دومین نشست از سلسله نشست های پژوهشی ماسوله

فروش کالای خارجی در ماسوله،تهدیدی برای صنایع دستی منطق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علیزاده به صنایع دستی ماسوله اشاره کرد و گفت:آنچه که امروز بعنوان یک دغدغه در ماسوله قلمداد می شود،عرضه محصولات خارجی در این منطقه است که فروش محصولات خاص شهرک را با خلل مواجه می نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آنچه که امروز بعنوان یک دغدغه در ماسوله قلمداد می شود،عرضه محصولات خارجی در این منطقه است که فروش محصولات خاص شهرک را با خلل مواجه می نماید.
۱۷۹۹۵۱۵۰۱۲۰۹۹۲۴۵۲۱۷۴۰۱۸۹۸۸۱۰۷۱۹۴۷۰۱۱۰۲۸۴۵صبح امروز دومین نشست از سلسله نشست های پژوهشی ماسوله از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با همکاری پایگاه میراث فرهنگی ماسوله،سازمان نظام مهندسی گیلان و همچنین کمیته ملی موزه ها در شهرک تاریخی ماسوله برگزار شد. رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در این نشست با بیان اینکه حفظ و حراست از میراث کهن هر سرزمین باعث ماندگاری فرهنگ آن منطقه در تاریخ می شود،برگزاری نشست های هم اندیشی را راهکاری برای بررسی و بیان عقاید کاربردی توسط افراد متخصص پیرامون مسایل فرهنگی،گردشگری،مردم شناختی و همچنین پتاسنیل های موجود دانست.
وی اذعان داشت:در این گونه نشست ها می توان چشم انداز آینده شهرک تاریخی ماسوله را ترسیم کرد و با اقدامات موثر به تنویر افکار عمومی در خصوص این مکان ها پرداخت.
علیزاده با اشاره به این مطلب که ماسوله در طول تاریخ دستخوش تغییر ساختاری نشده،بیان داشت:برای حفظ این میراث ارزشمند باید اقدامات حراستی انجام داد؛به طوری که عناصر فرهنگی ،تاریخی و مردم شناختی حفظ شود.
این مسوول خاطرنشان کرد:هم اکنون نگاه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان بصورت ویژه بر ماسوله منعطف شده و مسایل مختلف از جمله مخاطرات زیست محیطی،معضلات فرهنگی و عوامل برهم زننده هویتی مردمان این دیار،با نگاه کارشناسانه بررسی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان جلوه های معماری،آیین ها و صنایع دستی شهرک ماسوله را نیازمند مطالعات بیشتر خواند و افزود:مردم شناسی در ماسوله باید به دقت تحلیل شود تا فرهنگ ها،آیین ها و دیدگاه هایشان مشخص گردد.
علیزاده به صنایع دستی ماسوله اشاره کرد و گفت:آنچه که امروز بعنوان یک دغدغه در ماسوله قلمداد می شود،عرضه محصولات خارجی در این منطقه است که فروش محصولات خاص شهرک را با خلل مواجه می نماید.
وی به تلاش معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در راستای رفع این معضل اشاره نمود.
این مسوول تصریح کرد:شورای راهبردی ماسوله با حضور افراد صاحب نظر و متخصص در حوزه های باستان شناسی،معماری،مردم شناسی و صنایع دستی تشکیل شده و سعی دارد ثبت جهانی ماسوله را تحقق بخشد.
علیزاده با بیان اینکه ماسوله یکی از محل های قابل اتکا و گردشگرپذیر گیلان است،اظهار داشت:نحوه میزبانی و ارائه خدمات موردنظر به گردشگران از دغدغه های شورای راهبردی ماسوله است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان مستندسازی ابعاد و زوایای مختلف ماسوله در قالب فیلم و عکس،ایجاد پایگاه میراث فرهنگی در این منطقه و همچنین برگزاری نشست های تعاملی را گامی در راستای معرفی این شهرک به جهانیان دانست و گفت:ثبت جهانی ماسوله از اهدافی است که اداره مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان برای تحقق آن با جدیت تلاش می کند.

Share