مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر گیلان

طرح بیمه روستائیان و عشایر یک طرح طلایی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر استان گیلان گفت: گیلان از حیث پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر رتبه دهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر استان گیلان گفت: گیلان از حیث پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر رتبه دهم کشوری را به خود اختصاص داده است.۷۲۱۹۹۶

بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر نوعی بیمه دولتی است که در سال ۱۳۸۳  به تصویب هیئت دولت رسیده است، این صندوق در عمل فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد.صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این صندوق از خانواده ها در هنگام بروز اتفاقات گوناگون  مثل حوادث، پیری، فوت و بیکاری حمایت می کند.

با توجه به اهمیت موضوع امروز  با حضور  هانی قلی پور مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  گیلان در خصوص جایگاه بیمه اجتماعی و همچنین کارکردهای این صندوق در استان گفتگو خواهیم کرد. آنچه می خوانید حاصل این گفتگو است.

در ابتدا بیان کنید که تفاوت بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  با بیمه های دیگر در چیست؟

در مجموع  دو نوع تقسیم بندی ( درمان و تامین اجتماعی ) بر بیمه های اجتماعی مترتب است.

این بیمه روستائیان، عشایر  و کشاورزانی که ساکن شهر هستند را شامل می شود.

 بیمه روستائیان، عشایر  و کشاورزان درمانی نبوده بلکه فقط تامین اجتماعی است. بیمه مزبور اختیاری و حمایتی است.

حمایت دولت در پرداخت حق عضویت روستائیان، عشایر و کشاورزان بیمه مزبور  را نسبت به سایر بیمه ها ممتاز و ویژه کرده است.

این حمایت به چه صورت است؟

لازمه عضویت در صندوق بیمه روستائیان، عشایر و کشاورزان پرداخت حق عضویت است

مبلغی که سالانه روستائیان، عشایر و کشاورزان برای حق عضویت به صندوق پرداخت می کنند دو برابر  این مبلغ را دولت به حساب آنان واریز می کند.

در حال حاضر  چه تعدادی از خانواده های روستایی و عشایر  در استان گیلان تحت پوشش این بیمه هستند  و گیلان در زمینه پوشش بیمه ای چه جایگاهی در کشور دارد؟

ناگفته نماند ۱۰ سال از عمر صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  در کشور می گذرد

 جامعه هدف بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  در سطح کشور  ۳.۵ میلیون نفر  جمعیت بود که  سهم استان گیلان از مجموع جمعیت تحت پوشش ۱۷۵ هزار خانوار  است یعنی بر اساس آمار نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵  صد و هفتاد و پنج  هزار  خانوار در استان شرایط لازم برای عضویت در صندوق مزبور را دارند.

افرادی که مشمول بیمه اجتماعی هستند با مراجعه به دهیاری ها و شرکت های تعاونی روستایی سطح استان نسبت به عضویت در این صندوق اقدام می کنند.

فعالیت صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  در سال ۱۳۸۴ در سطح کشور آغاز شد

تاکنون ۵۵ هزار خانوار در استان گیلان عضو صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر شده اند.

استان گیلان در خصوص پوشش بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان هم اکنون چه جایگاهی در سطح کشور دارد؟

هم اکنون از حیث آماری استان گیلان رتبه دهم کشوری را دارد.

چه کسانی شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را دارند ؟

سهل ترین شرایط عضویت در یک بیمه ، بیمه روستائیان و عشایر  تعریف کرده است. هرکسی که ساکن روستا و بالای ۱۸ سال سن داشته باشد می تواند در این صندوق عضو شود.

حق عضویت افراد چقدر است؟

این حق عضویت را شورای عالی رفاه و بانک مرکزی بر اساس نرخ تورم، رشد اقتصادی، رشد ناخالص ملی از ۱۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در سال تعیین کرده است.

با توجه به پراکندگی روستاهای استان گیلان کارگزاران بیمه اجتماعی  روستائیان و عشایر  در روستاها چه کسانی هستند و روستائیان متقاضی چگونه می توانند به این صندوق مرتبط شوند؟

صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر با تمامی دهیاران و شرکت های تعاونی دهیاران قرارداد بسته است.

