فومن و شفت در حال آرایش سیاسی برای انتخابات

رقبای احتمالی حاج ناصر عاشوری در انتخابات آتی مجلس +اسامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نامزدهای احتمالی انتخابات فومن و شفت در حال آرایش سیاسی برای انتخابات مجلس سال ۹۴ هستند.از شگفتی های انتخابات فومن و شفت این است که فضای انتخابات در ۱۰ روز آخر دو قطبی می شود و این موجب می شود که سایر کاندیداها رای بسیاری کمتری را کسب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نامزدهای احتمالی انتخابات فومن و شفت در حال آرایش سیاسی برای انتخابات مجلس سال ۹۴ هستند.از شگفتی های انتخابات فومن و شفت این است که فضای انتخابات در ۱۰ روز آخر دو قطبی می شود و این موجب می شود که سایر کاندیداها رای بسیاری کمتری را کسب کنند.

۰۲حجت الاسلام یعقوب شادمند : حجت الاسلام شادمند که به عنوان قاضی در شهرستان آبیک قزوین فعالیت داشته، این روزها با سرعت بالایی در حال رایزنی ها و تبلیغات غیررسمی است و به پشتوانه مالی اقوام خود سعی در جذب لیدرهای سیاسی منطقه را دارد. پیشرفت و نفوذ شادمند در مناطق مختلف فومن و شفت بسیار با رشد همراه بوده و توانسته خیلی از نیروها و لیدرهای انتخاباتی منطقه را جذب خودش کند اما این یاران سیاسی چقدر با این روحانی اهل روستای حلقه سر فومن وفادار خواهند ماند، باید منتظر آینده و تغییر و تحولات سیاسی و همچنین ورود چهره های جدید ماند. اما در حال حاضر وی تشکیلات خوبی را تدارک دیده و شانس خوبی برای حضور مقتدارانه در را انتخابات دارد.
۸۸۵۸۵۵۸سرهنگ ولی مهدوی نیا: ولی مهدوی نیا که اصالتاً اهل روستای ملار آلیان می باشد، یکی از افراد خوشنام منطقه در بین بسیجیان هست که سرهنگ بازنشسته سپاه می باشد. وی سابقه فرماندهی سپاه در شهرستانهای شفت، فومن و صومعه سرا را هم در کارنامه خودش دارد. البته تبلیغات وی در حد وسیعی نیست و هنوز فعالیت های خود را جدی آغاز نکرده اما در شفت و فومن نفوذ سیاسی خوبی دارد.

۰۴حاج مهدی افتخاری: فرزند روحانی نماینده فقید شهرستانهای فومن و شفت (شهید حاج محمد حسین افتخاری) این بار عزم جدی تری به نسبت دوره های گذشته برای کاندیداتوری دارد و اخیراً هم با حضور در دهستانهای گشت و رودپیش، دیدارهایی با مردم داشته است. او فرزند شهیدی است که برای مردم محبوب بود که در حین خدمت رسانی به مردم در زلزله رودبار و منجیل از هلی کوپتر امداد سقوط کرد و جان به جان آفرین تسلیم نمود. هر چند حاج مهدی برای اینکه جا پای پدر بگذارد، باید خیلی از راههای صعب العبور را طی کند اما حضور او و همچنین صراحت کلامی اش حتماً شب های انتخابات را در فومن و شفت داغِ داغ خواهد کرد. البته گروهی با عنوان یاران شهید افتخاری در فومن تشکیل شده است که معمولاً در انتخابات مجلس و شورای شهر فعالیت هایی انجام می دهند و قطعاً حاج مهدی روی این گروه حساب ویژه ای باز خواهد کرد.

