سرمربی تیم داماش گیلان

ساختمانم را رها کردم و انرژی ام را فقط روی تیم گذاشته ام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،پس از بازگشت داماش از آبادان فرصتی دست داد تا گفتگویی تفصیلی را با امید هرندی سرمربی داماش گیلان داشته باشیم. در این مصاحبه نیز همچون گذشته سعی کردیم تا از ابهامات، انتقادات و سوالات روز هواداران بگوییم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،پس از بازگشت داماش از آبادان فرصتی دست داد تا گفتگویی تفصیلی را با امید هرندی سرمربی داماش گیلان داشته باشیم. در این مصاحبه نیز همچون گذشته سعی کردیم تا از ابهامات، انتقادات و سوالات روز هواداران بگوییم و با کمترین مقدمه در ادامه شما را دعوت به مطالعه این مصاحبه می کنیم…dAMASH_9551

 از یک امتیاز بازی در آبادان رضایت دارید؟

خیر، اصلا راضی نیستم! ما می دانستیم که نفت تیم خوب و قدرتمندی است و اغراق نیست که اگر بگویم روی این بازی از یک ماه قبل برنامه ریزی کرده بودیم. متاسفانه مصدومیت ها کمی دست و پای تیم ما را بسته است، با این وجود با تمریناتی که طی هفته داشتیم، توانستیم از نقاط ضعف آبادانی ها استفاده کنیم و به آنها ضربه بزنیم ولی متاسفانه داوری جلوی پیروزی ما در این دیدار را گرفت.

سه امتیاز حق مسلم بچه های تیم ما و شهر ما بود، اما متاسفانه داور دو پنالتی صد در صد به سود تیم ما را نگرفت. حتی مردم آبادان که من برایشان احترام زیادی قائل هستم و آقای خوزه مانوئل سرمربی نفت هم آمدند و اذعان کردند که هیچ تیمی نتوانسته بود در آبادان نفت را تا این حد اذیت کند.

 ضمن اینکه من این اعتقاد را دارم که نفت با ساختار و تیمی که دارد یکی از دو تیم صعود کننده خواهد بود.

 داماش اکثرا در مقابل تیم های جنوبی، در جنوب به مشکل برخورده است اما در این بازی اینطور که گفتید به این شکل نبوده است. دلیلش چه بود؟

فوتبال جنوب، فوتبالی تکنیکی است و برای اینکه بتوانیم برابر تیم های جنوبی مقابله کنیم باید فوتبال خاص گیلان با پاس های بلند را انجام بدهیم. شما می دانید که خود من به شخصه با پاس های بلند موافق نیستم و در تمرینات هم همیشه روی پاس های کوتاه کار می کنیم، ولی وقتی در مقابل تیمی قرار گرفته ایم که خودش استاد اینکار است، باید برگردیم به همان کار که در آن تبحر داریم و دقیقا با همین روش به این تیم ضربه زدیم؛ کما اینکه دو سه صحنه تک به تک را هم بچه های ما از دست دادند. به نظر من ما باید این بازی را حداقل با اختلاف دو گل پیروز می شدیم.

مثل اینکه در این بازی اعتراضات به داوری خیلی شدیدتر از قبل صورت گرفت. فکر می کنم برای خیلی ها اخراج مازیار ربیعی فرد عجیب بود!

بله، آنقدر داور اذیتمان کرد که خارج از عرف و از عصبانیت زیاد به داخل زمین رفتیم و حتی همانطور که گفتید کادر من آقای مازیار ربیعی فرد اخراج شد!

یک لیوان و یک ظرف هم ظرفیتی را دارد و وقتی تکمیل شد دیگر جایی برای بیشتر پر شدن ندارد. به ما میگویند تحمل کنید و سعه صدر داشته باشید، این تحمل هم حدی دارد. در قانون اسلام هم آماده اگر به حق شما تعرض و تجاوز شد باید جهاد کنید.

 شما در مصاحبه ای گفتید که کادرفنی تیم ما جنتلمن است. قبول دارید این به زعم شما جنتلمن بودن کمی زیاد است و باعث می شود که راحت تر برعلیه تیم ما قضاوت شود؟!

