نقدی صریح بر عملکرد شورای پرحاشیه کلانشهر رشت

شورای شهر رشت به کدام تخصص رای داد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بی‌تاثیر بود؛ نه تشویق،نه طعنه، نه سرزنش و هشدار و مشاوره. شورای شهر رشت به راهی رفت که از مهرماه ۹۲ با انتخاب محمد ابراهیم خلیلی به عنوان شهردار رشت آغاز کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بی‌تاثیر بود؛ نه تشویق،نه طعنه، نه سرزنش و هشدار و مشاوره. شورای شهر رشت به راهی رفت که از مهرماه ۹۲ با انتخاب محمد ابراهیم خلیلی به عنوان شهردار رشت آغاز کرده بود. آن‌ها روز شنبه ۲۹ آذرماه با انتخاب مسعود کاظمی به سمت شهردار رشت هم برگ دیگری بر کارنامه متناقض خود اضافه کردند که در ساعات گذشته با موجی از مخالفت‌ها مواجه شده است.

اعضای شورا در حالی تصمیم به انتقال کاظمی از ساختمان شورا در خیابان مطهری به ساختمان شهرداری در میدان این شهر گرفتند که مرکز استان ۶۷ روز بدون شهردار سپری کرده بود و دست کم ۴ ماه قبل از آن هم اعضای شورا با شهردار پیشین یعنی خلیلی در جنگ مداوم بودند و عملا مدیریت شهری در حالت تنش قرار داشت.

 آغاز داستان اعضای شورا

shoraهمان مقطع در بعضی از رسانه‌ها اعلام شد که دو عضو شورای شهر رشت در حال برنامه ریزی برای حضور در سمت شهرداری رشت هستند. نام دو نفر که رسانه‌ای شد واکنش منفی به دنبال داشت. چون در خوشبینانه‌ترین حالت مسعود کاظمی و مجید رجبی از نظر سابقه و توان مدیریتی ۵۰ درصد پایین‌تر از خلیلی قرار داشتند.

بعد از استیضاح خلیلی و تعیین سرپرست و اعلام اسامی کاندیدهای سمت شهرداری هر چند نام این دو هم در لیست ۷ نفر نهایی قرار داشت اما بواسطه آنکه ۵ نفر دیگر از جمله افراد توانمند و متخصص بودند این ذهنیت ایجاد شد که دو عضو شورا به دلایل شخصی ترجیح داده‌اند شانس خود را امتحان کنند و قطعا آنقدر می‌توان به وجود تدبیر در اکثریت شورا امیدوار بود که همکاران خود را قانع کنند که توانایی اداره شهر را در شرایط کنونی ندارند و بدین ترتیب اجازه حضور در مرحله پایانی به آن‌ها داده نخواهد داد. مخصوصا آنکه تمام مقامات از نماینده ولی فقیه در استان تا استاندار و فرماندار و نماینده‌های مجلس صراحتا اعلام کردند که با انتخاب شهردار از بین اعضای شورا مخالفند.

 نتیجه ۲۰۰ ساعت کار کار‌شناسی چه شد؟

اعضای شورا در دو هفته گذشته به دشواری در دسترس بودند و دلیل عدم پاسخگویی خود را هم جلسات کار‌شناسی با کاندیداهای شهرداری یا همفکرانشان اعلام می‌کردند تا در بین آن‌ها «بهترین» را برای رشت انتخاب کنند. بدون مبالغه و با یک حساب سرانگشتی اعضای شورا طبق ادعا‌ها و همچنین مشاهدات عینی در دو هفته گذشته دست کم ۲۰۰ ساعت زمان صرف بررسی برنامه و لابی با کاندیداهای شهرداری کردند.

 حال سوالی که ایجاد می‌شود این است که چرا اعضای شورا در ساعت یا دو ساعت پایانی لابی پشت درهای بسته در عمارت میرزا خلیل رفیع از پنج کاندیدا که اکثر آن‌ها از متخصصان صاحب نام هستند گذشتند و به کاظمی و رجبی رسیدند؟

چگونه شورایی که مدعی داشتن متخصص‌ترین و داشتن دو معلم اخلاق در جمع خود است ناگهان تمام بررسی‌ها، کار‌شناسی‌ها، وعده‌ها، سوگند جلاله و منافع شهر، خواسته رسانه‌ها و مدیران شهر و افکار عمومی را به کناری می‌نهد و به سراغ دو گزینه‌ای می‌رود که از ابتدا گفته می‌شد با جریان سازی خلیلی را قربانی کرده‌اند تا به صندلی شهرداری برسند؟

چگونه اعضای شورایی که خود را متخصص‌ترین می‌دانند می‌توانند بعد از رای گیری در مقابل تعجب و پرسش خبرنگاران حاضر در محل به آسانی شانه بالا انداخته و «آشنایی کاظمی با شهرداری» را دلیل این انتخاب عنوان کنند و به آسانی از تجربه و تخصص ثابت قدم، طالع، اکبری مقدم و ساغری بگذرند؟