nematiسید نورالدین نعمتی: سید نورالدین ( فرزند حاج شمس الدین) از خانواده ای مذهبی و مورد وثوق در منطقه فومنات است که خاندان وی نزد دو قوم گیلک و تالش از جایگاه والایی برخوردارند. سید نورالدین همزمان با جنگ تحمیلی به جبهه های جنگ رفت و به درجه جانبازی نائل و سپس اسیر شد و پس از آزادی در سال ۶۹ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و بمدت ۵ سال هم فرماندهی سپاه لاهیجان را عهده دار بوده است. پیش از انتخابات شورای شهر فومن، زمزمه هایی مبنی بر حضور وی در انتخابات مجلس به گوش می رسید ولی وی به انتخابات شورای شهر پا نهاد و با حمایت حزب اله فومن با بیش از ۴ هزار رای به عنوان نفر چهارم وارد شورای شهر شد. این روزها از برخی از حامیانش و همچنین مردم شهرستان، از حاج سید نورالدین به عنوان یکی از گزینه های احتمالی مجلس یاد می شود تا در جبهه اصولگرایی شانس خود را بیازماید.
دکتر داود انصاری : داود انصاری شیخ محله، در دوره گذشته به عنوان کاندیدا از شیخ محله شهرستان شفت وارد انتخابات شد اما حضور دیرهنگام و تبلیغات اندک وی در مقایسه با رای و استقبال مردم از ایشان حائز اهمیت بود. او دکترای فیزیک دارد و از اساتید برجسته دانشگاههای گیلان می باشد که عضویت در هیئت رییسه کاراته استان گیلان هم در سوابق کاری وی دیده می شود. وی این دوره از هم اکنون فعالیت های خود را از شفت آغاز نموده و نیم نگاهی هم به فومن دارد. البته باید میزان رایزنی ها و حضورش را در منطقه بیشتر کند، چرا او هنوز در روستاهای وسیع فومن به خوبی شناخته شده نیست.
۵۱۸_origسید علی آقازاده دافساری : سید علی آقازاده دافساری که روابط خاص و حسنه ای با نیروهای سیاسی شهرستان شفت دارد؛ در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم رشت وارد مجلس شد اما در دوره نهم از کورس با رقبایش بازماند. سردار سرتیپ پاسدار سید علی آقازاده دافساری فرمانده سابق بسیج و سپاه و نیروی انتظامی گیلان نیز بوده است و مهندس نیازمند که چندی پیش بخشدار مرکزی فومن بود، داماد ایشان می باشد. آقازاده از چهره های اصولگرای استان هست که قطعاً حضورش در انتخابات فومن و شفت با حمایت جبهه اصولگرایان خواهد بود. هر چند ایشان این روزها میانه خوبی با آیت اله قربانی نماینده محترم ولی فقیه در استان ندارد ولی شاهد جلساتش انتخاباتیش در فومن و شفت هستیم و اصولگرایان فومنی و شفتی هم از این موضوع استقبال کرده اند. حضور آقازاده خیلی از معادلات را بر هم خواهد زد. اخیراً در مراسم سالگرد شهیده دقیقی در مسجد جامع فومن، یکی از اعضای شورای شهر رشت ، محمود باقری خطیبانی، تلویحاً از حمایت آقازاده برای انتخابات در فومن و شفت خبر داده است.
۱-۴.inddحاج خلیل بهروزی فر : جدی ترین رقیب ناصر عاشوری در دوره گذشته بود که در گام آخر شکست را پذیرفت و در حالی که شرایط آماده بود، نتوانست بر عاشوریِ کهنه کار پیروزی شود. شاید بی تجربگی بهروزی فر در انتخابات و ستاد نوپای ایشان سبب این باخت شد اما در آن سو هم عاشوری یک انتخاباتی کاربلد بود و هم تیم و تشکیلات منسجمی داشت. اما پس از باخت؛ بهروزی فر شجاعانه از جا برخاست و مجدداً فعالیت های خود را آغاز نموده و هر روز در حال رایزنی و مذاکره با نیروهای سیاسی و تبلیغاتی منطقه هست. بهروزی فر در حال حاضر طرفداران و حامیان خوبی در فومن و شفت دارد و حتی برخی از مسئولین دو شهرستان هم برای وی غیررسمی فعالیت می کنند. تا جایی که چندی پیش در یک مسابقه والیبال در سالن ورزشی روستای دوبخشر شفت، وقتی بهروزی فر وارد سالن می شود، با استقبال مسئولین مواجه می شود و حتی میز حاوی میوه و شیرینی را یکجا از جلوی رییس اداره ورزش و جوانان شفت بلند می کنند و جلوی بهروزی فر قرار می دهند. و یا برخی از مسئولین در فومن هنگام عزیمت به منزل خود به رشت با خودروی بهروزی خود را به منزل می رسانند. با این شرایط فعلاً بهروزی فر شرایط خوبی دارد و اگر شرایط در آینده دگرگون نشود، یک پای فینال هست.