حرف تان را قبول دارم. نمی دانم که چطور این را بیان کنم اما می خواهم بگویم من و کادرفنی نباید در خصوص مسائل داوری ورود بکنیم بلکه یک نفر باید بالاسر تیم باشد که این مسائل را دنبال کند. کادرفنی فقط می تواند در مورد این قضایا صحبت بکند که مثلا من بعد از بازی با گلگهر یا این بازی اینکار را انجام دادم.

شما میدانید که لیگ یک همیشه آبستن حوادث است! در لیگ یک بارها اتفاق افتاده که بسیاری از مربیان را به خاطر زدوبند پشت پرده منشوری و محروم کرده اند. شما شک نکنید که در لیگ یک همیشه و هنوز هم زدو بند وجود دارد و هنوز دیدن این بازیکن وآن مربی وجود دارد؛ ما که اهل اینکار ها نیستیم. فکر می کنم شاید به توانایی فنی من کسی شک داشته باشد، اما به صداقت من کسی شک ندارد. به دین، به مذهب هنوز هم در این لیگ زد و بند وجود دارد! جلوی چشم داور خطای صد در صد اتفاق می افتد داور نمی گیرد! دیگر در این موارد باید چطور صبر کرد؟!

شما اخطارهای تیم ما را ببینید؛ هشتاد درصد اخطارهای تیم من غیرفنی بوده و به این دلیل بود که روی اعصاب بازیکنان من رفته اند.

 یکی از انتقاداتی را که برخی از هواداران مطرح می کنند در خصوص قسمت هایی از مصاحبه های شماست. اکثریت هواداران داماش این مسئله را قبول دارند که تیم شاید به لحاظ پتانسیل تیمی، مادی و مدیریتی و… در سطح مناسبی نباشد اما این سوال را دارند که وقتی شما در چندین برهه از ابتدای فصل این مسئله را مطرح می کنید که تیم برای صعود بسته نشده است و تیم می ماند و… فکر نمی کنید تاثیر مثبتی را چه بر روی بازیکن و چه بر روی هوادار نمی گذارد؟!

ببینید این را خبرنگاران از من سوال می کنند و همین سوال در آبادان هم مطرح شد که آیا تیم شما می ماند؟ من هم باید پاسخ این سوال را بدهم.من هرگز نگفته ام که صعود نمی کنیم و نمی توانیم… بلکه گفته ام که این تیم برای ماندن در لیگ بسته شده است.

IMG_9695

من اگر بگویم با این پتانسیل برای صعود آمده ایم انتظارات را بالا برده ایم. تیم من همین الان در سطح تیم های بالای جدول بازی می کند اما قبول کنید این ظلم است که ما بیاییم و تیم هایی مثل شهرداری تبریز، نفت آّبادان، پاس و مس رفسنجان را ببریم! این ها تیم هایی هستند که زمین، امکانات و پول دارند و کل استان از آنها حمایت می کند؛ آنوقت فوتبال زیر سوال نمی رود که ما با ۲۰ بازیکن جوان و بدون پشتیبانی لازم بیایم و تمام آنها را ببریم؟ باور کنید که اگر اینطور شود که دیگر کسی نمی آید تا در فوتبال سرمایه گذاری کند.

اگر تیم شرایط خوبی داشت که چنین حرف هایی مطرح نمی شد و من نمی آمدم. وقتی یک هفته مانده به مسابقات آمدند و سراغم و گفتند بیا و این تیم را حفظ کن، بدون لحظه ای فکر قبول کردم. بروید از بچه های من (بازیکنان) بپرسید که امید هرندی هر هفته آمد چه چیزی به شما گفت؟ غیر از این بود که گفت ما فقط همدیگر و مردم را داریم؟

ولی این را هم همیشه گفتم که شاید امسال پول نداریم اما اگر توی آقای مهیار نوری، سعید طالبی، سعید اسماعیل پور و غیره و غیره الان قراردادت پایین است، سال بعد با بازی خوبت تیم های زیادی سراغت می آیند و قراردادت ۲۰ برابر می شود. این ها را میگویم تا انگیزه های آنها به حد نهایت بالا بماند.