آیا اعضای شورای شهر رشت به راستی رسانه‌ها و افکار عمومی را افرادی بدون قدرت تفکر پنداشته‌اند و بر این باورند که اکثریت شهروندان قدرت تشخیص خود را از دست داده و تنها آن‌ها می‌توانند به این نتیجه برسند که کاظمی که در بهترین حالت یک کارمند متوسط است از طالع که مدیریت ارشد ملی را در کارنامه دارد یا ثابت قدم که سابقه اداره شهر را داشته و مدیریت میانی را تجربه کرده و اکبری مقدم و ساغری هم همچنین، برتری دارد؟ اعضای شورا چگونه می‌توانند ۷ رای در سبد همکار خود رجبی بریزنند که در سابقه‌اش مدیرعاملی کارخانه سوله سازی ویسرود و مدیرعاملی شرکت خانه گستر ویسرود به چشم می‌خورد. مگر این شرکتهای کوچک چند کارمند و کارگر دارد؟ چند سازه درخشان از پس آن‌ها بیرون آمده است؟ در شهر چند صد شرکت ثبت شده از این دست وجود داشته باشد خوب است؟

 مقایسه مدارک و سابقه کاظمی و رجبی با دیگر کاندیداها

حالا برای آشکار‌تر شدن عمق ماجرا سابقه و مدارک تحصیلی مسعود کاظمی شهردار منتخب اعضای شورا و مجید رجبی که رای دوم اعضا را به دست آورد را با دیگر رقیبانشان بررسی می‌کنیم:

مسعود کاظمی کار‌شناس عمران و دانشجوی کار‌شناسی ارشد معماری است. او که پیش از ورود به شورا کارمند فرمانداری رشت بوده چند ماهی هم به عنوان مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری رشت فعالیت کرده است.در زمان عضویت این عضو شورا بعضی از همفکرانش برای پررنگ جلوه دادن حضور او در پارلمان تاکید می‌کردند که شورای شهر رشت روی روابط و حضور وی در فرمانداری برای تصویب و اجرای مصوبات بسیار تکیه کرده است! تو گویی ۹۹ درصد مصوبات شورای شهر رشت چالش برانگیز است و فرماندار هم بدون هیچ دلیلی مصوبات را تایید نمی‌کند و باید با پادرمیانی کارمند اسبق این نهاد تایید شود.

سابقه آشنایی این فرد با شهرداری در حالی دلیل اصلی انتخابش از سوی شورا اعلام شده که مهم‌ترین وظیفه مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شامل موارد از این دست است: ساماندهی در امور نقل و انتقال (خرید و فروش تاکسی‌ها) صدور پروانه بهره برداری، کارت شهری، تمدید پروانه‌های تاکسیرانی، پروانه بهره برداری، تمدید و صدور کارت شهری کمکی، تبدیل به احسن، رسیدگی به تخلفات تاکسی‌ها، پذیرش متقاضیان ورود به سازمان، رسیدگی به امور متقاضیان آزمون شهر‌شناسی، بازرسی از واحد‌های تاکسی تلفنی‌های سطح شهر، صدور پروانه حمل و نقل درون شهری تاکسی سرویس‌ها، پلمب آزانس‌های بدون پروانه بهره برداری، صدور کارت شهری جهت رانندگان تاکسی سرویس‌ها و تاکسی بی‌سیم، رسیدگی به امور درخواست حاشیه شهر و صدور مجوز سرویس مدارس، حق امتیاز تاکسی‌های جدید، مدیریت داخلی تاکسی سرویس‌ها،خط کشی ایستگاه‌های ویژه است.

افکار عمومی خود قضاوت کند که مدیریت چنین ارگانی نیازمند چه توانایی ویژه‌ای است و آیا برای فرد آنقدر برتری ایجاد می‌کند که به دو کاندیدا با مدرک دکترا و تجربه مدیریتی در سطح استانی و ملی برتری داده شود؟

 مجید رجبی از مدیر عاملی شرکتی کوچک تا رای دوم شورا

مجید رجبی که رای دوم اعضای شورای شهر رشت را به دست آورده مهندس عمران و عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی استان، عضو کنترل کیقیت مصالح گیلان، مدیر کارخانه سوله سازی ویسرود، مدیرعامل شرکت خانه گستر ویسرود، عضو جامعه انبوه سازان گیلان است. عناوینی که غالبان دهان پر کن است و نشاندهنده اثبات مدیریت فرد به حساب نمی‌آید. چه در این شهر بدون زحمت زیاد در زمانی کوتاه می‌توان بیش از ۱۰۰۰نفر با شرایط مشابه نام برده پیدا کرد.