۰۸سید تقی موسویان : سید تقی، معاونِ خوش برخورد سالهای نه چندان دور فرمانداری شفت، یکی دیگر از نامزدهای احتمالی مجلس خواهد بود که وی نیز از شفت اقبال خود را می آزماید. به گفته خودش اگر یک رای هم داشته باشد، از صحنه کنار نخواهد رفت. وی که شهرداری انزلی را هم تجربه کرده، در دوره های اخیر از حامیان نماینده فعلی بوده اما اتفاقی که بر سر فرماندار شدنش در فومن رخ داد، وی را ترغیب به کاندیداتوری در مجلس نمود. موسویان روابط خوبی با حاج حسن کربلایی دبیر حزب موتلفه گیلان دارد. وی دو سال پیش از گزینه های نهایی برای تصدی فرمانداری فومن بود اما به یکباره اسماعیل قربان زاده جای وی را گرفت. برخی ها می گویند چون موسویان روابط خوبی با حزب اله مسجد بالامحله فومن داشت، ناصر عاشوری در انتخابش درنگ کرده و از قربان زاده استفاده نموده است. موسویان هنوز موجی برای حضورش راه نینداخته است اما بیشتر در حال گفتگو و تشریح اهداف و برنامه هایش برای چهره های تاثیر گذار در منطقه است.
jamaiati_0620حاج رسول جماعتی : رسول جماعتی مالوانی در دوره ای محبوبیت ویژه ای داشت. وی در انتخابات دوره پنجم موج عجیبی در فومن و شفت راه انداخت و توانست رای بالایی را کسب کند اما انتخابات دوره پنجم ابطال شد و پس از آن هم ناصر عاشوری به مجلس راه یافت اما در دوره ششم رسول جماعتی به عنوان یک نماینده اصلاح طلب راهی مجلس شد. وی که اخیراً طی حکمی از سوی مهندس نعمت زاده وزیر صنعت معدن وتجارت به سمت قائم مقام معاونت توسعه مدیریت، منابع وامور استان‌های وزارت صنعت معدن وتجارت منصوب شده خیلی دلش می خواهد که این دوره شرایط حضور در انتخابات را پیدا کند. جماعتی بعد از مجلس ششم، دیگر نتوانست به صحنه برگردد. به زعم عامه مردم دلیل رد صلاحیت جماعتی همراهی وی در تحصن نمایندگان در مجلس ششم بود. و همان زمان روزنامه کیهان در زمان تحصن در حالی که ایشان بر روی صندلی مجلس خوابیده بودند، عکسی از ایشان انداخت و اسم وی در همان روزنامه در بین ۱۲۳ نفر تحصن کنندگان دیده می شود. جماعتی پس از دوره ششم مجلس هر چند کمتر در سطح روستاها و شهرهای فومن و شفت آفتابی شده اما با پیامک همواره مناسبت ها را تبریک و تسلیت گفته است و بیشتر در پایتخت به کارهای اداری و اقتصادی مشغول بوده است. جماعتی مهر ماه امسال ، و پس از ۷ سال، نسبت به خبر شماره ۸۶۱۱۰۲۰۷۵۷ در تاریخ ۸۶/۱۱/۹ خبرگزاری فارس واکنش نشان داده و اعلام نموده که جزو افرادی که تحصن کرده اند، نبوده است و خود را سرباز نظام و رهبری خطاب کرد. قطعاً حضور جماعتی در انتخابات محاسبات و تحلیل های فعلی را برهم می زند. چون خاطرات خوشی جوانان و مردم از وی دارند و منتظر حضور دوباره او می باشند. و او با توجه به شناختی که چه خودش از منطقه دارد و چه مردم از وی دارند، نیازی نیست که از الان پا به فعالیت های تبلیغاتی و انتخاباتی بگذارد و حضور او در دقیقه نود هم تاثیرگذار است و شاید یک پای فینال باشد.