خود من دو ماه است ساختمانم را نیمه کاره رها کردم و فقط انرژی ام را روی تیم گذاشته ام فقط به خاطر این مردم و هوادارانی که در روزها و ساعات بد هفته و زیرباران می آیند و از تیمشان حمایت می کنند.

با رفتن آقای خباز نیمکت داماش خالی تر ازگذشته است. در بین پیشکسوتان استان و مربیان آدم های توانمندی هم حضور دارند، قصد ندارید که کسی را وارد کنید؟

با برخی از پیشکسوتان که در این تیم پیشینه دارند صحبت کرده ایم که اسم نمی برم، اما خودشان قبول نکردند؛ ضمن اینکه ما نمی توانیم هر شخصی را وارد تیم کنیم. اول اینکه باید بداند که به چه تیمی و برای چه کاری می آید و دوم اینکه به لحاظ شخصیتی طوری نباشد که بعدها با تیم همخوانی نداشته باشد. ضمن اینکه با دو نفر از کسانی که صحبت کردم دیدم آنها دنبال کار مربیگری نیستند و آنهایی هم که دنبال کار مربیگری هستند فعلا مدنظر ما نیستند.

آقای خباز را آوردیم در حالی که سابقه بازی در این تیم را ندارند اما ایشان در دو مرحله از ما خواستند که به دلیل مشکلات شخصی دیگر حضور نداشته باشند و ما هم بالاجبار در بار دوم موافقت کردیم.

 چند هفته ای است که مصدومیت افشین چاوشی برطرف شده است؛ دلیل عدم استفاده از او چیست؟

افشین هنوز آماده نیست. افشین را باید با خودش مقایسه کرد. او باید به شرایطی برسد که وقتی به زمین آمد از همه بهتر باشد. چاوشی را اگر بیاوریم و در زمین ناآماده باشد ممکن است برخی از تماشاگران صحبت هایی را انجام دهند که نه فقط برای افشین بلکه برای من مربی خوشایند نباشد.

شش بازیکن ما را که برای بازی با نفت آبادان با خودمان نبردیم را به افشین چاوشی سپردیم تا دو جلسه تمرین را با او داشته باشند و این را مطمئن باشید که چاوشی در راس تیمی ما قرار دارد. ما به راحتی از بازیکنانی که باشگاه برای آن ها زحمت کشیده است و آنها را به تجربه رسانده است نمیگذریم چون باید از تجربیات آنها استفاده کنیم.

خود افشین چاوشی هم دوست دارد که آماده باشد و بازی کند و شما اطمینان داشته باشید که در نیم فصل دوم چاوشی آماده را خواهید دید. در حال حاضر تمرینات اختصاصی را با چاوشی و میلاد قربان زاده انجام میدهیم. این را اضافه کنم که متاسفانه حامد پورعمران، مهدی کیانی و حسن نجفی هم مصدوم هستند و دست ما را بیش از پیش بسته اند.

معمولا می گویند بهتر است که از روش چرخشی برای استفاده از دروازه بانان استفاده نشود؛ با توجه به اینکه شما خودتان دروازه بان هم بوده اید دلیل اینکه از چنین روشی در داماش امسال استفاده می کنید چیست؟

من هم این مسئله را قبول دارم. در هیچ تیمی نباید از بازیکنان یک پست به صورت چرخشی استفاده کرد مگر اینکه تغییراتی تاکتیکی و یا سیستمی داشته باشید که بخواهید یکی دو بازیکن را تغییر بدهید اما در خصوص دروازه بان نباید حتی همین کار را هم انجام داد و شما اگر در تمام تیم های دنیا هم ببینید چنین کاری جواب نمی دهد.