حالا چگونه اعضای شورا ۷ رای در سبد این فرد می‌ریزند که در هنگام ارایه برنامه‌اش در صحن شورا صرفا مانند یک بساز بفروش از مشکلات سر راه این عده حرف زد و دلیل اصلی عدم درآمد شهرداری رشت را نه مشکلات ساختاری و ناتوانی مدیران ارشد شهری که وجود مدیران زن در بخش درآمدی دانست که قدرت فریاد زدن بر سر خلاف سازانی که برایشان فیش های ۷۰۰ میلیونی صادر می شود را ندارند! یکی از اعضای زن شورای شهر رشت در حالی باز هم رای خود را در پایان به نام رجبی نوشت که هنگام بیان این جملات از سوی رجبی در صحن حضور داشت.

 رای شهردار سابق: پنج

حالا نه فقط دو زن عضو شورا که همه آنها باید به این سوال جواب دهند که چگونه از سابقه و تجربه محمدعلی ثابت‌قدم دارای دکترای شهرسازی و مدرس دانشگاه است، گذشتند. فردی که در سابقه‌اش معاون مدیر کل بنیاد مستضعفان استان گیلان، مدیر کل مهندسی بنیاد مستضعفان و جانبازان کشور، مدیرکل تأمین مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همچنین سازمان عمرانی همین سازمان و سابقه شهرداری رشت به چشم می خورد.

 دلیل کنار کشیدن اکبری مقدم

یا چگونه شرایط را به سمتی سوق دادند تا مهندس علی اوسط اکبری مقدم، مدیر کل نوسازی مدارس استان گیلان که پیش از این معاونت فنی شهرداری رشت، معاونت فنی و اجرایی نوسازی مدارس استان گیلان، معاونت هلال احمر استان گیلان را بر عهده داشته ۳ ساعت قبل از اعلام نظر نهایی شورا خود را از این بازی کنار بکشد؟ و همین داستان برای مهندس رضا ساغری اتفاق بیفتد که در سابقه‌اش کارنامه قابل دفاع اعم از تجربه مدیریت در سطح میانی و تجربه شهرداری رشت به چشم می‌خورد. مردی که در سال ۸۵ یکی از شهرداران نمونه کشوری از سوی وزارت کشور معرفی شد.

 گذر از طالع با این کارنامه

اعضای شورای شهر در دو ساعت پایانی در حالی از دکتر مرتضی طالع عبور کردند که چند برابر تعداد اعضای شورای شهر رشت تحقیقات، تألیفات و طرحهای علمی، کاربردی و اجرایی به زبانهای انگلیسی و فرانسه در حوزه توسعه و گردشگری در کارنامه دارد که ناشر تعدادی از آن‌ها دانشگاه معتبر یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست.

 مردی که دکترای مدیریت توسعه با گرایش روابط بین الملل را از دانشگاه ژنو  سوئیس گرفته و به زبانهای فرانسه و انگلیسی تسلط کامل داشته و سوابق ارزشمندی در فعالیت‌های پیشین خود دارد که از آن جمله آن می‌توان به بنیانگذاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی یاد کرد که در حال حاضر و پس از ادغام با صنایع دستی و میراث فرهنگی به صورت یکی از معاونت‌های رییس جمهوری اداره می‌شود. طالع همچنی پیش از این کار‌شناس امور کنسولی وزارت امور خارجه، مدیر کل امور بین الملل وزارت کار و امور اجتماعی و نماینده وزارت کارو امور اجتماعی در هییت مدیره سازمان جهانی کار در سوییس، مدیر کل امور بین الملل و اتحادیه‌های جهانگردی سازمان ایرانگردی و جهانگردی، مدیر کل امور امور بین الملل و بازاریابی سازمان ایرانگردی و جهانگردی، دبیر اجلاس وزرای جهانگردی ۵۵ کشورهای اسلامی سال ۱۳۷۹، بنیانگذار رشته مدیریت جهانگردی در دانشگاه آزاد اسلامی، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری و مسئول خانه‌های گردشگری کشور و ده‌ها مورد دیگر را برعهده داشته است.

رییس شورای شهر و چند عضو شورا در حالی در پایان جلسه از انتخاب کاظمی به عنوان شهردار دفاع کردند که مرتضی طالع دارای ارتباطات روشن و ثابت شده با مقامات کشوری است. فردی که در دوران تصدی مشاغل گوناگون از بیش از ۴۰ کشور دنیا و همچنین ۱۰۰ شهر بزرگ و توسعه یافته و درحال توسعه دنیا بازدید کار‌شناسی داشته و با تجارب جهانی در امر توسعه شهری آشنایی کامل دارد و تاکید می‌کرد که می‌توانست از تمام ارتباطاتش برای جذب سرمایه گذار و رونق صنعت گردشگری برای حضور در رشت استفاده کند.