pishgarخانم فرانک پیشگر : خانم فرانک پیشگر ، متولد ۵۸ و استاد دانشگاه و همچنین عضو شورای شهر رشت است. وی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشته عمران و دانشجوی دکترا می باشد. وی پیش از عضویت در شورای شهر رشت، در فومن و شفت و در دانشگاه آزاد تدریس می کرد و عضو هیأت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد فومن و شفت می باشد. این بانوی تحصیلکرده و توانمند فومنی در انتخابات شورای شهر رشت کاندیدا شد و توانست با بیش از ۱۵ هزار رای از بین ۳۱۴ کاندیدا کرسی دوم را به خود اختصاص دهد و با اقتدار راهی شورا شود. اخیراً شایعاتی پیرامون کاندیداتوری فرانک پیشگر در فومن و شفت به گوش می رسد. خیلی ها هم در فومن خواستار کاندیداتوری وی در برای مجلس شده اند. در صورت حضور خانم پیشگر برای انتخابات، وی از حمایت خانواده پرنفوذ و متمول غفاری هم برخوردار خواهد شد و با تمایز خود با سایر کاندیدها (به عنوان یک زن) قطعاً در جذب آرای بانوان و نسل جوان بسیار موفق خواهد بود.
nooriدکتر هادی نوری : استاد جامعه شناسی دانشگاه و از اعضای اعتدال گرایان گیلان یکی از اعضای اصلی حزب اعتدال و توسعه گیلان است که بر روند امور اعتدال در فومنات نقش تعیین کننده ای دارد. وی از اساتید برجسته دانشگاه و چهره ای علمی و فرهیخته است که تاکنون کتاب ها و مقالات متعددی را ترجمه نموده است و پس از ظهور دولت اعتدال مقالات راهبردی ایشان را در خصوص تبیین اهداف و برنامه های دولت تدبیر و امید در خبرگزاریها و سایت های خبری و همچنین نشریات استان مشاهده می کنیم. دکتر نوری ظاهراً اهل محله سیاه چاه فومن است که در شهر رشت سکونت دارند و از اعضای شاخص اعتدال گرایان استان هستند که از اوایل پیدایش اعتدال گرایان گیلان، ایشان را در کنار دکتر کیوان محمدی، یونس رنجکش و فیروز فاضلی مشاهده کرده ایم. همچنان که در مطالب پیشین هم عنوان شد هنوز در حوزه انتخابیه فومن و شفت؛ تعیین نامزدی فردی به عنوان کاندیدای اعتدال گرایان در هاله ای از ابهام قرار دارد و با توجه به نقش و کارکرد دکترنوری در منطقه فومنات این گمانه زنی وجود دارد که دکتر نوری در قامت کاندیداتوری اعتدال و توسعه وارد گود انتخاباتی شود و مستقیم از حمایت دولتمردان و اعتدال گرایان حزبی مورد حمایت گیرد. البته جبهه گیری اخیر ایشان به جلسه اعتدالیون فومن به دعوت علی شفاهی و با حضور و سخنرانی دکتر احمد رمضانپور نرگسی رییس شورای ائتلاف اصلاح طلبان گیلان نیز بازتاب های خاصی داشت که عده ای آن را سودای کاندیداشدن دکتر نوری تعبیر کردند. قضییه از این قرار بود که علی شفاهی با عنوان گروه اعتدال و توسعه و به عنوان رییس ستاد دکتر روحانی در فومن اقدام به دعوت از رمضانپور و تشکیل جلسه ای با عنوان نشست اعتدال گرایان فومن می نماید که در مقابل دکتر نوری با انتشار بیانیه ای کوتاه در فضای مجازی اعلام می دارد که این دعوت از سوی گروه اعتدال گرایان رسمیت ندارد و آقای شفاهی فعلاً به دلیل برخی مسائل از گروه خارج شده اند. وی همچنین برعدم استفاده از نام اعتدال و سوء استفاده های شخصی هم تاکید کرده بود. البته نشست مذکور تشکیل شد اما این نشست شاید پایه گذار حوادث خاصی برای آینده اعتدال در فومن باشد.
