حجت الاسلام تقوی در یادواره شهدای محدوده منطقه آزاد انزلی

شهدا مرگ سرخ را انتخاب کردند تا مرگ ذلت بار را از چهره یک ملت بزدایند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید رضا تقوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، عصر امروز (۲۵ آذر) در نخستین یادواره شهدای منطقه آزاد بندرانزلی با عنوان شقایق باران که در مجتمع فرهنگیان دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، گفت: شهدا مرگ سرخ را انتخاب کردند تا مرگ ذلت بار را از چهره یک ملت بزدایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید رضا تقوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، عصر امروز (۲۵ آذر) در نخستین یادواره شهدای منطقه آزاد بندرانزلی با عنوان شقایق باران که در مجتمع فرهنگیان دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، گفت: شهدا مرگ سرخ را انتخاب کردند تا مرگ ذلت بار را از چهره یک ملت بزدایند.

d5pwtug5وی خاطرنشان کرد: شهدا گام در اقلیم عشق گذاشتند و بر براق عشق نشستند تا به عرش رسیدند.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: شهدا نجابت را به نخل‌های نجیب خوزستان و صلابت را به صخره‌های سخت کردستان و وسعت سینه و فراخ دل را به دشت‌های پر وسعت ایران اسلامی و موج خروشان دریاها را بر ایمان و اعتقادشان سوار کردند.

 وی با بیان این که یادواره شهدای منطقه ازاد انزلی همراه با نوآوری و سبک و سیاق جدید همراه بوده وهمین نوآوری ها در معرفی چهره شهید موثر است، گفت: فضای کشور سرشار از مفاهیم شهید و شهادت بوده و بر محور جهاد و شهادت شکل گرفته است، زیرا به نام نامی کسانی تشکیل شده که همه هستی خود را در راه ملت در طبق اخلاص گذاشته و انفاق کردند.

تقوی اذعان داشت: شهدا رسالت خود را به خوبی انجام دادند و اکنون ما باید به وظایف خود عمل کنیم. حسن انجام رسالت ما این است که هدف شهدا و راه شهدا را معرفی کنیم.

وی در ادامه گفت: ما در فرهنگ شهادت، شهید را وارث خطاب می‌کنیم و یک زیارت نامه در ردیف زیارت امام حسین(ع) به نام زیات وارث برای شهدا داریم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، شهید را وارث انبیاء و اولیاء دانست و افزود: شهیدان میراث‌دار همه ارزش‌هایی هستند که در طول تاریخ توسط انبیاء و اولیاء به عنوان سرمایه‌های ارزشی به وجود آمده و در عرصه جهاد و ایثار و میدان مقاومت ایجاد شده است.

 وی اضافه کرد: این ارزش‌ها جوشیده از متن تلاش‌های مقدسی است که در زندان و زیر شکنجه و در میدان رزم حاصل شده است.

تقوی، زیارت نامه وارث را ترسیم کننده راه شهدا دانست و افزود: شهید با همه وجود از سرمایه‌های ارزشی پاسداری کرد  و این تبیین راه شهید و ترسیم خط شهید است که او را وارث عالم از آدم تا خاتم می‌دانیم.

وی معرفی سیره عملی شهید را وظیفه دیگر مردم و مسئولان دانست و تصریح کرد: شهید برای اقامه نماز، ایتاء زکات، امر به معروف و نهی از منکر و جهاد در راه خدا به شهادت رسید و ائمه(س) دستور دادند که در برابر تربت شهید که می ایستیم او را اینگونه معرفی کنیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اعلام کرد: پاسداری از خون شهدا وظیفه دیگر ما است و بازماندگان کاروان شهادت باید رسالت خود را در برابر شهدا ادا کرده و از خون نابه حق ریخته مظلومان دفاع کنند.

وی با بیان اینکه در مکتب تشیع خونی که در راه رضای خدا ریخته شود جایگاهی والا و ارزشمند دارد، اظهار کرد: خاکی که مزین به خون شهید باشد باید بر آن سجده کرد.

 تقوی، تفسیر خون شهید را رسالت دیگر مردم دانست و گفت: باید خون شهید را تفسیر و مجاهدت‌های وی را تعبیر کرد  چرا که این تفسیر به نوعی حفاظت از ارزش‌های جوشیده از متن خون شهیدان است.

 وی برگزاری یادواره‌های شهدا را در راستای تفسیر جهاد و شهادت دانست و تاکید کرد: یادواره‌های شهدا سبب می‌شود که یاد و خاطره شهدا همواره بین مردم جامعه زنده بماند.

 رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به تاریخ کربلا آن را به دو فصل شهادت و اسارت تقسیم کرد و گفت: در فصل شهادت مکه تا ظهر عاشورا است همه مقاومت کرده و در رکاب مولایشان به شهادت رسیدند که سرشار از شعارهای شعورآفرین، غرور و عزت‌مندی در برابر ظالمان است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما شعبه‌ای از انقلاب عاشورا است، گفت: اسرای کربلا رسالتشان تفسیر خون شهدای کربلا است. بیان عبارت ما رایت الا جمیلا توسط حضرت زینب(س) بیانگر صلابت علوی و همان تفسیر خون شهید است.

 تقوی اضافه کرد: ما نیز باید دوباره با شهیدان پیمان ببنیدم تا با دوستان شهدا دوست و با دشمنان شهدا دشمن باشیم تا بتوانیم خون شهدا را تفسیر کنیم.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، خواستار معرفی شهدا و ارزش‌های آنان به نسل جوان در جلسات مختلف شد و افزود: ارزش شهید و شهادت در راه خدا را باید برای نسل جوان تبیین کرد.
/شبستان

Share