روحانی مبارز شهید عزالدین قسام را بیشتر بشناسیم

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شیخ عزالدین قسام یکی از رهبران برجسته نهضت اسلامی فلسطین در دانشگاه الازهر مصر تحصیل کرد. قسّام که از روحانیان فاضل و از دانشمندان فلسطین محسوب می‌شد، در بحبوبه انتقال سیل‌آسای یهودیان اروپا به فلسطین اشغالی در دهه ۱۹۳۰ آغاز کرد. هم‌زمان با این مهاجرت‌ها که ظاهراً […]

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شیخ عزالدین قسام یکی از رهبران برجسته نهضت اسلامی فلسطین در دانشگاه الازهر مصر تحصیل کرد.

0dc69501b2255d40a5810071eb2664e9قسّام که از روحانیان فاضل و از دانشمندان فلسطین محسوب می‌شد، در بحبوبه انتقال سیل‌آسای یهودیان اروپا به فلسطین اشغالی در دهه ۱۹۳۰ آغاز کرد. هم‌زمان با این مهاجرت‌ها که ظاهراً بر اثر سیاست‌های ضدیهودی نازی‌ها در اروپا و در واقع برای تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین روی می‌داد، گروه‌های تروریستی یهود با انجام اعمال تروریستی علیه سکنه مسلمان و عرب فلسطین، به دنبال فراری دادن اعراب فلسطینی و جای‌گزین کردن یهودیان تازه وارد بودند.

در این میان، قیام مردمی عز الدّین قسّام، به سرعت وارد مرحله مسلحانه گردید و ضربات متعددی را بر پیکر مهاجران صهیونیست وارد آورد. قیام عزالدین قسام از جانب هیچ یک از رهبران عرب آن روز مورد حمایت قرار نگرفت.

در نهایت، صهیونیست‌ها با همکاری استعمارگارن انگلیسی در توطئه‌ای مشترک، در صدد قتل عزّالدین قسّام برآمدند. سرانجام شیخ عزالدین قسام که در این سال‌ها بزرگ‌ترین قیام اسلامی ملت فلسطین را رهبری می‌کرد در ۲۰ دسامبر ۱۹۳۵ م در نبردی نابرابر به شهادت رسید.

گردانهای عزالدین قسام حماس ، نام خود را از این شخصیت مبارز گرفته اند.

alalam-alislami-766110001

Share