اما دلیل اینکه ما اینکار را انجام میدهیم این است که هر دو دروازه بان مان یعنی آرمین رحیم زاده و بهنام لایقی فر چه در نقاط ضعف و چه در نقاط قوت، شرایطی کاملا مشابه به هم دارند… شاید اختلاف سطح تمریناتشان در طول هفته با یکدیگر ۵ درصد است. اگر اختلاف مثلا ۱۵ درصد باشد دیگر ما چنین کاری را انجام نمیدهیم اما با این شرایطی که دارند به خاطر آنکه جفتشان را از دست ندهیم تا الان بالاجبار به صورت چرخشی از آنها استفاده کرده ایم.

با توجه به شرایط جدولی بازی بسیار سخت و حساسی را در بندرعباس مقابل تیم شهرداری این شهر داریم. پیروزی در این بازی می تواند شرایط جدولی داماش را بهبود ببخشید و شکست هم ممکن است داماش را تا چند پله به پایین سوق بدهد. برای این بازی چه تمهیداتی دارید؟

یکی از مشکلاتی که با آن مواجه شده ایم سه اخطاره شدن تنها بازیکن سرعتی تیم ما سعید قدمی است. البته سعید قدمی هم اشکالات زیادی در بازی دارد که اگر فرصت شود در نیم فصل بر روی آنها کار می کنیم، هرچند که او پیشنهادات خوبی را هم دارد و وقتی پول بچه ها را نداده اند مشغله های ذهنی زیادی را برایشان ایجاد می کند.

با نبود سعید قدمی در این بازی تنها چپ پایی که برای هافبک چپ داریم مهدی کیانی است که او هم مصدوم شده و یک ماه وی را در اختیار نداریم. باز هم یک هافبک کنار خوب به اسم حسن نجفی داریم که او هم مصدوم است و من فکر نمی کنم تا پایان نیم فصل به ما برسد.

میلاد قربانزاده هم هنوز مصدومیتش به طور کامل برطرف نشده است که به شکل بهینه از او استفاده کنیم و حامد پورعمرانی چپ پا و محمد دادرسی نوک حمله هم که هنوز مصدوم هستند. با این شرایط فکر می کنم شما باید خودتان را آماده کنید که انشالله در پست هافبک یا فوروارد از شما استفاده کنیم (باخنده)!

اما در خصوص بازی بندرعباس اینطور که شنیده ایم تیم خوبی است و روند بازی های این تیم در چند هفته اخیر هم بهتر شده است. فردا (پنجشنبه) قرار است روی فیلم دو بازی آخر این تیم آنالیز انجام دهیم. متاسفانه یکی دیگر از کمبودهای ما در بحث آنالیزور است که در حال حاضر اینکار را از ابتدای فصل خودم انجام میدهم و باعث شده که فشار بیشتری روی من باشد. و داخل پرانتز اضافه کنم که ما در همین استان اشخاصی داریم مثل آرمین بیابانی است که در آینده و این زمینه می توانند کمک کنند و امیدوارم در آینده بتوانیم از افراد داخلی و گیلانی بیشتری استفاده کنیم.

خوشبختانه یکی از خوبی های لیگ برای ما این است که در فصل خوبی به جلو می رویم و شما مطمئن باشید که اگر چنین بازی را در فصل گرما انجام میدادیم تیم ما دو گل از تیم حریف عقب بود. با تمام کمبودهایی که دارم امیدوار هستم بتوانم بازی خوبی را از خودمان به نمایش بگذاریم و اگر مثل بازی های با پارسه، گلگهر و نفت آّبادان بازی کنیم مطمئنا نتیجه میگیریم مگر آنکه حوادث خاص فوتبالی پیش بیاید.

ما تا پایان هفته نهم، ۹ بازیکن یک گله داریم و انگار قرار است در هر بازی یکی از بازیکنانی که گل نزده برای داماش گلزنی کند. دلیل این مسئله چیست؟

فورواردهایی که در بازی ها استفاده می کنیم تخصصی نیستند. سعید قدمی، امین ترکاشوند، سعید مرتضوی و…هیچکدام فوروارد نیستند. این تیم فقط یک فوروارد تخصصی گرفته بود به اسم افشین چاوشی که آن هم پیش از آنکه بیایم مصدوم شده بود./وارش اسپرت

Share