از این موضوعات هم وی در دانشگاه تهران مسئولیت ریاست داشت./

وزیر علوم باید درد آموزش عالی و فارغ التحصیلان بیکار را بداند

79693_thumمخالف وزیر پیشنهاد علوم،‌تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید کسی را در مسند آموزش عالی قرار دهیم که درد کادرهای آموزشی را بداند نه درد اتاق عمل را افزود: درد اتاق عمل را دکتر هاشمی آگاه است درد امروز آموزش عالی مراکز رشد و پارک های فناوری و فارغ التحصیلان دانشگاه های پیام نور، سراسری و آزادی است که به اوج بیکاری رسیده و مشکلاتی را به بار آورده است.
علی محمد احمدی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مخالف فرهادی با بیان اینکه مجلس امروز پنجمین جلسه رأی اعتماد به یکی از وزرای مهم کابینه دولت یازدهم را دنبال می کند گفت: این جلسه و رأی اعتماد مربوطه به اساسی ترین،‌پایه ای ترین و مهمترین وزارتخانه کشور است.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  افزود:برخلاف تصور موجود مبنی بر اینکه قدرت نظامی می تواند ایجاد بازدارندگی کند باید دانست که آنچه می تواند فراتر از بازدارندگی عمل کند قدرت علم،‌ دانش و فناوری است

احمدی هم چنین تصریح کرد:اگر دغدغه مجلس در ۵ جلسه گذشته ارتقاء علمی و جایگاه اول علمی ایران در جهان اسلام و منطقه از نظر علمی است این دغدغه قابل احترام است و باید به آن توجه کرد بنابراین باید آنچه را که در چشم انداز بیست ساله برای نظام علمی کشور اتفاق افتاده با تلاش و برنامه ریزی تحقق یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ تردیدی برای تلاش در وفاق دولت و مجلس نداریم گفت:‌ اما این موضوع بدین معنا نباشد که واقعیت های موجود در کشور و نظام آموزشی را نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه باید کسی را در مسند آموزش عالی قرار دهیم که درد کادرهای آموزشی را بداند نه درد اتاق عمل را افزود: درد اتاق عمل را دکتر هاشمی آگاه است درد امروز آموزش عالی مراکز رشد و پارک های فناوری و فارغ التحصیلان دانشگاه های پیام نور، سراسری و آزادی است که به اوج بیکاری رسیده و مشکلاتی را به بار آورده است.

احمدی با بیان اینکه اگر قرار است گفتمان جمهوری اسلامی ایران گفتمان تمدن ساز باشد باید قدرت علمی کشور را ارتقاء دهیم افزود: دکتر فرهادی در دهه ۶۰ وزارت آموزش عالی را بر عهده داشت سوالی که دارم این است که آیا انتزاع وزارت علوم، از وزارت بهداشت اشتباه بود. اگر اشتباه نبود چرا نباید فردی را از جنس همین وزارتخانه در مصدر آن قرار دهیم؟

وی با بیان این که در جلسه امروز مخالفت با فرهادی، مطرح نیست بلکه مساله اصلی برنامه‌های آموزش عالی است گفت: در آغاز کابینه دولت یازدهم سن تعدادی از وزراء عامل این که مخالفت تلویحی مجلس با آنان بود اما گفته شد که این افراد تحرک بیشتری پیدا می‌کند تا مشکل جبران شود اما از آن چند نفر فقط یک نفر تحرک دارد. در وزارت علوم نیز وزیری می‌خواهیم که به دانشگاه‌ها رفت و آمد کرده و به آنها سر بزند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در پایان امیدوارم دکتر فرهادی با وفاق بین دولت و مجلس رأی اعتماد لازم را کسب کند.

وی با بیان اینکه ارتقاء علمی و کسب جایگاه اول منطقه‌ای ایران یک دغدغه‌ی قابل احترام است ادامه داد: کسی باید در مصدر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار بگیرد که به چشم انداز توسعه علمی کشور دید مناسبی داشته باشد. دکتر فرهادی از فرزندان انقلاب است، بنده به نمایندگی از ۳۰ هزار عضو هیات علمی دانشگاههای کشور و عضو کوچکی از این جامعه ارزشمند از رئیس جمهور می‌پرسم آیا این انتخاب حضرت عالی حل عملیاتی مساله یقه سفیدان بیکار که به جای آنکه نظام آموزش عالی آنها را تکنسین و کارآفرین خلق کند غیر از آن بوده است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به خیل بیکاران کشور اضافه کرده است؟

فرهادی منتصب به هیچ جریانی نیست

ghorbaniعضو کمیسیون بهداشت و درمان در موافقت با تصدی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: فرهادی منتصب به هیچ جریانی نیست.
در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، محمدحسین قربانی با بیان اینکه بعد از سه دهه پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحول در این وزارتخانه بودیم ادامه داد:‌رهبر انقلاب دانشگاه ها را در ترسیم نقشه راه کشور تأثیرگذار می داند خوشبختانه تا کنون در این مسیر خوب پیش رفتیم و باید این کار تا رسیدن به اهداف بالادستی از جمله سند چشم انداز ۲۰ ساله و طرح جامع علمی کشور ادامه یابد.