jalaeiحاج بهروز جلایی : حاجی بهروز را همه دوستداران انقلاب در فومن می شناسند. جانباز سرافرازی که به عنوان بزرگ حزب اله فومن در مسجد بالامحله و در بین نیروهای اصولگرا و حزب الهی فومن مورد احترام خاصی واقع است. بهروز (محمد) جلایی پس از شهیدان نظری، مرآت وآقای جعفری در واقع چهارمین فرمانده گردان ابوالفضل(ع) از لشکر قدس گیلان در دوران دفاع مقدس بوده است. ایشان متولد و ساکن شهر فومن هستند که به عنوان رییس بسیج اساتید استان گیلان و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان هم می باشند. بهروز جلایی علاوه بر هدایت نیروهای حزب الهی در فومن، در مرکز استان نیز جایگاه بزرگی در شورای راهبردی حزب الله گیلان دارد و به عنوان عضو ارشد شورای راهبردی حزب الله گیلان فعالیت می نماید. این جانباز شیمیایی و قطع عضو که نقش محوری و اساسی در مسائل انتخاباتی و سیاسی شهرستان فومن را دارد، در بین گروهها و اقشار حزب الهی و اصولگرای فومنات از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و همواره این قشر خواستار نامزدی ایشان در انتخابات مجلس شده اند. هر چند بهروز جلایی با توجه به وضعیت جسمانی اش حاضر به پذیرش این درخواست نشده و اعتقاد دارد که پیگیری امورات مجلس و مردم نیروی جسمانی می خواهد اما با توجه به حضور جعفرزاده نماینده رشت با ویلچر درمجلس، مجدداً حامیان حاج بهروز را بر آن داشته تا مجدداً از وی برای کاندیداتوری دعوت به عمل بیاورند. البته شورای راهبری حزب الله گیلان قطعاً در انتخابات مجلس برنامه های ویژه ای خواهد داشت و حتی به گفته حاج بهروز در هفته های گذشته در دیدار نیروهای اصولگرای گیلان با علما و بزرگان در تهران و قم بحث انتخابات نیز مطرح شده است. حال می توان از بهروز جلایی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای کاندیدا شدن نام برد که قطعاً با حضور ایشان یک قطب از انتخابات با طعم اصولگرایی مشخص خواهد شد.
rajabi_9804مجید رجبی ویسرودی : این مهندس جوان امامزاده ابراهیمی می تواند پدیده انتخابات فومن و شفت باشد. جوانی تحصیلکرده و صریح اللهجه است که در بحث انتخابات بسیار خطرناک می باشد، چون هم پشتوانه مالی دارد و هم پشتوانه مردمی. معمولاً رای شفت در انتخابات فومن و شفت تاثیرگذاری مستقیمی دارد و حضور رجبی یعنی جمع آوری سبد بالایی از رای مردم شفت. او همچنین قدرت لابی گری خاصی دارد و می تواند در صورت نیاز بسیاری از لیدرهای سیاسی فومنات را هم جذب خودش بکند. قدرت لابی گری او چنان زیاد هست که با استفاده از همین روش تا نزدیکی شهرداری رشت هم رفت و خود را به عنوان یکی از گزینه های شهرداری رشت مطرح نمود و اگر دخالت و تذکرات آیت اله قربانی نبود، شاید رجبی حتی بر صندلی شهرداری رشت جلوس می کرد. اما آیت اله قربانی چند هفته پیش در خطبه های نمازجمعه با صراحت اعلام کرد که مگر مردم برای شهردار شدن به اعضای شورا رای داده اند و یا گفت که مردم نباید بازیچه چند جوان تازه به دوران رسیده در شوراها باشند، و شاید این صحبت های آیت اله متوجه مجید رجبی بود تا او پای خود را از گلیم شهرداری رشت دور کند. اما اکنون که هنوز آرایش سیاسی برای انتخابات فومن و شفت شکل نگرفته و هنوز نامزد نامدار و مطرحی آمادگی خود را برای انتخابات اعلام نکرده، قطعاً حضور رجبی شرایط را دگرگون می کند. البته ناگفته نماند که رجبی اخیراً برنامه ریزی ها و جلساتی را برای حضور در انتخابات فومن و شفت داشته و گام های محکم خود را پهنانی برای این حضور برداشته است. وی که عضو شورای شهر رشت می باشد، در انتخابات شورای شهر رشت توانست با بیش از ۹ هزار رای بعنوان نفر هشتم وارد شورا شود. از سوابق وی می توان به عضویت در هیئت مدیره انجمن شرکتهای ساختمانی استان، مدیریت کارخانه سوله سازی ویسرود، عضویت در جامعه انبوه سازان گیلان و تدریس در دانشگاهها اشاره کرد.