 یک رای و سه مدعی

می‌توان این مقایسه‌ها را درباره موقعیت اجتماعی و سلامت کاری هر یک از کاندیدا‌ها هم ادامه داد اما در اینجا تنها به یک مورد اشاره می‌شود که مرتضی طالع در مدت حدود ۳۰ ساله حضورش در سمت‌های مختلف حتی سابقه یک تذکر و دعوت به حضور در سازمان بازرسی را در پرنده نداشته است و دیگرانی مثل او علی رغم جوسازی های بعضی از اعضای شورا که حالا روشن است برای دستیابی به نیات خود مطرح می کردند هم در این جمع کم نبودند.مشخصا کارنامه و سلامت اخلاقی و مالی طالع آنقدر برای اعضای شورای شهر مسجل بود که دقایقی بعد از پایان رای گیری ۳ نفر از اعضای شورا مدعی یک رای نوشته شده به او بوده و هستند!

 شورای شهر سهامی خاص نیست

اعضای شورای شهر به دلیل تحمیل زمان ۲ ماهه انتظار برای انتخاب شهرداری حداقل کارآمد‌تر از خلیلی باید خود را ملزم به پاسخگویی بدانند و به رسانه‌ها و افکار عمومی بگویند که دلیل واقعی انتخاب مسعود کاظمی به این سمت چیست؟ آن‌ها نمی‌توانند و نباید از دموکراسی و احترام به رای اعضا سخن بگویند. چون روند برشمرده نشان می‌دهد که اکثریت شورا، پارلمان شهری را با شرکت سهامی خاص ۱۵ نفره اشتباه گرفته‌اند. بالاخره این شورا وظیفه دارد به خواسته افکار عمومی احترام بگذارد هر چند در غیاب اکثریت شهروندان برای حضور در انتخابات شورای شهر گذشته براساس آرای به دست آمده و جمعیت رشت نماینده حدود ۱۰ درصد مردم باشند.

 اعضای شورا باید شفاف بگویند دلیل برهم زدن بازی، قول و قرارهای مداوم به کاندیداهای دارای کارنامه چه بود. این انتظار به ویژه بیشتر از اعضایی می‌رود که ۴ روز قبل از رای گیری از سفر زیارتی به کربلا بازگشتند؛ سفر زیارتی که برای بسیاری از شیعیان کمتر از زیارت کعبه نیست. تعدادی از آن‌ها آشکارا به حرمت زیارت حرم شش گوشه امام سوم شیعیان قسم یاد کردند و به یکی از کاندیدا‌ها قول دادند که رای من متعلق به توست و لاغیر. افرادی که در سالهای گذشته فراوان از اخلاق و دین سخن گفته و بر جوانان سخت گرفته‌اند.

شورا باید صراحتا به رسانه‌های استان که طبق یک آمار سرانگشتی فقط در دو هفته گذشته بیش از ۳۰۰ هزار کلمه در قالب خبر، گزارش، مصاحبه و انجام نظرسنجی‌های معتبر تلاش کردند تا به اعضای شورای شهر برای انتخاب گزینه متخصص یاری رسانده شود پاسخ گویند که چرا همه را به هیچ گرفتند؟ (نقد عملکرد بعضی از پایگاههای خبری که اتفاقا در دل تعدادی از اعضای شورای شهر جای دارند هم در جای خود انجام شده و می شود)

 دستاورد ۱۸ ماه فعالیت شورای شهر رشت:حاشیه

در حالی ۱۸ ماه از آغاز به کار چهارمین دوره شورای شهر رشت می‌گذرد که بیشتر زمان این شورا صرف درگیری‌های درون و بیرونی بوده است. در حال حاضر آنچه که برای بسیاری از اعضای شورا اهمیت دارد نه تشکیل کمیسیون‌ها و مصوبات کار‌شناسی و نظارت بر وضعیت شهر که نوعی مقابله و در اصطلاح عامه «حال گیری» از نمایندگان رشت در مجلس، استاندار، فرماندار و نماینده ولی فقیه در استان است. آن‌ها می‌خواهند ثابت کنند که استقلال دارند چون نهادی برآمده از آرای مستقیم مردم هستند. در حالی که صداقتی در این ادعا دیده نمی‌شود چون آنچه افکار عمومی به عنوان برون داد شورا دیده، حاشیه، توجه به منافع گروهی و رکود در مدیریت شهری است و نه دستاوردی که بتوان به احترام شورا کلاه از سر برداشت.

/فاطمه صابری – گیلان شهر

پی نوشت: فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت طی تماس تلفنی با خبرنگار دیارمیرزا ضمن تکذیب این مطلب که به مسعود کاظمی رای داده است افزود:در جلسه غیرعلنی شب گذشته به محمدعلی ثابت قدم برای تصدی گری شهرداری رشت رای داده است.

Share