این نماینده با تأکید بر اینکه تمایل نمایندگان به تصدی فرهادی در وزارت علوم نشان از توانایی فرهادی دارد گفت: بسیاری از نمایندگانی که پیش از این مخالف وزرای پیشنهادی وزارت علوم بودند امروز در حمایت و پاسداری از فرهادی ثبت نام کردند.

قربانی ادامه داد:‌ وزیر علوم باید در زمینه فتنه ۴ محور را اصول خود قرار دهد اول فتنه را خط قرمز نظام بداند و درباره فتنه روشنگری کند همچنین فتنه سال ۸۸ را توطئه دشمنان بداند و هدف از فتنه گران را گمراه کردن مردم عنوان کند.

عضو فراکسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه بارها با فرهادی صحبت کرده است گفت:‌ فرهادی این اصول را قبول دارد و تأکید می کند فتنه خط قرمز نظام است او در زمان فتنه در ماجرای بیمارستان رسول و حضرت امام با تدبیر مدیریت خود را نشان داد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: فرهادی ۸ سال سابقه حضور در وزارتخانه ها را دارد چه کسی بهتر از او می تواند اداره وزارت علوم را بر عهده گیرد او ۴ سال وزارت آموزش و ۴ سال وزارت بهداشت را اداره و به خوبی مسائل دوران سیاسی وزارت آموزش و پرورش را مدیریت کرد در آن زمان من دانشجوی فعال سیاسی بودم و اقدامات او را رصد می کردم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به عملکرد فرهادی تأکید کرد: او با استاد تمامی گزینه مناسبی برای تصدی وزارت علوم است. باور دارم فرهادی منتصب به هیچ جریانی نیست.

عدم تعامل با مجلس یکی از ضعف‌های فرهادی است

47444_thumعضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از ضعف های فرهادی را عدم تعامل با مجلس خواند و تصریح کرد: زمانی که فرهادی ریاست سازمان هلال احمر را بر عهده داشت تنها یک بار در کمیسیون اجتماعی حضور پیدا کرد.
حمیدرضا مشهدی عباسی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمد فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برخی از دوستان وارد موضوع فتنه ۸۸ شدند که لازم است ملت شریف ایران یک نکته را بدانند؛ در زمان انتخاب شدن اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا سازمان سیا تحلیلی به اوباما تحویل می دهد که در بخشی از آن به موضوع ایران اشاره شده است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان سیا در این تحلیل درباره ایران به اوباما گفته بود که باید به نحوی طراحی و برنامه ریزی کند که در پایان ریاست جمهوری وی، آمریکا چالشی به نام ایران نداشته باشد. بعد از تحلیل سیا فتنه ۸۸ رخ می دهد که باید از آن به بی حوصلگی سیاسی و ندانم کاری سیاسی تعبیر کرد.

وی ادامه داد:‌سیا تحلیل می کند که هنوز فرصت ضربه به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی بحث جنگ را نیز مطرح کرده بود ولی نهایتا به این موضوع رسیده بود که نمی شود جنگ را پیگیری کرد؛ تحریم ها را مطرح کرد.

مشهدی عباسی تصریح کرد: فشارهای امروز و تحریم اثر فتنه است اما برخی تا بحث فتنه مطرح می شود، موضوع را سیاسی می دانند در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادی که مردم امروز تحمل می کنند، ناشی از بحث فتنه و نادانی برخی سیاستمداران است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: ما به تندروی اعتقاد نداریم؛ اگر من با یک اصلاح طلب بنشینم و به من بگویند شما با فتنه گران نشسته اید غلط است، ولی کسی که محرز است در این جریانات دخالت داشته و استادی که دانشجویان را تحریک کرده، چه لزومی دارد گردنشان را برافراشته کنند که می خواهند وزیر شوند.

وی گفت: کدام کشور اینگونه با افرادی که به دنبال براندازی نظام بودند تعامل می کند؛ عده ای از رفعت نظام سوء استفاده می کنند.

/خانه ملت

Share