محمدصادق قدرتی

مخابرات گیلان در مسیر توسعه

سالهاست خدمات مخابراتی، چه در سطح جهان و چه کشور بشدت دگرگون شده است. از این رو، شرکتهای مخابرات هر یک از استان‌ها، با توجه به توانمندی و شایستگی‌های مدیریتی و کارشناسی خود، سعی می کنند در این ماراتن بی انتها، از هم پیشی گیرند. با توجه به رشد گسترده صنعت مخابرات در جهان و […]

Sadegh1-218x250سالهاست خدمات مخابراتی، چه در سطح جهان و چه کشور بشدت دگرگون شده است. از این رو، شرکتهای مخابرات هر یک از استان‌ها، با توجه به توانمندی و شایستگی‌های مدیریتی و کارشناسی خود، سعی می کنند در این ماراتن بی انتها، از هم پیشی گیرند.
با توجه به رشد گسترده صنعت مخابرات در جهان و متعاقباً ایران، دیگر مقایسه بین وضعیت حال و پیش از انقلاب، نه تنها افسانه شده، بلکه حتی مقایسه وضعیت حال با دهه پیش در کشور نیز بلاموضوع شده است. زیرا نیازهای عمومی بجای سیم، بوق و سیم کارت، در حوزه‌های بسیار پیشرفته تری همچون: پهنای باند، سرعت انتقال، امنیت ارتباط، سطح دسترسی، نوع دسترسی و کیفیت دسترسی به شبکه جهانی و… تعریف می شود تا محصول آن در: اینترنت پرسرعت، دولت الکترونیک، ارتباطات موبایل به همراه اینترنت، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و … عرضه و استفاده گردد.
استان گیلان که می توان آن را مرطوب، متراکم اما با پراکندگی جمعیت توصیف کرد، به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور باید سال ها پیش:
– مجهز به رینگ کامل شبکه فیبر نوری می‌شد.
– کابل‌های خاکی و کاغذی آن به مرور کاهش می‌یافت.
– از تکنولوژی‌های بسیار مدرن روز برای تامین ارتباط مردم آن استفاده می‌شد.
– سوپیچ‌های متفرقه وگوناگون آن جمع آوری و با سوئیچ های قدرتمند یکپارچه جایگزین می شد.
– ترتیبی اتخاذ می‌شد تا لاوصولی مکالمات، صفر شده و احترام به حقوق معنوی مشتریان افزون می‌گشت.
و …
امروزه، این فناوری روز است که در حوزه ارتباطات، حرف اول و برتر را می‌زند، نه ماتریال و خط فیزیکی! سال ها پیش می باید زمین از کابل های مسی پر زوج و گران قیمت یا فضا از رادیوهای ارتباطی فرکانس بالا و آلوده کننده خالی می شد و با آن خداحافظی می کردیم و امروز نیز زمان آن رسیده است که مردم در سراسر استان با سهل الوصول‌ترین امکانات ارزان، با سراسر دنیا ارتباط صوتی و تصویری یا داده ای داشته باشند.
غلبه بر مشکلات و گسترش توانمندی ها در شرکت مخابرات گیلان، فردی را در راس مدیریتی خود می طلبد که با وجود علم به همه نارسائی‌ها، برای ارتقاء استان و بومش، شال همت بسته، بار محنت به دوش گرفته و در سیل بلایا و مشقات قضاوت‌های کمتر خاکستری و بیشتر سیاه و سفید، کشتی فرسوده و به گل نشسته مخابرات استان را ماهرانه ناخدائی ‌کند تا بلکه به مردمان فرهیخته این استان به طور شایسته ادای دین کرده باشد.
از زمانی که مهندس خضردوست، مدیریت عامل شرکت مخابرات استان گیلان را به عهده گرفته در حدود یکسال می گذرد. برای قضاوت در مورد عملکردش هنوز زمان لازم است، اما در همین مدت اندک نیز با عملکردی رو به رو شده ایم که ما را به آینده امیدوارتر می کند:
۱- تاسیس معاونت مهم تجاری تا شرکت مخابرات از یک ناظر خمود، به یک مجری و ناظر فعال و خدمت رسان تبدیل شود.
۲- ایجاد دفاتر متعدد فروش و خدمات مربوطه در تمام شهرستان های استان و حذف مراجعه عامه به مرکز استان.
۳- ایجاد یک فضای مدیریتی و اداری نسبتا فراجناحی و شایسته سالار همسو با دولت تدبیر و امید.
۴- پیگیری جدی و اجرای نسل سوم تلفن همراه در شهرهای مهم استان .
۵- بازنشستگی حدود ۲۵۰ نفر از پرسنلی که بعضا تا ۳۵ سال سابقه کار داشته و خسته و فرسوده شده بودند
۶- پرداخت مطالبات و پاداش همان همکاران بازنشسته، از طریق اخذ وام پر سود از مرکز
۷- ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۵۰ نفر از جوانان تحصیلکرده اما بیکار استان
۸- قطع منافع واسطه‌های زاید در حوزه IP

مهندس خضردوست باید بداند که انجام این حجم کار سنگین در مدت یکسال، توقع از او را بالا برده است به طوری که علاقمندان از او انتظار دارند با همت مضاعف، عملکرد اخیر شرکت مخابرات استان گیلان را به الگویی در سطح ملی تبدیل کند.
عملکرد یکسال اخیر خضردوست نشان داده است که این توقع از او، بی جا نیست، زیرا وی نشان داده که قادر است مسیر توسعه مخابرات استان را به صورت جهشی طی کند تا از این طریق، بسیاری از عقب ماندگی های به جا مانده از سالهای گذشته به سرعت جبران شود. مانند هر مدیری؛ اگر عملکردش همچنان با توسعه استان همسو باشد، در این راه تنها نخواهد بود و حمایت بسیاری کسان؛ حتی در خارج از شرکت مخابرات را هم با خود به همراه خواهد داشت.

مهندس محمدصادق قدرتی- دانش آموخته مهندسی مخابرات
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share