۱۳مهندس احمد قدیمی : شهردار جوان و سابق شهر فومن که این روزها در جرگه اعتدال گرایان دیده می شود، در زمانی که کاندیدای شورا هم می شد رای بالایی می آورد و در دوره ای که بر صندلی شهرداری فومن تکیه کرد؛ با اخلاق، منش و عملکرد خود توانست جایگاه و محبوبیت خوبی را نزد شهروندان فومنی کسب کند. احمد قدیمی دانشجوی دوره دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری است که از نظر سیاسی هم اکنون در جمع اعتدال گرایان فومن حضور و فعالیت دارد. وی سابقه تدریس و معلمی در مدارس شهرستان شفت را هم در کارنامه خود دارد و با توجه سن جوانی خود تجربیاتی خوبی را در عرصه مدیریتی پشت سر گذاشته است. این روزها اعتدال در فومن حال و روز باثباتی ندارد. و گروه های اعتدال گرا در قالب چند طیف در حال فعالیت هستند و حتی اختلافاتی بین گروه اعتدال گرایان استان با ستاد شهرستان هم به چشم می آید. از سوی دیگر اعتدال هنوز بر روی گزینه ای برای انتخابات در فومن و شفت به اجماع نرسیده و شاید احمد قدیمی را این بار در قامت کاندیدای مجلس و با حمایت اعتدال گرایان ببینیم. هر چند احمد قدیمی بی میل به کاندیداتوری در فومن و شفت نیست و قطعاً حضور ایشان با استقبال نسل جوان و فرهیخته جامعه روبرو خواهد شد اما باید دید که آیا اعتدال گرایان به صورت جدی از وی حمایت خواهند کرد؟. هر چند قدیمی در سطح شهر فومن حامیان خوبی دارد و رای خوبی کسب خواهد کرد اما آیا او چقدر می تواند در سطح روستاهای فومن و شفت خوب عمل کند و اعتماد روستاییان را به خودش جلب کند؟، باید به انتظار آینده نشست. هر چند هنوز هیچ علائمی از کاندیداتوری ایشان برای مجلس ندیده ایم، جز حضور در جلسات اعتدال در سطح شهرستان و استان.
۱۴اسماعیل شعبان زاده زیدهی: شعبان زاده اهل روستای زیده فومن است که در هلال احمر تهران فعالیت دارد و در دوره گذشته کاندیدای شورای شهر تهران شد. هر چند در انتخابات شورا نتوانست موفقیتی کسب کند اما همواره نیم نگاهی به انتخابات فومن و شفت داشته است. اخوی ایشان در آموزش و پرورش فومن از چهره های توانمندی هست که در انتخابات معمولاً تاثیرگذار و فعال می باشد. شعبان زاده برای انتخابات فومن و شفت هنوز تصمیم جدی نگرفته اما آنگونه که به نظر می رسد وی اگر شرایط را مهیا ببیند بی رغبت نیست که به عرصه انتخابات ورود کند. وی در بین فومنی ها و ماسوله های مقیم تهران جایگاه خوبی دارد و در منطقه سردارجنگل و زیده و آلیان هم حامیان خوبی خواهد داشت.

