ساخت دست مصنوعی الکترونیکی در ایران + تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دست مصنوعی الکترونیکی با هزینه‌ای معادل یک چهارم نمونه خارجی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دست مصنوعی الکترونیکی با هزینه‌ای معادل یک چهارم نمونه خارجی شدند.

 دکتر کاویان پرورش بلدی از مخترعان دست مصنوعی الکترونیکی ایرانی اظهار داشت: دستگاه مصنوعی از دو عدد حسگر حرکتی، مدار الکترونیکی، بخش‌های مکانیکی و باتری‌های قابل شارژ تشکیل شده است. پس از نصب دست مصنوعی، حسگرهای تعبیه شده حرکات عضله بالای دست را به فرمان‌های الکترونیکی تبدیل و به بخش مکانیکی که حکم انگشتان دست را دارد منتقل می‌کنند. در نتیجه بخش مکانیکی که در حکم سه انگشت است، باز و بسته شده و فرد معلول می‌تواند اشیاء مختلف را گرفته و حتی به راحتی بنویسد.

 وی خاطرنشان کرد: حساسیت حسگرهای پروتز دست مصنوعی قابل تنظیم است به طوری که فرد پس از نیم ساعت آموزش کار با دست مصنوعی می‌تواند به سادگی ظریف‌ترین اشیاء مثل پفک، فنجان چای، قلم و … را برداشته و استفاده کند.

پرورش بلدی خاطرنشان کرد: انگشتان این دست مصنوعی قدرت تحمل بیش از ۵۰ نیوتن فشار را دارد.

مهندس ستاری، مدیر عامل مجموعه دانش بنیان سازنده دست مصنوعی الکترونیکی (دستاورد) نیز با اشاره به تلاش سه ساله متخصصان شرکت برای ساخت این پروتز کارآمد اظهار داشت: نمونه آلمانی دست مصنوعی الکترونیکی، حدود هفت هزار یورو (۳۰ میلیون تومان) قیمت دارد که با توجه به عدم پوشش بیمه‌یی پروتزها، خرید نمونه وارداتی آن بسیار مشکل است. حجم بازار این محصول در کشور ۱۰۰ تا ۱۲۰ دستگاه در سال است؛ بدین ترتیب با تولید نمونه داخلی دست مصنوعی در کشور چند صد هزار یورو در سال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته و از سوی دیگر تعمیرات مورد نیاز دستگاه‌ها که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها چند ماه طول می‌کشد در عرض یکی، دو روز در سراسر کشور میسر خواهد بود.

وی با بیان این که دست مصنوعی دستاورد هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده و در مرحله تست‌های بالینی است، اظهار داشت: در این مرحله از طرح برای تکمیل آزمایش‌های بالینی نیازمند کمک مددجویان داوطلب هستیم که در صورت همکاری در تست‌های بالینی پروتز می‌توانند با شرایط و قیمت ویژه – پرداخت قیمت تمام شده پروتز به صورت اقساط – دست مصنوعی دستاورد را دریافت کنند.

علاقمندان به همکاری در این پروژه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با پست الکترونیک Dastavard1391@Gmail.com تماس بگیرند.

۱۴۱۷۸۷۳۵۶۰۸۳۲_amin khosroshahi-13 ۱۴۱۷۸۷۳۵۸۰۱۲۹_amin khosroshahi-8۱۴۱۷۸۸۰۶۵۹۴۰۹_chay

ایسنا

Share