تمامی دهیاران، شرکت های تعاونی دهیاران و اعضاهای شورای اسلامی روستا در خط مقدم اطلاع رسانی بیمه اجتماعی به روستائیان هستند.

از مجموع دهیاری های استان گیلان ۱۱۰ دهیاری منتخب برای عضو گیری بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  در سطح استان تعیین و هر دهیاری منتخب ۷ تا ۱۰ روستا را بصورت اقماری تحت پوشش خود دارد.

 گیلان دارای ۴۳ بخش  و ۴۳ شرکت تعاونی است که از این تعداد  ۳۳ شرکت تعاونی دهیاران قراردادبسته شده است.

شماره تلفن ۳۳۳۳۴۰۳۵۸  صندوق بیمه روستائیان و عشایر  گیلان همه روزه از  ساعت هشت صبح تا شش بعدظهر پاسخگوی سئوالات مردم است.

در حال حاضر گسترده نظام بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر در روستاها چگونه است آیا روند  توسعه کند یا شتاب خوبی دارد؟

جایگاه صندوق بیمه روستائیان و عشایر از حیث آمار  متاسفانه راضی کننده نیست. هم اکنون۱۷۵ هزار خانوار  در استان گیلان شرایط عضویت در این صندوق را دارند  که از این تعداد تاکنون ۵۵ هزار خانوار به عضویت این صندوق درآمده اند.

روستائیان، عشایر و کشاورزان ساکن شهر باید به بیمه اجتماعی اعتماد داشته باشند.

برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

 تاکنون ۱۱۰ همایش با حضور دهیاران و شوراهای اسلامی در سطح استان گیلان برگزار شده است.

علاوه بر این در راستای توسعه بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان نشست های زیادی با فرماندار و بخشداران استان گیلان برگزار شده است.

تشکیل ستاد راهبردی صندوق بیمه روستائیان و عشایر در سطح شهرستان های استان گیلان از دیگر برنامه ها است.

 اشاره کردید خدمات بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر  درمانی نیست، آیا کسی که تحت پوشش بیمه درمانی دیگر هست می تواند تحت پوشش این بیمه قرار گیرد؟

یکی از شرایط عضویت در صندوق بیمه روستائیان و عشایر  این است که تحت پوشش هیچ بیمه دولتی نباشند. در تمامی دنیا تحت پوشش دو نوع بیمه دولتی بودن جرم محسوب می شود.

ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت که معمولا در روستاها تملک دارایی دارند و در این شهرها هم زندگی می کنند معمولا هیچ گونه پوشش بیمه ای ندارند آیا صندوق برای این گونه افراد برنامه ای دارد؟

افرادی که در شهرها زندگی می کنند اگر زمین، باغ، کارگاه، کارخانه و… به نام آنان در روستا باشد و یا در فعالیت های همچون زنبور داری و سایر موارد در مناطق روستایی مشغول باشند  می توانند عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر شوند.

به کارگران فصلی اشاره کردید  برخی از این افراد در فصل کار بیمه تامین اجتماعی  هستند  مثل صیادان و در فصول دیگر بیمه ندارند برای این گونه افراد چه می توان کرد؟

کارگران فصلی ساکن شهر نمی توانند عضو صندوق بیمه روستائیان و عشایر شوند اما اگر افراد ساکن روستا هستند ولی در شهرها کار می کنند و یا ساکن شهر هستند و شش ماه از سال را در روستا سکونت دارند می توانند عضو صندوق بیمه شوند.

در ادامه اگر توصیه ای که به کشاورزان، روستائیان و عشایر دارید بفرمائید؟

طرح بیمه روستائیان و عشایر یک طرح طلایی است.

اکنون سقف سنی برداشته شده و هرفرد بالای ۵۰ سال می تواند عضو صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر شود.

 مجلس مصوبه ای گذارنده که در صورت تائید شواری نگهبان و ابلاغ دولت دیگر قادر به بیمه کردن افراد بالای ۵۰ سال نخواهیم شد.

 بنابراین بهتر است این افراد هرچه سریعتر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر شوند./مهر

Share