shoraye-fouman-5علیرضا علیدوست: علیدوست جوان فهیم بخش سردار جنگل پس از اخذ پروانه وکالت، کار اجرایی و سیاسی خود را از دهیاری روستای میان رز بخش سردارجنگل فومن آغاز نمود و چند دوره به عنوان دهیار روستا به مردم خدمت کرد. اما همان زمان که دهیار بود، روزی به یحیی یوسف پور بخشدار توانمند و دوست داشتنی سابق بخش سردار جنگل گفت که قصد دارد ابتدا در شورای شهر فومن و سپس در انتخابات مجلس خود را کاندیدا نماید. او پس از چند سال بخشی از این مهم را عملی کرد و کاندیدای شورای شهر شد. و توانست با اقتدار و کسب ۴۵۰۰رای به عنوان نفر سوم وارد شورا شود. علیدوست به همراه مهیار ابراهیمی، هر دو از روستای میان رز، به عنوان اولین تالش زبانانی هستند که توانستند وارد شورای شهر فومن شوند. اما اکنون کار به مرحله سوم رسیده و علیدوست قصد دارد کاندیدای مجلس شود و در این مسیر تبلیغات و رایزنی های هدفمندی را ترتیب داده است و به خوبی در حال پیش روی هست. علیدوست پتاسیل کاندیداشدن و حضور مقتدرانه در انتخابات را دارد اما آیا این دوره پا به انتخابات می گذارد یا خیر، هنوز این مساله در هاله ای از ابهام قرار دارد. او از حمایت رسانه ها هم برخوردار هست و دوستان رسانه ای خوبی در سطح شهرستان دارد. قطعاً حضور علیدوست از بخش سردارجنگل موج جدیدی از شور انتخاباتی در بین مردم این بخش در انتخابات ایجاد خواهد کرد.
۱۵جواد زبردست : جوانی است تحصیلکرده و اهل روستای دارباغ فومن که در مرکز استان فعالیت های اشتغال زایی و کارآفرینی بزرگی را به ثمر رسانده است. وی فرزند علی زبردست می باشد که خود یکی از کهنه کارهای انتخابات در منطقه است. زیردست که اهل منطقه پیریوسف دارباغ هست، منزل آباد و اجدادی اش در نزدیکی منزل پدری حاج خلیل بهروزی فر در همجواری با روستای سیدسرا قرار دارد. جواد زبردست اخیراً فعالیت های غیر رسمی خوبی را آغاز کرده و در ایام محرم از بسیاری از مساجد منطقه سرکشی نمود. زبردست جوانی توانا است که دور دوره هشتم انتخابات هم مقطعی فعالیت کرد و قصد ورود به انتخابات را داشت اما بنا به دلایلی از ادامه مسیر بازماند اما در دوره دهم قصد کاندیداتوری دارد و اخیراً هم رایزنی ها و یارگیری های خوبی را انجام داده است.
۱۶مهندس علی میرزایی : مهندس میرزایی ، نماینده خوشنام دوره گذشته، همچنان از محبوبیت خاصی نزد حامیان خود برخوردار است. میرزایی که سابقه بخشداری و فرمانداری فومن و یک دوره هم نماینده گی شهرستان فومن و شفت را در سوابق خود می بینید، بی میل نیست که این دوره هم به میدان بیاید و با رقیب دیرینه خود ناصرعاشوری دست و پنجه نرم کند. میرزایی چهره ای فرهیخته و اخلاق مدار هست که مردم روستا و شهر به چشم مهربانی او را می بینند. وی اوایل انقلاب خدمات بسیار ارزنده و خوبی را به مردم فومنات ارائه نمود و هنوز بسیاری از پیران و پیشکسوتان انقلاب از وی به عنوان یک مدیر توانمند و کارگشا یاد می کنند. میرزایی در دوره هشتم در رقابت با ناصر عاشوری پیروز میدان شد و ائتلاف گروههای سیاسی منطقه با وی سبب شد تا وی برای اولین ردای نمایندگی مجلس را بر تن کند. میرزایی در دوره نمایندگی خود هم توانست عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد. وی هر چند اجرای کارهای عمرانی را به فرمانداران سپرد اما در عمل بیشتر به دنبال کارهای بزرگ و ایجاد موقعیت های سرمایه گذاری در فومن و شفت رفت و توانست طرح هایی چون فولاد فومن را برای منطقه به ارمغان بیاورد. وی که تعامل خوبی با سرمایه گذاران استان و خارج از استان دارد، این دوره هم قصد دارد با ورود به مجلس کارهای نیمه کاره ای که از دوره نمایندگی اش شروع شده را به پایان برساند. از سوی دیگر مذاکراتی با مهندس میرزایی صورت گزرفته تا وی به عنوان گزینه اعتدال در فومن و شفت کاندیدا شود.
