استاندار گیلان در همايش حفاظت از منابع طبيعي عنوان کرد

عزم جدی برای مقابله با زمین خواری/رفع تصرف۱۳۲هکتار از اراضی ملی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در همایش حفاظت منابع طبیعی ،محیط زیست واراضی کشاورزی با محوریت سرمایه گذاری و توسعه پایدار با تبیین ریشه های هجمه به این اراضی به تشریح اقدامات و راهکارهای مقابله با پدیده زمین خواری پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در همایش حفاظت منابع طبیعی ،محیط زیست واراضی کشاورزی با محوریت سرمایه گذاری و توسعه پایدار با تبیین ریشه های هجمه به این اراضی به تشریح اقدامات وراهکارهاIMG_0569ی مقابله با پدیده زمین خواری پرداخت و تاکید کرد :در کنار عزم جدی برای مقابله با این پدیده زشت ،برنامه های بهبود فضای کسب وکار در استان نیز با قوت در حال اجرا است.
دکتر محمد علی نجفی در این نشست که صبح امروز با حضور معاون اول قوه قضاییه ، رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور ، رئیس سازمان امور اراضی کشور ،معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسولان استان در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد با تشریح موقیعت جغرافیایی استان اظهار داشت : از مساحت گیلان ۵۶۵ هزار هکتار تحت پوشش جنگل ،۲۴۴هزار هکتار مراتع به عنوان منبع اصلی تولید علوفه مورد نیاز دامداران و عشایر ، ۲۳۸ هزار هکتار زیرکشت محصول مهم و اساسی برنج و ۲۰۰هزار هکتار زیر کشت سایر محصولات کشاورزی است.

IMG_0635وی با اشاره به ظرفیت و توانمندی بالای استان در بخش های مختلف تصریح کرد : از نظر موقعیت طبیعی نیز جنگل‌های شمال ایران که به جنگل‌های هیرکانی معروفند با قدمتی که به دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد به عنوان باقی مانده ژنتیکی گونه‌های پهن‌برگ جنگلی ، موزه میراث طبیعی و در واقع یکی از ذخیرگاه‌های مهم ژنتیکی و اکولوژیک دنیا محسوب می‌شود .
وی با اشاره به خیز بلند سازمان حفاظت محیط زیست جهت نگهداری از این جنگلها و ذخیره گاههای مهم ژنتیکی و اکولوژیکی افزود : از حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی ایران حدود ۱۸۰۰ گونه در این منطقه می‌رویند.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد : باتوجه به وضعیت ممتاز جغرافیایی که تشریح گردید و دسترسی آسان و کم شدن زمان سفر به گیلان با توجه به زیرساختهای حمل و نقل  موجود و در دست اجرا از قبیل تکمیل آزاد راه رشت – قزوین و راه آهن استان و استعداد بالای صنعت گردشگری ، این استان همواره مورد توجه خیل عظیمی از هموطنان عزیز  و حتی گردشگران خارجی قرار داشته که استفاده از این ظرفیت با برنامه ریزی و تقویت زیرساخت های بخش گردشگری جزء برنامه‌های کاری و مورد پیگیری مسئولان ارشد استان میباشد.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه  گروهی از عوامل فرصت طلب و سودجو نیز به دنبال پیگیری منافع فردی بوده و همیشه اراضی مستعد کشاورزی و ملی این استان را مورد تعرض و تجاوز قرار داده‌اند تصریح کرد : غیر اقتصادی شدن کشاورزی به دلیل خرد شدن قطعات زمین های کشاورزی ، قیمت پایین و سیستم توزیع نامناسب محصولات که باعث تقسیم ناعادلانه سود ناچیز این بخش بین کشاورز و دلال می گردد و نیز مشکلات اقتصادی و فقر کشاورزان در روستا و اثرمندی کوتاه مدت دریافت قیمت فروش زمین در زندگی آنها  باعث گردیده روستاییان زحمتکش به راحتی در دام اینگونه افراد قرار گیرند.

وی بر ضرورت حفظ و حراست از اراضی ملی و حقوق بیت المال تاکید کرد و افزود : با توجه به گستره جغرافیایی استان و حجم بالای هجمه به منابع طبیعی و عدم وجود اعتبار لازم جهت تقویت گشت‌های حفاظت از اراضی ملی و بروکراسی سخت و زمانبر تخریب اعیانات که به صورت تخلف در عرصه های ملی بنا شده است  مقابله با این وضعیت را با مشکلاتی روبرو کرده است .
دکتر نجفی با بیان اینکه  همراه با سیاست‌های کلی دولت تدبیر و امید در استیفای حقوق شهروندی و حقوق بیت المال مبارزه با پدیده شوم تعرض به منابع طبیعی در استان به صورت ویژه با ابلاغ سیاستهای کلی در اردیبهشت سال جاری توسط استانداری در دستور کار فرمانداران و مدیران استان قرار گرفت افزود  : این مبارزه پس از ابلاغیه معاون اول محترم ریاست جمهوری در تیرماه شتاب بیشتری گرفت .
وی افزود : در همین راستا طی مأموریت ویژه به حوزه معاونت امور عمرانی استانداری ابلاغ گردید تا با تشکیل و تقویت کمیته‌های نظارت وکنترل در دستگاه‌های مرتبط طی یک برنامه مستمر تیم‌های بازدیدی را  به شهرستان‌های مختلف اعزام و گزارشات مربوطه را تهیه و متناسب با نوع تخلف صورت گرفته رسیدگی امر را در دستور کار قرار دهند.
وی از از حضور موثر فرمانداران و مدیران در جهت حفظ و حراست از منبع طبیعی، محیط زیست و اراضی کشاورزی قدردانی کرد و افزود : به عنوان مثال در همین مدت با پیگیری های بعمل آمده و تلاش های خوب صورت گرفته تاکنون ۲۶ هکتار از اراضی ملی دیلمان ، ۱۹ هکتار از اراضی ملی آستارا ، ۸۷ هکتار از بخش مرکزی رشت رفع تصرف و خلع ید گردیده است.

IMG_0641استاندار گیلان از تشکیل ستاد تسهیل سرمایه گذاری در استان خبر داد و به ارزش بالای زمین در استان اشاره کرد و افزود : باید با بهره گیری از امکانات و ظرفیت ها در جهت ایجاد اشتغال تلاش کنیم و خوشبختانه در این خصوص توفیقات خوبی حاصل گردده است .
دکتر محمد علی نجفی به کسب رتبه نخست استان در بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود : بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و پژوهش مجلس شورای اسلامی گیلان موفق به کسب رتبه نخست کشوری در بهبود فضای کسب و کار گردید .
وی عدم اعتماد به سرمایه گذار در بخش های مختلف را از جمله مشکلات برشمرد و افزود : باید با تمام توان و بهره گیری از ظرفیت های استان در جهت حل مشکلات تلاش کنیم .
استاندار گیلان گفت : الحمد ا… همکاری خوبی در میان مسئولان استان وجود دارد و همگی به دنبال حل مشکلات مردم هستند
وی بر اهمیت حقوق شهروندی تاکید کرد و افزود : اکنون آموزش های لازم در خصوص حقوق شهروندی و از طریق آموزش و پرورش استان آغاز گردیده و این مهم نیز باید در دانشگاهها نیز تحقق یابد .
وی افزود : در سالی که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مزین گردیده باید با همدلی و همراهی و همکاری در جهت تحقق اهداف عالیه نظام تلاش کنیم و وظایف محوله خود را به نحو احسن و در چارچوب قوانین و مقررات به انجام رسانیم .

Share