مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان

غلظت فلزات سنگین رودخانه زرجوب اندازه‌گیری و ارزیابی می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از نمونه‌برداری از ۳۰ ایستگاه رودخانه زرجوب رشت به منظور اندازه‌گیری و ارزیابی غلظت فلزات سنگین در این رودخانه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از نمونه‌برداری از ۳۰ ایستگاه رودخانه زرجوب رشت به منظور اندازه‌گیری و ارزیابی غلظت فلزات سنگین در این رودخانه خبر داد.

ZARJOBسیف‌الله آقابیگی با اشاره به وضعیت رودخانه زرجوب در این شهر اظهار کرد: رودخانه زرجوب به دلیل ورود انواع فاضلاب‌های شهری و صنعتی و همچنین زه‌آب‌های کشاورزی یکی از رودخانه‌های آلوده کشور است.

وی به تحقیق در آلودگی آب و رسوب کف و همچنین تاثیر آبیاری با آب برداشتی از پنج مقطع رودخانه در آب چاه بر روی تجمیع فلزات سنگین در دانه برنج و خاک آبیاری از رودخانه‌های رشت اشاره کرد و افزود: در ساحل غربی رودخانه سپیدرود روان‌آب‌های یک حوضه به مساحت ۱۵۰ کیلومتر مربع بیشتر توسط ۲ رودخانه گوهررود و زرجوب جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه روان‌آب رودخانه‌های گوهررود و زرجوب پس از عبور از محدوده شهر رشت در منطقه کماکل با پیوستن به همدیگر رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: رودخانه پیربازار با حرکت به طرف تالاب انزلی به دریای خزر می‌ریزد.

وی از نمونه‌برداری از ۳۰ ایستگاه رودخانه زرجوب رشت به منظور اندازه‌گیری و ارزیابی غلظت فلزات سنگین در این رودخانه خبر داد و عنوان کرد: انتخاب محل نمونه‌برداری طبق حضور منابع آلاینده، توزیع آن‌ها، امکانات و تجهیزات موجود و همچنین سهولت دسترسی به محل نمونه‌برداری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به بررسی تاثیر آبیاری با آب برداشت شده از مقاطع مختلف رودخانه زرجوب بر روی تجمع فلزات سنگین در دانه برنج خاطرنشان کرد: آزمایش گلدانی در قالب طرح تصادفی در سه تکرار در پنج سطح غرق‌آب دایمی، اشیاع، ظرفیت زراعی، ۸۰ درصد ظرفیت آبیاری و ۶۰ درصد ظرفیت زراعی بر روی برنج رقم خزر در خاک سیلتی رسی و در گلدان‌های پلاستیکی انجام شده است.

آقابیگی آبیاری را با آب برداشتی از پنج مقطع رودخانه و آب چاه عنوان کرد و گفت: پس از رسیدگی فیزیولوژیکی و برداشت محصول میزان تجمع فلزات سنگین در دانه و خاک گلدان با استفاده از دستگاه جذب اتمی تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه آنالیزهای آماری به منظور تعیین وضعیت آلودگی و مقایسه با استانداردها انجام شده است، یادآور شد: نتایج نشان داد آب و رسوب فلزات سرب، روی، مس و کادمیوم آلوده نیست.

وی ادامه داد: نتایج تحقیق نشان داد که منابع آب و رژیم آبیاری سبب آلودگی دانه برنج به مس و روی نشدند اما تمام منابع آبی و رژیم‌های آبیاری موجب آلودگی دانه به سرب شدند.

آقابیگی تصریح کرد: با توجه به نتایج مطالعه آب‌های زیرزمینی اطراف رودخانه زرجوب مشخص شد به‌طور کلی آب‌خوان به مس و روی آلوده نبوده اما در برخی مناطق سرب و کادمیوم آلوده است./فارس

Share