ashoori-fooman1472 (5)ناصر عاشوری : وکیل فعلی فومن و شفت که همواره با رای بالای شفتی، کسری خود را در فومن جبران می کند، سالهاست که در عرصه سیاسی منطقه حضوری با ثبات دارد. از دوره پنجم به انتخابات ورود کرد و به عنوان اولین تالش زبان به مجلس ورود کرد. در دوره ششم جای خود را به جماعتی داد و در دوره هفتم مجدداً کرسی مجلس را با شکست میرزایی از رسول جماعتی پس گرفت. در دوره هستم جای خود را به مهندس میرزایی داد و در دوره نهم با غلیبه بر بهروزی فر دوباره پا به مجلس گذاشت. وی که اکنون تجربه بالایی در عرصه های سیاسی کلان کشور دارد، در ادواری که نماینده هم نبوده از موقعیت های سیاسی ویژه ای برخورداربوده است ، از جمله مشاور وزیر اقتصاد ، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند، معاون پارلمانی وزیر بازرگانی ، مشاور عالی وزیر بازرگانی و… حاج ناصر عاشوری در فومن خدمات شایسته ای را در بخش عمران و آموزش عالی از خود برجای گذاشته است. از کار های خوب او دعوت وی از مهندس موسوی رهپیما برای سرمایه گذاری در فومن بود که با ورود موسوی رهپیما مدیر عامل فومن شیمی شاهد ساخت یکی از بزرگترین دانشکده های فنی کشور که زیر نظر دانشگاه تهران می باشد. همچنین احیای کارخانه چای فومنات، ساخت مدرسه خوابگاه دانشجویی و همچنین اخیراً ساخت یک مجموعه ورزشی از کارهای خوب مهندس موسوی بود. عاشوری همچنین خدمت دیگری هم کرده اینکه کار فولاد فومن را که سنگ بنایش را مهندس میرزایی گذاشته بود، پیگیری کرد و آن را به دست سرمایه گذاری توانا سپرد و اکنون یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک آینده در حال آماده سازی فولاد فومن می باشد. از ویژه گی های عاشوری این است که بازی انتخابات را خوب بلد هست و تحلیل های درستی درباره انتخابات دارد و همچنین از تشکیلات منسجمی برخوردار است و نیروهای وفاداری دارد. از نظر تفکر سیاسی نیز معمولاً وی حالت میانه روی دارد و البته نسبت به گذشته خود خیلی متحول شده و با فکری باز و روشن اوضاع را رصد می کند. عاشوری در این دوره هم قطعاً کاندیدا خواهد شد اما رقیب جدی اش در این دوره چه کسی خواهد بود، هنوز به درستی معلوم نیست چون آرایش انتخاباتی شکل نگرفته و وضعیت کاندیداها مشخص نیست.

از شگفتی های انتخابات فومن و شفت این است که فضای انتخابات در ۱۰ روز آخر دو قطبی می شود و این موجب می شود که سایر کاندیداها رای بسیاری کمتری را کسب کنند. و هنوز تا انتخابات زمان باقی است و باید منتظر ماند که آیا با ورود چهره های توانمند فضای دو قطبی انتخابات فومن شکسته خواهد شد یا خیر. و بحث دیگر اینکه با توجه شرایط سیاسی حاکم بر کشور آیا دولت اعتدال برنامه خاصی برای انتخابات فومن و شفت دارد یا خیر. هر چند دولت نسبت به نمایندگان گیلان جز چند حوزه، نگاه چندانی ندارد زیرا به واسطه حضور دکتر نوبخت ، اکثریت نمایندگان گیلان همسو با سیاست های دولت عمل می کنند. ضمناً آنچه در بالا به عنوان معرفی کاندیداها مطرح شد، صرفاً جهت اطلاع رسانی بوده تا با ورود چهره های مختلف و تفکرات فضای انتخاباتی خوبی را در سطح فومن و شفت شاهد باشیم تا مردم بتوانند در سایه شایسته سالاری به یک انتخاب اصلح دست پیدا کنند.
منبع: هفته نامه شریف

 

Share